Situatie Oekraine/Rusland/Oost-Europa

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Ierland weet ik niet. Oostenrijk wist ik idd wel, maar vind het dan vreemd dat Duitsland wel bij de navo zit… die waren ook bezet door de geallieerden.
Dat is omdat de situatie met Oostenrijk anders was dan Duitsland. In eerste instantie was het op een vergelijkbare manier onder de 4 machten bezet. Voor Wenen gold hetzelfde als Berlijn: binnen de Sovjetzone, maar ook verdeeld tussen de 4 machten. De Sovjets wilden hetzelfde als in Duitsland, dus dan zou er een West-Oostenrijk, Oost-Oostenrijk, West-Wenen en Oost-Wenen komen. Als compromis om dat te voorkomen en de bezetting te beëindigen gingen Oostenrijk en de 4 machten akkoord met neutraliteit, dus geen lid van NAVO of Warschaupact.

• Leuk
Waarderingen: JMD

erka

Well-known member
Dat is omdat de situatie met Oostenrijk anders was dan Duitsland. In eerste instantie was het op een vergelijkbare manier onder de 4 machten bezet. Voor Wenen gold hetzelfde als Berlijn: binnen de Sovjetzone, maar ook verdeeld tussen de 4 machten. De Sovjets wilden hetzelfde als in Duitsland, dus dan zou er een West-Oostenrijk, Oost-Oostenrijk, West-Wenen en Oost-Wenen komen. Als compromis om dat te voorkomen en de bezetting te beëindigen gingen Oostenrijk en de 4 machten akkoord met neutraliteit, dus geen lid van NAVO of Warschaupact.

Waardoor Oostenrijk en met name Wenen het paradijs voor spionnen van beide kanten werd. De film The Third Man (1949) is daar een treffende weergave van, een van de beste films aller tijden.

erka

Well-known member
Heb het nog eens opgezocht.

Oostenrijk en Finland hebben beide een verdrag waarbij ze nooit bij NAVO (of Warschaupact) mogen aansluiten.
Ierland wilde alleen bij de NAVO als het UK Noord-Ierland zou opgeven. Wat Zweden betreft is het een volledige eigen keuze.

gevegt

Well-known member
Ook wel grappig is dat je kunt stellen dat Nederland ooit de Russen aan hun marine hebben geholpen.

JMD

Well-known member
Ook wel grappig is dat je kunt stellen dat Nederland ooit de Russen aan hun marine hebben geholpen.
Jep. Maar goed, als je alles van te voren weet….

De usa maakte de taliban sterk (die streden tegen de Sovjet-Unie)…
Het ‘westen’ dat Oekraïne overtuigt de kernwapens in te leveren bij Rusland is met de kennis van nu ook niet zo handig geweest…

Achteraf kaarten is altijd makkelijk…

gevegt

Well-known member
Jep. Maar goed, als je alles van te voren weet….

De usa maakte de taliban sterk (die streden tegen de Sovjet-Unie)…
Het ‘westen’ dat Oekraïne overtuigt de kernwapens in te leveren bij Rusland is met de kennis van nu ook niet zo handig geweest…

Achteraf kaarten is altijd makkelijk…
Die kernwapens inleveren is juist een hele goede zet geweest.
Eenvoudig gezegd: hoe minder landen met een kernwapen hoe beter het is.

gevegt

Well-known member
Als je het economisch bekijkt ( wat we in het westen maar al te vaak doen ) is Rusland een belachelijk kleine staat.
Waarom maken we dan altijd zoveel problemen met ze en helpen we ze niet wat meer?

gevegt

Well-known member
Klopt. Maar als je ze dan inlevert zou ik dat niet doen bij Rusland…
Lijkt mij juist wel. Die hebben ze keurig vernietigd.
Niet alleen omdat de afspraak was, maar heel simpel, omdat ze zoveel wapens niet kunnen onderhouden.

erka

Well-known member
Als je het economisch bekijkt ( wat we in het westen maar al te vaak doen ) is Rusland een belachelijk kleine staat.
Waarom maken we dan altijd zoveel problemen met ze en helpen we ze niet wat meer?

Economie van Rusland is ongeveer net zo groot als die van Nederland, inderdaad. Ongelofelijk eigenlijk.

erka

Well-known member
Morgen worden een aantal Russische banken uit Swift gekieperd. De vraag is, welke. Kleintjes of juist paar grote.

gevegt

Well-known member
Economie van Rusland is ongeveer net zo groot als die van Nederland, inderdaad. Ongelofelijk eigenlijk.
Iets groter. Als Benelux staan we op het zelfde niveau.
Als je dan ziet waaraan Rusland hun geld verdient, is het gewoon een hele zwakke economische staat.

• Leuk
Waarderingen: Max

erka

Well-known member
Alleen aan gas en olie toch? Ik kan verder (oke, wodka) geen ander exportproduct van Rusland bedenken...
Steenkool, ijzererts, graan, hout, goud, platina, aluminium, diamanten, kunstmest..... en dan vergeet ik vast nog wel 100 grondstoffen.

Bovenaan