Situatie Oekraine/Rusland/Oost-Europa

Eef de Kip

Well-known member
Op een gegeven moment wordt het natuurlijk wel bluf van die Russen, ze kunnen natuurlijk onmogelijk oorlog voeren op meerdere fronten en je kunt er op wachten dat de NAVO er op enig moment ook wel klaar mee is. Een landoorlog zullen ze nooit aan willen maar in de lucht kun je het die Russen natuurlijk wel erg lastig maken.

JMD

Well-known member
AD:

Moskou heeft 'militaire consequenties' aangekondigd als Finland en Zweden lid worden van de NAVO. Dat heeft woordvoerster Maria Zakharova van het Russische ministerie van Buitenlandse Zaken gezegd.

Dit is natuurlijk wel verontrustend. Ik wist niet dat Zweden geen lid is van de NAVO
Nee, dat wist ik ook niet. Finland was me wel bekend. Volgens mij is Oostenrijk trouwens ook geen lid van de navo.

Max

Administrator
Forumleiding
AD:

Moskou heeft 'militaire consequenties' aangekondigd als Finland en Zweden lid worden van de NAVO. Dat heeft woordvoerster Maria Zakharova van het Russische ministerie van Buitenlandse Zaken gezegd.

Dit is natuurlijk wel verontrustend. Ik wist niet dat Zweden geen lid is van de NAVO

Dat geeft die landen speelruimte. Misschien dat ik het in deze tijd van desinformatie verkeerd heb begrepen, maar ik begreep dat Zweden wel echt militaire steun gaat bieden.

Verder hoop ik met Ska P 187 mee dat Rusland geen grip op Oekraïne gaat krijgen. Volgens mij is het volk niet direct van plan om hun land tot een marionettenstaat van Poetin te laten omturnen.

Max

Administrator
Forumleiding
Wtf Rusland is op dit moment de voorzitter van de VN veiligheidsraad.

PES5

Administrator
Forumleiding
Ik vind het echt bizar dat de wereld niet meer opstaat tegen Rusland. Boycot alles uit dat land. Laat geen sporters meer toe tot deelnemers, koppel ze los van Swift. Wees een eenheid.

Jamel

Administrator
Forumleiding
Iemand de persconferentie met Rutte gezien? Ik vond het vrij verontrustend (voor zover de situatie dat niet al was) dat Rutte eigenlijk liet doorschemeren dat hij verwacht dat Zelensky deze strijd niet gaat overleven.

Max

Administrator
Forumleiding
Ik vind het echt bizar dat de wereld niet meer opstaat tegen Rusland. Boycot alles uit dat land. Laat geen sporters meer toe tot deelnemers, koppel ze los van Swift. Wees een eenheid.

Ik las dat ze nu eindelijk toch maar de privé bezittingen van Poetin gaan bevriezen. Hoezo moet je daar überhaupt over nadenken?

De Wolf

Well-known member
Nee, dat wist ik ook niet. Finland was me wel bekend. Volgens mij is Oostenrijk trouwens ook geen lid van de navo.
Oostenrijk is na de bezetting van de geallieerden eeuwig neutraal. Het zal daarom nooit lid worden van de NAVO.

Ierland is ook geen lid. Vraag mij wel af waarom niet maar zou dit wat met die Britten te maken hebben?

PES5

Administrator
Forumleiding
Ik las dat ze nu eindelijk toch maar de privé bezittingen van Poetin gaan bevriezen. Hoezo moet je daar überhaupt over nadenken?
Het is allemaal angst (dat snap ik deels wel), maar ook weer veel financiële motieven. Laat de benzine maar even duurder worden, laat die kachel maar een graad minder warm. Als dat ons offer is om Oekraïne te helpen, waarom niet?

Ska P 187

Well-known member
Dat geeft die landen speelruimte. Misschien dat ik het in deze tijd van desinformatie verkeerd heb begrepen, maar ik begreep dat Zweden wel echt militaire steun gaat bieden.

Verder hoop ik met Ska P 187 mee dat Rusland geen grip op Oekraïne gaat krijgen. Volgens mij is het volk niet direct van plan om hun land tot een marionettenstaat van Poetin te laten omturnen.
Zweden mag niet leveren aan landen die in oorlog zijn volgens hun eigen wetten.., maar via Polen ofzo is de oplossing geworden geloof ik.
Die Zweden hebben wel mooi spul hoor, vooral ontwikkeld met in gedachte de underdog rol die Oekraïne nu heeft.

• Leuk
Waarderingen: Max

Max

Administrator
Forumleiding
Het is allemaal angst (dat snap ik deels wel), maar ook weer veel financiële motieven. Laat de benzine maar even duurder worden, laat die kachel maar een graad minder warm. Als dat ons offer is om Oekraïne te helpen, waarom niet?

De benzine en het gas is voor een heel groot deel belastinggeld, dus daar kan de overheid ook heel makkelijk wat aan doen. Maar goed, dan zal Jetten wel weer gaan kijken en overleggen met Kaag of hij bedrijven niet zwaarder kan belasten.

Mario

Well-known member
Elk ander land dan Rusland dat Oekraïne had aangevallen was nu allang bestookt met kruisraketten. Maar omdat het Rusland is durft niemand iets te doen

Jamel

Administrator
Forumleiding

Jamel

Administrator
Forumleiding
Zat hier nog even over na te denken, maar ik vind dat je het hier wel makkelijker stelt dan het is. Door de hoge gasprijzen is het bijvoorbeeld voor heel veel mensen nog veel moeilijker geworden om een huis te vinden. De gemiddelde kale huurprijs voor een woning is immers al draconisch hoog aan het worden. En dan helpt een paar honderd euro extra per maand (want daar komt het op neer) aan gas, water en licht ook totaal niet mee. Ik ben voor solidair zijn met Oekraïne, maar niet tegen elke prijs. Dat hun problemen momenteel een stuk erger zijn dan de onze, betekent niet dat onze problemen opeens verdwenen zijn.

gevegt

Well-known member
Zat hier nog even over na te denken, maar ik vind dat je het hier wel makkelijker stelt dan het is. Door de hoge gasprijzen is het bijvoorbeeld voor heel veel mensen nog veel moeilijker geworden om een huis te vinden. De gemiddelde kale huurprijs voor een woning is immers al draconisch hoog aan het worden. En dan helpt een paar honderd euro extra per maand (want daar komt het op neer) aan gas, water en licht ook totaal niet mee. Ik ben voor solidair zijn met Oekraïne, maar niet tegen elke prijs. Dat hun problemen momenteel een stuk erger zijn dan de onze, betekent niet dat onze problemen opeens verdwenen zijn.
Als de regering ook maar een greintje verstand heeft gaan ze onmiddellijk na de gemeenteraadsverkiezing zoveel gas oppompen dat we weer zelfvoorzienend zijn en de totale opbrengst rechtstreeks aan de bevolking teruggeven waardoor de prijs weer zakt naar een normaal niveau en de Groningers eigenlijk snel ruimschoots vergoed kunnen worden.

Jamel

Administrator
Forumleiding
Als de regering ook maar een greintje verstand heeft gaan ze onmiddellijk na de gemeenteraadsverkiezing zoveel gas oppompen dat we weer zelfvoorzienend zijn en de totale opbrengst rechtstreeks aan de bevolking teruggeven waardoor de prijs weer zakt naar een normaal niveau en de Groningers eigenlijk snel ruimschoots vergoed kunnen worden.
Als het zo makkelijk is als jij stelt, ben ik helemaal voor.

gevegt

Well-known member
Als het zo makkelijk is als jij stelt, ben ik helemaal voor.
Zo makkelijk is het.
We zijn dan nog steeds afhankelijk van import, maar we kunnen dan ook meer exporteren naar Duitsland, wat hun kan overhalen om het Swift akkoord met Rusland te doen bevriezen.

• Leuk
Waarderingen: Max
Bovenaan