Situatie Oekraine/Rusland/Oost-Europa

Mario

Well-known member
Er zijn veel meer onrechten waar meer actie voor zou kunnen komen; kijk naar Afghanistan, Syrië, de oorlog in (Noord-)Ethiopië. Waarom er nu zoveel actie is richting Rusland is natuurlijk omdat het op ons continent gebeurd.

De aandacht op andere continenten (even los van Amerika) voor de oorlog in Oekraïne is trouwens stukken minder. Las van de week een Engels artikel dat men in Afrikaanse landen amper op de hoogte is wat er speelt. Beetje op hetzelfde niveau als dat wij conflicten in het Midden-Oosten bekijken.
In sommige continenten zijn ze gewend aan conflict, dus dan zal een oorlog ergens in Europa minder impact hebben. In de VS weten de meeste mensen waarschijnlijk niet eens waar Oekraïne precies ligt
.
Ja, je kan voor de hele wereld sancties heffen. Overal is wel ellende. Dit speelt echter bij de voordeur, dus is er meer aandacht voor. Ik denk ook dat Putin deze commotie niet voorzien had. Hij had wellicht wel wat boze vingertjes vanuit het Westen verwacht, maar niet deze tegenstand. Hij zit nu in een lastig pakket, want nu is hij geïsoleerd en ongewenst. Toekomstige diplomatie met het westen is nu wel verkeken.in Rusland zal hij nog wel aanzien hebben, in de rest van Europa is hij politiek gezien wel klaar.

Max

Administrator
Forumleiding
Ze kunnen niet van de Russen winnen, maar of de Russen van de Oekraïniers kunnen winnen is maar ook de vraag. Tot dusver zijn ze behoorlijk onverzettelijk. Hopelijk dat alle wapens vanuit West en Noord-Europa op tijd aankomen.

Wel bijzonder hoe Oekraïne van corrupt schurkenland waar niemand wat te maken wilde hebben, ze nu toch wel welkom zijn bij de EU. Die Zelenski doet dat toch wel goed.

JMD

Well-known member
Wel bijzonder hoe Oekraïne van corrupt schurkenland waar niemand wat te maken wilde hebben, ze nu toch wel welkom zijn bij de EU. Die Zelenski doet dat toch wel goed.
Ik las ergens dat die Zelenski een vermogen heeft van meer dan 700 miljoen euro. Als dat klopt kan je je afvragen hoe hij daar aan komt. Hij was in 'een vorig leven' TV-ster/komiek/filmster. Kan me niet voorstellen dat je daarmee een vermogen van 700 miljoen bij elkaar haalt.

Mario

Well-known member
Het is echt treurig, maar ze hebben natuurlijk geen enkele kans tegen de Russen.
Uiteindelijk zal Rusland wel winnen, maar tegen welke prijs? Er zal altijd verzet blijven, alleen ondergronds. Dit conflict gaat jaren duren.

erka

Well-known member
Rusland en Belarus toch geweerd van de Paralympics. Gisteren mocht het nog wel, maar daar kwam zo gigantisch veel kritiek op van de andere deelnemers dat ze een dag later toch deze beslissing hebben genomen.

erka

Well-known member
Ik las ergens dat die Zelenski een vermogen heeft van meer dan 700 miljoen euro. Als dat klopt kan je je afvragen hoe hij daar aan komt. Hij was in 'een vorig leven' TV-ster/komiek/filmster. Kan me niet voorstellen dat je daarmee een vermogen van 700 miljoen bij elkaar haalt.

Olie. Voordat hij president werd zat ook hij in het oligarchensysteem. Toen hij president werd heeft hij het allemaal verkocht en zo is hij rijk geworden.
Is overigens oud nieuws. Staat in de Pandora Papers.

Mario

Well-known member

En toen brak ik. Janken als een klein kind na het zien van dit filmpje. Godverdomme zeg...
Dit is natuurlijk ook een flink stukje propaganda. Maar in het verleden waren er ook wel verhalen dat het Russische leger niet zo goed getraind zou zijn, ondanks het geavanceerde wapentuig. Ik las gisteren dat veel jongeren in Rusland vrezen dat zij onder de wapens moeten, en dat zij daarvoor het land willen ontvluchten.

Bernardo

Well-known member
Vladimir Poetin wil heel Oekraïne veroveren dus het ergste moet nog komen. Dat heeft de Franse president Emmanuel Macron volgens een medewerker gezegd na een telefoongesprek met zijn Russische ambtgenoot.

Macron gaf Poetin te verstaan dat hij een enorme fout maakt met de invasie in Oekraïne. Hij betichtte hem tijdens het gesprek van "leugens". Poetin zou zichzelf voor de gek houden door te denken dat de Oekraïense regering zomaar opzij kan worden gezet. Macron gaf ook aan dat Rusland de gevolgen van de inval voor heel lange tijd zal voelen.

"Er was niets in wat president Poetin zei dat ons gerust kon stellen", aldus Macrons adviseur na het gesprek van anderhalf uur. Poetin herhaalde zijn wens Oekraïne te willen "denazificeren".

erka

Well-known member
Ik heb wel sympathie voor Van der Burg. Waren er maar meer VVD-ers zoals hij.

Max

Administrator
Forumleiding
Zijn er eigenlijk al pro-Putin demonstraties aangekondigd in Nederland? Meer en meer mensen worden wakker.

Jamel

Administrator
Forumleiding
Dit is natuurlijk ook een flink stukje propaganda. Maar in het verleden waren er ook wel verhalen dat het Russische leger niet zo goed getraind zou zijn, ondanks het geavanceerde wapentuig. Ik las gisteren dat veel jongeren in Rusland vrezen dat zij onder de wapens moeten, en dat zij daarvoor het land willen ontvluchten.
Hoewel in een oorlogssituatie nooit met 100% zekerheid te zeggen wat waar is en wat in scene is gezet, ben ik er vrij zeker van dat dit filmpje echt is. Heb voordat ik het hier plaatste even wat dieper gezocht voor verificatie. Lijkt legit en het sluit inderdaad aan bij wat jij zegt.

Maar is toch om te janken, dit. Staat daar gewoon een kind in de vrieskou te eten en te drinken alsof hij al dagen niets heeft gekregen met z'n moeder te bellen, terwijl hij wordt getroost door de mensen naar wie hij was gezonden door zijn opdrachtgevers om hen kapot te schieten. Pff, dat trek ik slecht hoor.

Sowieso trek ik het met de dag slechter hoe, met alle maatregelen, het hele Russische volk wordt verbannen en weggehoond van en door de rest van de wereld. Alsof het gros van die mensen er wat aan kunnen doen dat hun beschaving gebukt gaat onder het regeren met ijzeren hand van een doorgedraaide dictator, die elke vorm van protest gelijk op gruwelijke en onverschrokken wijze de kop in drukt? Iedereen die het lef heeft om z'n hoofd boven het maaiveld te steken, wordt gelijk kapot geschoten, gevangen gezet of verbannen. Wat is dat opeens voor een absurde beweging om bijvoorbeeld sporters overal te weigeren? Is dat dan gestoeld op wraak ofzo?

Geef mij dan die compassievolle Oekraïners in het filmpje maar, die letterlijk hun leven niet zeker zijn maar daardoor nog niet hun medemenselijkheid verloren zijn.

Bovenaan