Situatie Oekraine/Rusland/Oost-Europa

Ska P 187

Well-known member
Het lijkt er op dat Ersogan de Bosporus dicht gaat gooien voor Russische scheepvaart.

Dat is best wel een dingetje.

Dan kunnen ze net zo goed de Krim teruggeven...

Aan dat Kanat dat er voorheen zat, Tartaren?

gevegt

Well-known member
Als ik het nieuws mag geloven is er een kilometers lang konvooi van de Russen op weg naar Kiev.
Aangezien er nog geen Mig boven Kiev is gesignaleerd, is mijn bescheiden mening dat Putin geen aanval doet op het land ( dus niet te veel burgerslachtoffers maken ) maar alleen uit is op de politieke overname van Oekraïne.

JMD

Well-known member
Ze kan het dus wel!

Het zijn onzinmoties ja, die nooit de meerderheid hadden gekregen, maar ik ben het wel met baudet eens dat hij gelijk heeft dat deze moties wel over het kamerdebat gingen.

En je zegt mooi dat ze ingrijpt, dat had ze dan beter tijdens het debat kunnen doen, nu met veel stampij die moties niet in stemming laten brengen of ze zelfs weigeren omdat de tijd om is vind ik echt onhandig. Ik viel vanmiddag in het laatste stuk van het debat waarin over die moties werd gestemd, dat ging echt snel, daar hadden best wel 3 onzinmoties bij mogen komen. Nu kan baudet weer in de slachtofferrol duiken.

JMD

Well-known member
Als ik het nieuws mag geloven is er een kilometers lang konvooi van de Russen op weg naar Kiev.
Aangezien er nog geen Mig boven Kiev is gesignaleerd, is mijn bescheiden mening dat Putin geen aanval doet op het land ( dus niet te veel burgerslachtoffers maken ) maar alleen uit is op de politieke overname van Oekraïne.
Denk ik ook ja. En verder snapt putin natuurlijk ook wel dat hoe meer slachtoffers hij maakt hoe groter de problemen worden. We vinden hem gek, maar dat is hij natuurlijk niet. Het is een erg slimme man, die het alleen te hoog in de bol is gestegen, baudet is dat in het klein.

PES5

Administrator
Forumleiding

Kyiv graag.

gevegt

Well-known member
BP en Equinor ook las ik, het cynische is dat die belangen met verlies moeten worden afgestoten aan de rijke Russen die dus nog rijker worden.
Op de korte termijn wel.
De politieke druk is op dit moment zo hoog dat al die bedrijven zich terugtrekken zonder dat de aandeelhouders er in gekend worden.
Dat is best redelijk uniek. En natuurlijk ook tijdelijk.

Ska P 187

Well-known member
Een land veroveren is één, maar het bezetten is twee. Dat lesje hebben ze in Afghanistan wel gehad.
Maar als dat konvooi zo langzaam oprukt dan is het ook een mooi doelwit zou je zeggen. Misschien wil hij gewoon vam zijn oude materieel af?

Ska P 187

Well-known member
Denk ik ook ja. En verder snapt putin natuurlijk ook wel dat hoe meer slachtoffers hij maakt hoe groter de problemen worden. We vinden hem gek, maar dat is hij natuurlijk niet. Het is een erg slimme man, die het alleen te hoog in de bol is gestegen, baudet is dat in het klein.
Gek is hij wel natuurlijk. En slim zal hij best zijn, maar een strategisch genie is het niet.
Door de Krim 8 jaar geleden in te nemen en nog een aantal andere meer Russisch georiënteerde gebieden te helpen rebelleren is Oekraïne veel Oekraïnscher geworden dan het daarvoor was. Daardoor heeft hij de status quo doorbroken ten nadele van Rusland. Bovendien heeft hij ze 8njaar de tijd gegeven zich ook te breiden op wat nu is gekomen.

Hij had achteraf bekeken toen het momentum. Ik ben geen genie dus snap dat nu pas, maar hij blijkbaar ook niet.

gevegt

Well-known member
Een land veroveren is één, maar het bezetten is twee. Dat lesje hebben ze in Afghanistan wel gehad.
Maar als dat konvooi zo langzaam oprukt dan is het ook een mooi doelwit zou je zeggen. Misschien wil hij gewoon vam zijn oude materieel af?
Dat zal het zijn.

Bovenaan