Situatie Oekraine/Rusland/Oost-Europa

De Groene Scout

Well-known member
Wat is dat opeens voor een absurde beweging om bijvoorbeeld sporters overal te weigeren? Is dat dan gestoeld op wraak ofzo?
Nee, ze zijn vaak erg goed. Eenvoudiger uitschakelen kan niet.

Zonder gekheid ik denk dat met name sporters en ook andere bekende Russen wel heel goed weten hoe wij over Poetin denken en het zou fijn zijn als die bekende Russen een poging doen om de 'normale' Russen te overtuigen dat hetgeen wat Poetin doet en bezig houdt compleet idioot is. De normale Rus moet het eerlijke verhaal verteld worden en dan komen ze misschien in opstand. Ik denk dat we daar juist die bekende Russen voor moeten gebruiken om die boodschap te brengen in Rusland.

Jamel

Administrator
Forumleiding
Nee, ze zijn vaak erg goed. Eenvoudiger uitschakelen kan niet.

Zonder gekheid ik denk dat met name sporters en ook andere bekende Russen wel heel goed weten hoe wij over Poetin denken en het zou fijn zijn als die bekende Russen een poging doen om de 'normale' Russen te overtuigen dat hetgeen wat Poetin doet en bezig houdt compleet idioot is. De normale Rus moet het eerlijke verhaal verteld worden en dan komen ze misschien in opstand. Ik denk dat we daar juist die bekende Russen voor moeten gebruiken om die boodschap te brengen in Rusland.
Ik snap wat je zegt en ben het er niet mee oneens. Maar het lijkt me ook ingewikkeld om dat te doen, met het risico dat je gelijk persona non grata in eigen land wordt.

zwammy

Well-known member
Het is wel een beetje vreemd dat Russische sporters zich wel overal tegen moeten uitspreken.

Max

Administrator
Forumleiding
Ik snap wat je zegt en ben het er niet mee oneens. Maar het lijkt me ook ingewikkeld om dat te doen, met het risico dat je gelijk persona non grata in eigen land wordt.

Nou ja, het is zichtbaar voor de Russen dat er dan iets aan de hand is wat niet alleen met die Joodse nazi’s in Oekraïne te maken heeft. Daarnaast is sport een beetje het instrument voor propaganda. Dus eerlijk nee, noodzakelijk wel.

BlauwVinger

Well-known member
In 1990 werd in Nederland een landelijke inzamelingsactie georganiseerd met als motto 'Help de Russen de winter door'. De opbrengst was een slordige €25mio.

De Russische propaganda-machine dicteerde destijds echter dat de graanschuren van de kolchozen en sovchozen uitpuilden en er sprake zou zijn van ongewenste inmenging in Russische domestieke aangelegenheden.

Prophecy in motion...

BlauwVinger

Well-known member
Ik zag vandaag Een Vandaag met een 'defensiedeskundige' die wees op mogelijke scenario's die Nederland in strategische zin zouden kunnen treffen. Zijn betoog richtte zich op 'keuzes maken', zoals de verdediging van de Rotterdamse haven als militair doelwit.

Niet veel later werd ik bij 'M' gerustgesteld door onze Minister van Defensie Kajsa Ollengren...

erka

Well-known member
Napoleon verkeek zich op de moddertijd in Rusland en Oekraine, Hitler verkeek zich erop, en nu verkijkt Putin zich er zelfs op. De moddertijd is de periode maart-april en oktober-november waarin de sneeuw smelt of er extreem veel regen valt en de wegen daardoor onbegaanbaar worden in die contreien. Het Russische woord is Rasputitsa. Normaal zou hij er net vooraan zijn geweest maar omdat de opmars veel trager gaat en klimaatverandering ook daar de winters korter maakt is het nu al begonnen.
Zou niet de eerste keer zijn dat een oorlog daardoor beïnvloed wordt.

BlauwVinger

Well-known member
Napoleon verkeek zich op de moddertijd in Rusland en Oekraine, Hitler verkeek zich erop, en nu verkijkt Putin zich er zelfs op. De moddertijd is de periode maart-april en oktober-november waarin de sneeuw smelt of er extreem veel regen valt en de wegen daardoor onbegaanbaar worden in die contreien. Het Russische woord is Rasputitsa. Normaal zou hij er net vooraan zijn geweest maar omdat de opmars veel trager gaat en klimaatverandering ook daar de winters korter maakt is het nu al begonnen.
Boney M bezong dat verschijnsel in de seventies...

gevegt

Well-known member
Hoop doet leven.
In tegenstelling tot de Russen doet de Nazistaat Oekraïne niet aan de tactiek van de verschroeide aarde.
Dan ben je dus kansloos.

BlauwVinger

Well-known member
Twee jaar geleden heb ik hier een jonge Russische vrouw, Irina, met succes voorbereid op haar Inburgeringsexamen A1 (háár verdienste) omdat ze zich in Nederland wilde herenigen met haar in Den Haag wonende Oekrainische man Vladimir. Er ontstond terloops een hechte vriendschap. Volgende week ontmoet ik ze weer. Ik kan niet wachten...

Bovenaan