Situatie Oekraine/Rusland/Oost-Europa

PES5

Administrator
Forumleiding
Weet je, gevegt. Ik ben het zo vreselijk zat dat je mij en mijn vrienden steeds zo aan het terroriseren bent met die scheldpartijen van je. Ik ga je nooit meer appen, laat staan videobellen.

Maar nog wel gewoon dickpics verzenden toch? Anders heb je @gevegt echt wel zwaar te pakken.

PES5

Administrator
Forumleiding
Die Georgiërs durven wel de straat op! Klein protestje tegen Rusland en tegen de eigen regering.

FMeIayoWUAMeucF
Lekker rugbyen zondag: Georgië-Rusland.

JMD

Well-known member
Zo makkelijk is het.
We zijn dan nog steeds afhankelijk van import, maar we kunnen dan ook meer exporteren naar Duitsland, wat hun kan overhalen om het Swift akkoord met Rusland te doen bevriezen.
Twee vragen:
1) waarom pas na de verkiezingen?
2) hoeveel gas zit er nog in de grond in grunn? Hoe lang kan Nederland het daar mee uithouden bij normaal verbruik.

JMD

Well-known member
Lekker rugbyen zondag: Georgië-Rusland.
Pfff, dat wordt een slagveld. Beetje Hongarije - Sovjet-Unie van de spelen van Melbourne 1956 bij het waterpolo, toen het water uiteindelijk een beetje rood kleurde…

gevegt

Well-known member
Twee vragen:
1) waarom pas na de verkiezingen?
2) hoeveel gas zit er nog in de grond in grunn? Hoe lang kan Nederland het daar mee uithouden bij normaal verbruik.
1. omdat het politiek heel onhandig is om het voor de verkiezingen te zeggen.
2. de gasbel is nog steeds 1 van de grootste van van Europa, Zelfs Noorwegen is er jaloers op. Die lachen ons trouwens wel keihard uit hoe we dat geld over de balk hebben gegooid.

De Wolf

Well-known member
Werkt je Google niet?

Ongeveer 80% van de voorraad is uit de grond gehaald. Zal nog iets van 500 tot 600 miljard m3 in het veld zitten.
Dat is ongeveer de helft van de gasvoorraad in Nederland.

erka

Well-known member
Inderdaad 600 miljard m3 ongeveer. En we gebruiken 40 miljard per jaar in Nederland zelf dus het duurt zo'n 15 jaar voordat het op is, als er 40 miljard wordt gewonnen. Het veilige niveau voor het Staatstoezicht op de Mijnen is echter 12 miljard per jaar. 600/12 = 50 jaar. We kunnen dus circa 50 jaar met Groningengas vooruit, aangevuld met andere gasvelden.

Dit had JMD zelf ook kunnen opzoeken, maar te druk denk ik met andere beren op de weg.

Eef de Kip

Well-known member
Maar de druk om alleen maar te moeten importeren zal wel een stuk minder worden en je creëert idd een verdienmodel dat je ten goede kunt laten komen van de Groningers.
Ik schreef het vorige week ook al, ik denk dat je het grootste gedeelte van de Groningers mee krijgt als je het op deze manier inregelt.
12 miljard kuub, daar zal je als overheid na kosten echt wel minimaal 2 á 3 miljard aan over kunnen houden. Me dunkt dat je daar wat huizen van kunt repareren/verbouwen. Het drukt de prijs ook dus de rest van Nederland ook blij, minder afhankelijk van buitenlands gas dus overheid blij.

Max

Administrator
Forumleiding
Als je het zo hoort, dan is Rusland weinig Europees. Misschien tijd dat ze gaan switchen naar de Aziatische sportbonden.

erka

Well-known member
Maar de druk om alleen maar te moeten importeren zal wel een stuk minder worden en je creëert idd een verdienmodel dat je ten goede kunt laten komen van de Groningers.
Ik schreef het vorige week ook al, ik denk dat je het grootste gedeelte van de Groningers mee krijgt als je het op deze manier inregelt.
12 miljard kuub, daar zal je als overheid na kosten echt wel minimaal 2 á 3 miljard aan over kunnen houden. Me dunkt dat je daar wat huizen van kunt repareren/verbouwen. Het drukt de prijs ook dus de rest van Nederland ook blij, minder afhankelijk van buitenlands gas dus overheid blij.

Klopt, het naar 0 brengen was een politieke keuze. Als het gewoon bij het veilig niveau van het SodM was gebleven én er was een ruimhartigere, betere en bovenal minder bureaucratische schaderegeling dan nu dan heb ik er ook geen bezwaar tegen. Maar dan moet die regeling wel ten goede komen aan de individuele schades en niet aan vage algemene subsidies, economie en leefbaarheid.

De Wolf

Well-known member
Als je het zo hoort, dan is Rusland weinig Europees. Misschien tijd dat ze gaan switchen naar de Aziatische sportbonden.
Vinden die clubs niet interessant. Wel een mooi middel door de clubs Europees te verbanden zolang Rusland een deel van Oekraïne bezet. Dan krijg je vanzelf tegenstand van de Russische bevolking.

Bovenaan