Situatie Oekraine/Rusland/Oost-Europa

Jamel

Administrator
Forumleiding
Het Europees Parlement wil nu ook dat Oekraïne lid wordt van de EU.
Ik snap ergens het sentiment wel, maar wat is er dan opeens gebeurd 83592 voorwaarden waar een land aan moet voldoen, alvorens ze mogen toetreden tot de EU? Laat ik er eens eentje noemen: het land mag niet in oorlog zijn met een ander land.

gevegt

Well-known member
Ik snap ergens het sentiment wel, maar wat is er dan opeens gebeurd 83592 voorwaarden waar een land aan moet voldoen, alvorens ze mogen toetreden tot de EU? Laat ik er eens eentje noemen: het land mag niet in oorlog zijn met een ander land.
Ze gaan gewoon de procedure in.

JMD

Well-known member
Ze gaan gewoon de procedure in.
Jep. Maar zoals Jamel terecht zegt, voordat ze de procedure in mogen moet er uberhaupt al aan een aantal voorwaarden voldaan zijn, 1 ervan is dat het niet in oorlog mag zijn. Nu gebruiken ze de oorlog om de procedure in te mogen...

JMD

Well-known member
Iedereen maakt zich druk omdat er een konvooi van 64 km onderweg is naar Kiev.
In Canada was er een konvooi van 500 km en zelfs dat is niks geworden.
En die waren volgens Trudeau en de media minstens zo gevaarlijk als dat konvooi met Russen... ;)

gevegt

Well-known member
Jep. Maar zoals Jamel terecht zegt, voordat ze de procedure in mogen moet er uberhaupt al aan een aantal voorwaarden voldaan zijn, 1 ervan is dat het niet in oorlog mag zijn. Nu gebruiken ze de oorlog om de procedure in te mogen...
Is er al gestemd?

JMD

Well-known member
Is er al gestemd?
Nee. Maar daar gaat het ook niet om. Dat stemmen gebeurt pas aan het eind. Maar voordat EU-landen de procedure in mogen moeten ze aan een aantal voorwaarden voldoen. 1 ervan is dat ze niet in oorlog mogen zijn...

gevegt

Well-known member
Nee. Maar daar gaat het ook niet om. Dat stemmen gebeurt pas aan het eind. Maar voordat EU-landen de procedure in mogen moeten ze aan een aantal voorwaarden voldoen. 1 ervan is dat ze niet in oorlog mogen zijn...
Je zou het ook propaganda kunnen noemen om Poetin te laten zien dat de EU totaal niet onder de indruk is en hiermee Oekraïne een hart onder de riem wil steken.

Max

Administrator
Forumleiding
Je zou het ook propaganda kunnen noemen om Poetin te laten zien dat de EU totaal niet onder de indruk is en hiermee Oekraïne een hart onder de riem wil steken.

De vlucht naar voren en dan is het Putin niet gelukt om Oekraïne uit de EU te houden. Alleen zit je dan wel met het feit dat je als EU volgens mij elkaar ook militair moet bijstaan. Maar het zal idd wel propaganda zijn.

gevegt

Well-known member
De vlucht naar voren en dan is het Putin niet gelukt om Oekraïne uit de EU te houden. Alleen zit je dan wel met het feit dat je als EU volgens mij elkaar ook militair moet bijstaan.
Tot nu toe niet. Maar het zal me niet verbazen als dat gaat veranderen.

gevegt

Well-known member

Apple stopt verkoop van alle producten in Rusland​

Techbedrijf Apple zegt dat het voorlopig stopt met de verkoop van al zijn producten in Rusland. "We zijn diep verontrust over de Russische invasie van Oekraïne", zegt het Amerikaanse bedrijf in een verklaring.
Betaalsysteem Apple Pay en andere diensten zijn volgens de multinational voortaan beperkt beschikbaar in Rusland. De apps van staatsmedia als RT en Sputnik News kunnen niet meer worden gedownload buiten Rusland via apparaten van het Amerikaanse techbedrijf.
Eerder op de avond besloot Google om Russische staatsmedia te weren uit zijn nieuwsrubriek.
Ik zal het voorzichtig uitdrukken: het lijkt mij niet dat ze dit doen omdat hun interne ethische commissie het aangeraden heeft.

Ska P 187

Well-known member
Tot nu toe niet. Maar het zal me niet verbazen als dat gaat veranderen.
Artikel 42.7 van het Verdrag van Lissabon:

Indien een lidstaat op zijn grondgebied gewapenderhand wordt aangevallen, rust op de overige lidstaten de plicht deze lidstaat met alle middelen waarover zij beschikken hulp en bijstand te verlenen overeenkomstig artikel 51 van het Handvest van de Verenigde Naties. Dit laat het specifieke karakter van het veiligheids- en defensiebeleid van bepaalde lidstaten onverlet.

Vermits de EU geen functionerend militair secretariaat heeft (zoals de NAVO), is dit in de praktijk vrij beperkt. PESCO staat ook nog maar in de kinderschoenen.

gevegt

Well-known member
Artikel 42.7 van het Verdrag van Lissabon:

Indien een lidstaat op zijn grondgebied gewapenderhand wordt aangevallen, rust op de overige lidstaten de plicht deze lidstaat met alle middelen waarover zij beschikken hulp en bijstand te verlenen overeenkomstig artikel 51 van het Handvest van de Verenigde Naties. Dit laat het specifieke karakter van het veiligheids- en defensiebeleid van bepaalde lidstaten onverlet.

Vermits de EU geen functionerend militair secretariaat heeft (zoals de NAVO), is dit in de praktijk vrij beperkt. PESCO staat ook nog maar in de kinderschoenen.
Dat zeg ik toch?

JMD

Well-known member
Mooi hoor dat iedereen maatregelen neemt tegen Rusland (en terecht), maar China gaat vrolijk door met het uitmoorden/opsluiten van de Oeigoeren. Daar mag dan ook wel sancties tegen komen lijkt me.

De Wolf

Well-known member
China hebben we nodig voor goedkope rotzooi. Die handelen ook gewoon door met de Russen die weer met Bitcoins ed. betalen.

erka

Well-known member
Er dreigt een tekort aan pasta in Italië door de oorlog. Alle graan voor de pasta komt uit Rusland en Oekraine.

Batigoal

Well-known member
Mooi hoor dat iedereen maatregelen neemt tegen Rusland (en terecht), maar China gaat vrolijk door met het uitmoorden/opsluiten van de Oeigoeren. Daar mag dan ook wel sancties tegen komen lijkt me.
Er zijn veel meer onrechten waar meer actie voor zou kunnen komen; kijk naar Afghanistan, Syrië, de oorlog in (Noord-)Ethiopië. Waarom er nu zoveel actie is richting Rusland is natuurlijk omdat het op ons continent gebeurd.

De aandacht op andere continenten (even los van Amerika) voor de oorlog in Oekraïne is trouwens stukken minder. Las van de week een Engels artikel dat men in Afrikaanse landen amper op de hoogte is wat er speelt. Beetje op hetzelfde niveau als dat wij conflicten in het Midden-Oosten bekijken.

Bovenaan