Situatie Oekraine/Rusland/Oost-Europa

De Wolf

Well-known member
30% van alle Tarwe op de wereld komen uit Rusland en Oekraïne.
Dat zullen we de komende tijd merken met hoge prijzen voor brood, vlees, bier etc.

gevegt

Well-known member
30% van alle Tarwe op de wereld komen uit Rusland en Oekraïne.
Dat zullen we de komende tijd merken met hoge prijzen voor brood, vlees, bier etc.
Er is trouwens al jaren een overschot van tarwe en andere landbouwproducten die kunstmatig hoog worden gehouden.
Dat wordt wel geregeld op de Amerikaanse beurs.

gevegt

Well-known member
De grote vraag is natuurlijk: wanneer?

Brussel en Washington gaan aantal Russische banken afsluiten van Swift​

De EU, Canada, de VS en het Verenigd Koninkrijk gaan een aantal Russische banken afsluiten van het internationale betaalsysteem Swift. Dat hebben de bondgenoten bekendgemaakt in een verklaring.
Verder is ook het voornemen om de centrale bank van Rusland en Russische oligarchen aan te pakken, heeft voorzitter van de Europese Commissie, Ursula von der Leyen bekendgemaakt.
Officieel moet het het plan van de Commissie eerst worden goedgekeurd door de Europese regeringsleiders. Maar aangezien de eerder genoemde groep bondgenoten de sancties al heeft toegezegd, lijkt dat slechts een formaliteit.
Het nieuwe pakket sancties zal volgens Von der Leyen "grote gevolgen" hebben voor Rusland. Het moet de Russische economie verder isoleren van de financiële markt. De exacte details van de plannen en welke impact het daadwerkelijk zal hebben, zijn nog onbekend.
Een deel van de EU-landen wil Rusland volledig afsluiten van Swift, maar sommige lidstaten vinden dat nog te ver gaan. Het afsluiten van een paar Russische banken wordt gezien als een tijdelijke compromis.
Aanvullend willen de bondgenoten tegoeden voor de Russische centrale bank bevriezen. Op die manier zou de oorlog moeilijker te financieren worden, stelt Von der Leyen. Ook de tegoeden van oligarchen worden bevroren.

JMD

Well-known member
JMD en economie/aardrijkskunde, het blijft een moeizaam huwelijk.
Daarom geef ik ook wiskunde…

Tarwe/graan wist ik achteraf natuurlijk wel, Oekraïne heet de graanschuur van Europa leerde ik vroeger…

erka

Well-known member
Boeiend dat de 100 miljard die Duitsland uittrekt voor de Bundeswehr nu wordt geframed als 'extra'. Terwijl ze dat al jaren niet gedaan hebben maar wel hadden moeten doen om te voldoen aan de eisen van de NAVO. Nederland zelfde trouwens.

Jamel

Administrator
Forumleiding

Het moment waarvan we eigenlijk al wisten dat die zou komen. Edoch ben ik er verdrietig en angstig om.

Max

Administrator
Forumleiding
Totaal krankzinnig. Dit is toch totaal zelfdestructief? Dan zou men in Rusland toch ook een keer moeten wakker schrikken?

Batigoal

Well-known member
Totaal krankzinnig. Dit is toch totaal zelfdestructief? Dan zou men in Rusland toch ook een keer moeten wakker schrikken?
Ja, maar wat kan de bevolking doen? Die worden nu al met duizenden opgepakt. Enige waar je op mag hopen is een coup van het leger.

Mario

Well-known member
Putin heeft flink greep op het land, en een groot deel van het leger en de bevolking steunt hem nog steeds. De vraag is wat er met die steun zal gebeuren als Oekraïne de oorlog naar Moskou brengt. Ik verwacht wel dat deze oorlog op de langere termijn zal resulteren in een aanslagen campagne.

erka

Well-known member
De Antonov 225, het grootste vliegtuig ter wereld, is kaduukgebombardeerd door de Russen.

Bovenaan