JMD
Well-known member
Ik ken het artikel. Je oordeelt weer eens veel te snel.
Maar ga lekker verder met je gewauwel. Ik zal je er niet meer op aanspreken.
En ik ook niet op het geneuzel van jou...
Ik ken het artikel. Je oordeelt weer eens veel te snel.
Maar ga lekker verder met je gewauwel. Ik zal je er niet meer op aanspreken.
Dan zijn we idd hopeloos verloren.De arbeider zal inderdaad eens wat te zeggen krijgen daar... Je moet er toch niet aan denken,
Het gaat er natuurlijk niet om dat 'het volk' dingen terug kan lezen over wat besloten is. Daar zit de pijn niet.
De pijn zit er vooral in dat minimaal 2/3 van de Kamerleden totaal geen idee heeft wat leeft bij het volk. Vroeger was de VVD de partij van 'de elite', die woonde in villawijken, ver weg van 'het gewone volk'. De PvdA stond voor de arbeider, de PvdA-leden waren gewoon arbeiders geweest en woonden in dito wijken, gingen naar dito clubs/verenigingen etc.. Inmiddels woont een flink deel van de Kamerleden in wijken waar vroeger alleen VVD-ers woonden. Het gemiddelde Kamerlid beslist over zaken waar zij nooit last van hebben, omdat ze niet in dat soort omstandigheden wonen. En ondertussen maar afgeven op 'het gewone volk' dat zij tegen een referendum zijn.
2/3e van het volk woont ook niet in probleemwijken (voorzichtig ingeschat) dus dan is er dus sprake van een prima volksvertegenwoordiging.
Overigens zijn 8.687.321 kiesgerechtigden thuis gebleven, dus misschien moeten ze al te diepgravende analyses over de uitslag van vorige week maar achterwege laten.
Bijna iedereen die ik spreek is dat referendum van vorige week alweer bijna vergeten, dus ik heb niet het gevoel dat 'het volk' het nou spannend vond allemaal en gemobiliseerd is om de politiek op diens keuzes aan te spreken.
Het verdrag is overigens al voor een deel in werking, dat zal echt niet gestopt worden.
In September is iedereen het vergeten.
Een beetje een onzinnige vergelijking, de rest heeft niet mogen stemmen.
Dat is toch precies mijn punt?
Je moet het goed doen of je moet het niet doen. Als de EU een verdrag sluit met Oekra?ne dan is het niet Nederland dat een verdrag sluit. Het is dus van de zotte dat een kleine groep binnen een groter geheel volledige zeggenschap krijgt. Daarom is de uitslag van het referendum voor zowel de ja als de nee stemmers een probleem.
Dat is dus incorrect. Voor een deel is het de EU die een verdrag sluit met Oekra?ne voor zover zij daartoe de bevoegheden hebben. Voor het overige deel zijn het de lidstaten die een verdrag sluiten met Oekra?ne. In dat geval is het niet gek dat het volk in zoverre iets kan tegenhouden.
Dat wist ik niet. Welk deel van het verdrag wordt er dan tussen Nederland en de Oekra?ne gesloten?
Is het technisch gezien niet mogelijk dat Nederland enkel het verdrag tussen de EU en Oekra?ne in werking houdt en het andere deel niet uitvoert?
Juist door het 'alles of niets' principe in deze overeenkomst is het dan toch gek dat wij in Nederland er over hebben mogen stemmen?Het is, voor zover ik het begreep, vooral een kwestie van bevoegdheid. Zaken die onder EU-bevoegdheid vallen zoals handel zijn al actief omdat daarvoor geen ratificatie op EU-niveau voor nodig is. Voor andere aspecten is dat wel zo en dat betekent dat alle landen moeten ratificeren anders kan het verdrag niet in werking treden. Het is wat dat betreft dus 'alles of niets' voor die delen. Een visumvrije regeling voor alle landen in de EU behalve Nederland zou volgens mij ook in gaan tegen een hele resem andere verdragen, dus dat lijkt me onmogelijk.
Juist door het 'alles of niets' principe in deze overeenkomst is het dan toch gek dat wij in Nederland er over hebben mogen stemmen?