Rugby

Jamel

Administrator
Forumleiding
Weer een try voor Schotland! Wat een wedstrijd!

Overigens ook even de complimenten aan Albert Mantingh, die moeiteloos prima commentaar levert.
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Dank.

En hoe komt Japan ineens zo sterk?
Rugby is altijd redelijk populair geweest in Japan en in sommige regio's is het de populairste sport. Zo'n 15 jaar geleden is er een profcompetitie gestart en sindsdien is er behoorlijk ge?nvesteerd in de sport, waar ze nu de vruchten van plukken.
 

JMD

Well-known member
Japan door. Knap hoor.

Blijf het bij rugby altijd apart vinden dat het duel direct klaar is als de bal na 80 minuten buiten is. Dat is dus eigenlijk een soort zuivere speeltijd, maar als je ziet hoeveel tijd verloren gaat bij conversies, penalty's en het maken van scrums (en dan loopt de klok wel door) is er overduidelijk geen sprake van zuivere speeltijd.,
 

JMD

Well-known member
Dus de kwartfinales zien er zo uit:
Engeland - Australi? (zaterdag 9.15)
Nieuw Zeeland - Ierland (zaterdag 12.15)
Wales - Frankrijk (zondag 9.15)
Japan - Zuid Afrika (zondag 12.15)

De zaterdagwinnaars spelen de week erna op zaterdag om 10.00 onze tijd (17.00 lokale tijd) hun halve finale, de dag erna spelen de winnaars van de zondagduels hun kwartfinale (weer om 10.00 onze tijd, maar dan is het 18.00 lokale tijd, aangezien wij dan de wintertijd in zijn gegaan en Japan geen zomertijd heeft).

De finale is dan op zaterdag 2 november om 10.00.
 

Friesland

Well-known member
Japan door. Knap hoor.

Blijf het bij rugby altijd apart vinden dat het duel direct klaar is als de bal na 80 minuten buiten is. Dat is dus eigenlijk een soort zuivere speeltijd, maar als je ziet hoeveel tijd verloren gaat bij conversies, penalty's en het maken van scrums (en dan loopt de klok wel door) is er overduidelijk geen sprake van zuivere speeltijd.,

Ik vind het wel mooi dat de wedstrijd pas wordt afgefloten als de bal buiten is. Dat zouden ze bij voetbal ook moeten doen; alleen affluiten bij een inworp, een doeltrap of een doelpunt.
 

JMD

Well-known member
Ik vind het wel mooi dat de wedstrijd pas wordt afgefloten als de bal buiten is. Dat zouden ze bij voetbal ook moeten doen; alleen affluiten bij een inworp, een doeltrap of een doelpunt.

O, dat is zeker mooi ja. (maar: fluit je dan wel af bij een corner voor de partij die bv 1-2 achterstaat?) Alleen niet dat het direct de eerste keer na de reguliere speeltijd dan direct klaar is.
 

erka

Well-known member
Je kunt dat niet echt met elkaar vergelijken. Ik zou eerder ervoor zijn om enkele andere regels van het rugby in het voetbal over te nemen. Zoals de werking van de TMO in het rugby. Dat is, met inmiddels bijna 20 jaar (!!) ervaring, ondertussen echt zoveel beter dan de VAR in voetbal. Verder o.a. hoe met blessures omgegaan wordt, tijdstraf bij gele kaart en de werking van de voordeelregel.
 

Friesland

Well-known member
O, dat is zeker mooi ja. (maar: fluit je dan wel af bij een corner voor de partij die bv 1-2 achterstaat?) Alleen niet dat het direct de eerste keer na de reguliere speeltijd dan direct klaar is.
Nee, bij hoekschoppen moet je niet willen affluiten, ongeacht de stand.
 

JMD

Well-known member
Nee, bij hoekschoppen moet je niet willen affluiten, ongeacht de stand.
Oke, maar bij een inworp voor de aanvallende partij ter hoogte van de 16? Met bv John de Wolf en Eric Gerets vroeger was dat ook een halve corner. En waar leg je dan die grens?
En met vrije trappen??
 

Friesland

Well-known member
Oke, maar bij een inworp voor de aanvallende partij ter hoogte van de 16? Met bv John de Wolf en Eric Gerets vroeger was dat ook een halve corner. En waar leg je dan die grens?
En met vrije trappen??

Tja, dan had je er maar een hoekschop uit moeten halen. Zoals je zegt, je moet ergens een grens leggen. En ik zou er aan toevoegen: je moet het simpel houden.
Vrije trap. Dan kun je kiezen of je nog voor een doelpunt gaat, of dat je de bal direct over de zijlijn schiet voor het einde van de wedstrijd.

Het hele punt is dat bij rugby de spelers min of meer bepalen wanneer de wedstrijd (of de eerste helft) afgelopen is, en niet de scheidsrechter. In het voetbal kunnen scheidsrechters soms op de raarste momenten affluiten. Een hoekschop of vrije trap (op een gevaarlijke plek) die niet meer genomen mag wordt, een schot op doel dat wordt onderbroken door het laatste fluitsignaal, waardoor het daaruit volgende doelpunt niet meer telt. Alleen een strafschop is heilig, voor wat betreft het eindsignaal, die moet altijd genomen worden.

Kijk, als de regel in het voetbal zou bestaan, dan zou je er ook geen discussie over hebben. Want dan weet je gewoon: inworp buiten tijd = einde wedstrijd. (Tenzij er nog een VAR-momentje aan vooraf ging, natuurlijk)
 

JMD

Well-known member
Ik ben er op zich ook niet op tegen, alleen wordt tijdrekken dan heel erg beloond. Want na 90 minuten schop je (op de voorbeelden die je noemt na) de bal buiten en klaar. Dan kan je imo beter zuivere speeltijd hebben.
 

erka

Well-known member
Bij rugby is het balbezit heel duidelijk. Is de aanval afgelopen, krijgt de verdedigende ploeg de bal en die kan m dan buiten trappen en einde wedstrijd. Dat kan bij voetbal niet omdat balbezit heel snel kan veranderen. Dus dan werkt die regel einde wedstrijd ook niet zo goed. Wat JMD zegt, waar ligt dan de grens? Die is veel minder duidelijk dan bij rugby.

Maar bijvoorbeeld de voordeelregel. De basisgedachte is gelijk: doorspelen als er een overtreding is gemaakt als je voordeel uit kan halen. Maar bij rugby is het altijd zo, dat als die situatie afgelopen is en je scoort niet, je alsnog een vrije trap/bal krijgt. Bij voetbal is er voordeel en gaat het dan mis, pech gehad. Dat is toch minder eerlijk.
 

Friesland

Well-known member
Ik ben er op zich ook niet op tegen, alleen wordt tijdrekken dan heel erg beloond. Want na 90 minuten schop je (op de voorbeelden die je noemt na) de bal buiten en klaar. Dan kan je imo beter zuivere speeltijd hebben.
Daarom heb ik bewust niet gespecificeerd wat "buiten tijd" inhoudt. Het kan zuivere speeltijd of zuivere blessuretijd zijn.

Bij rugby is het balbezit heel duidelijk. Is de aanval afgelopen, krijgt de verdedigende ploeg de bal en die kan m dan buiten trappen en einde wedstrijd. Dat kan bij voetbal niet omdat balbezit heel snel kan veranderen. Dus dan werkt die regel einde wedstrijd ook niet zo goed. Wat JMD zegt, waar ligt dan de grens? Die is veel minder duidelijk dan bij rugby.
Je bedoelt dat als je dit in het voetbal zou toepassen, dat je per ongeluk voor het einde van de wedstrijd kunt zorgen? Wat mij betreft hoort dat er gewoon bij.

Maar bijvoorbeeld de voordeelregel. De basisgedachte is gelijk: doorspelen als er een overtreding is gemaakt als je voordeel uit kan halen. Maar bij rugby is het altijd zo, dat als die situatie afgelopen is en je scoort niet, je alsnog een vrije trap/bal krijgt. Bij voetbal is er voordeel en gaat het dan mis, pech gehad. Dat is toch minder eerlijk.
Vooral als er dan voordeel wordt gezien en een situatie waar al snel duidelijk is dat er geen voordeel uit te halen valt en er vervolgens niet alsnog een vrije trap wordt gegeven. Dat lijkt mij een verkeerde toepassing van de regel. Altijd alsnog een vrije trap geven? Daar valt inderdaad wel wat voor te zeggen. Als het verdedigende team kan het dan misschien leiden tot twee gevaarlijke situatie, maar dan had je de overtreding maar niet moeten maken. Aan de andere kant, wat als je in de voordeelsituatie zelf een overtreding maakt? Blijft dat dan onbestraft?
 

JMD

Well-known member
Ander vraagje: ik kijk niet zo heel veel rugby, weet de basisregels wel, maar echt niet alles.
Nou zag ik van de week in beeld staan: Phase 6 (ofzo). Gaat een aanval in fases? En na hoeveel fases is de aanval dan afgelopen? Of betekent Phase heel wat anders hier?
 

JMD

Well-known member
Waarom duurt het toernooi eigenlijk zo lang?

Ik dacht eerst dat het te maken had met dat er lange rusttijd nodig is tussen 2 duels (rugby is immers een zeer fysieke contactsport), maar zag laatst dat Nieuw Zeeland ook binnen 4 dagen 2x moest spelen, dus dat kan het niet zijn. 4 dagen is wat er bv bij een WK voetbal ook vaak tussen 2 duels zit.
Ik denk dus dat het meer is om veel kijkers te trekken, dat er daarom vooral in de weekenden gespeeld wordt.
 

Reinoud

Well-known member
Ander vraagje: ik kijk niet zo heel veel rugby, weet de basisregels wel, maar echt niet alles.
Nou zag ik van de week in beeld staan: Phase 6 (ofzo). Gaat een aanval in fases? En na hoeveel fases is de aanval dan afgelopen? Of betekent Phase heel wat anders hier?

Dat zijn de periodes dat de aanval verder gaat na een tackle. Weet niet of het helemaal zo simpel ligt, maar dat is wat ik er van weet.

Lengte van het toernooi heeft volgens mij wel degelijk met de langere rusttijd. Die vier dagen is echt een uitzondering terwijl het bij voetbal meer regel is.
 
Bovenaan