Referendum Associatieovereenkomst tussen de EU en Oekra?ne

Referendum Associatieovereenkomst tussen de EU en Oekra?ne


  • Totaal aantal stemmers
    27
  • Opiniepeiling gesloten .

de waan

Well-known member
Het gaat er natuurlijk niet om dat 'het volk' dingen terug kan lezen over wat besloten is. Daar zit de pijn niet.

De pijn zit er vooral in dat minimaal 2/3 van de Kamerleden totaal geen idee heeft wat leeft bij het volk. Vroeger was de VVD de partij van 'de elite', die woonde in villawijken, ver weg van 'het gewone volk'. De PvdA stond voor de arbeider, de PvdA-leden waren gewoon arbeiders geweest en woonden in dito wijken, gingen naar dito clubs/verenigingen etc.. Inmiddels woont een flink deel van de Kamerleden in wijken waar vroeger alleen VVD-ers woonden. Het gemiddelde Kamerlid beslist over zaken waar zij nooit last van hebben, omdat ze niet in dat soort omstandigheden wonen. En ondertussen maar afgeven op 'het gewone volk' dat zij tegen een referendum zijn.

2/3e van het volk woont ook niet in probleemwijken (voorzichtig ingeschat) dus dan is er dus sprake van een prima volksvertegenwoordiging.

Overigens zijn 8.687.321 kiesgerechtigden thuis gebleven, dus misschien moeten ze al te diepgravende analyses over de uitslag van vorige week maar achterwege laten.
 

JMD

Well-known member
2/3e van het volk woont ook niet in probleemwijken (voorzichtig ingeschat) dus dan is er dus sprake van een prima volksvertegenwoordiging.

Overigens zijn 8.687.321 kiesgerechtigden thuis gebleven, dus misschien moeten ze al te diepgravende analyses over de uitslag van vorige week maar achterwege laten.

Dat laatste is deels kul natuurlijk. Bij de diverse Europese verkiezingen voor het EP lag de opkomst ook vaak rond de 35% (in 1999 zelfs 29,9%). Daar worden dan ook allerlei conclusies uit getrokken. En terecht trouwens.
 

de waan

Well-known member
Ja, maar dan toch vooral de conclusie dat Europese verkiezingen totaal niet leven. En terecht trouwens.

Toen Pechtold na de laatste verkiezingen jubelde dat Nederland "voor Europa had gekozen" werd hij dan ook volkomen terecht weggehoond. Maar als ik jouw redenering doortrek begrijp ik dat je vindt Pechtold gelijk had. Of geldt dat niet omdat het niet "het volk" is dat wel gaat stemmen bij Europese verkiezen.
 

Batigoal

Well-known member
Bijna iedereen die ik spreek is dat referendum van vorige week alweer bijna vergeten, dus ik heb niet het gevoel dat 'het volk' het nou spannend vond allemaal en gemobiliseerd is om de politiek op diens keuzes aan te spreken.
 

Mario

Well-known member
Bijna iedereen die ik spreek is dat referendum van vorige week alweer bijna vergeten, dus ik heb niet het gevoel dat 'het volk' het nou spannend vond allemaal en gemobiliseerd is om de politiek op diens keuzes aan te spreken.

In September is iedereen het vergeten.
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Het wordt dus over het Britse referendum op 23 juni getild. Ik ga ervan uit dat we ervoor kiezen om in de EU blijven, dus dan is er een heel gevoel van opluchting bij veel landen en dan denkt niemand meer hieraan.

Het verdrag is overigens al voor een deel in werking, dat zal echt niet gestopt worden.
 

Joost

Well-known member
Het verdrag is overigens al voor een deel in werking, dat zal echt niet gestopt worden.

Dat maakt dit hele referendum dus nog onzinniger.

Enerzijds is het gek dat een verdrag in werking treedt voordat alle lidstaten haar akkoord hebben gegeven. Anderzijds is het gek dat we een referendum kunnen houden over iets dat al in werking is getreden.

Mijns inziens zou een referendum over een verdrag dat de EU sluit met een land enkel gehouden moeten worden in de hele EU.
De EU telt 514 miljoen inwoners, 2,5 miljoen mensen hebben tegengestemd; dat is nog geen 0,5%
 

Joost

Well-known member
Een beetje een onzinnige vergelijking, de rest heeft niet mogen stemmen.

Dat is toch precies mijn punt?

Je moet het goed doen of je moet het niet doen. Als de EU een verdrag sluit met Oekra?ne dan is het niet Nederland dat een verdrag sluit. Het is dus van de zotte dat een kleine groep binnen een groter geheel volledige zeggenschap krijgt. Daarom is de uitslag van het referendum voor zowel de ja als de nee stemmers een probleem.
 

zwammy

Well-known member
Volgens de grondwet moet het referendum gevolgd worden, maar zal me er even in verder inlezen. Verder is het inderdaad een probleem.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Dat is toch precies mijn punt?

Je moet het goed doen of je moet het niet doen. Als de EU een verdrag sluit met Oekra?ne dan is het niet Nederland dat een verdrag sluit. Het is dus van de zotte dat een kleine groep binnen een groter geheel volledige zeggenschap krijgt. Daarom is de uitslag van het referendum voor zowel de ja als de nee stemmers een probleem.

Dat is dus incorrect. Voor een deel is het de EU die een verdrag sluit met Oekra?ne voor zover zij daartoe de bevoegheden hebben. Voor het overige deel zijn het de lidstaten die een verdrag sluiten met Oekra?ne. In dat geval is het niet gek dat het volk in zoverre iets kan tegenhouden.
 

Joost

Well-known member
Dat is dus incorrect. Voor een deel is het de EU die een verdrag sluit met Oekra?ne voor zover zij daartoe de bevoegheden hebben. Voor het overige deel zijn het de lidstaten die een verdrag sluiten met Oekra?ne. In dat geval is het niet gek dat het volk in zoverre iets kan tegenhouden.

Dat wist ik niet. Welk deel van het verdrag wordt er dan tussen Nederland en de Oekra?ne gesloten?
Is het technisch gezien niet mogelijk dat Nederland enkel het verdrag tussen de EU en Oekra?ne in werking houdt en het andere deel niet uitvoert?
 

Max

Administrator
Forumleiding
Dat wist ik niet. Welk deel van het verdrag wordt er dan tussen Nederland en de Oekra?ne gesloten?
Is het technisch gezien niet mogelijk dat Nederland enkel het verdrag tussen de EU en Oekra?ne in werking houdt en het andere deel niet uitvoert?

Ik geloof het militaire deel en het visum deel.

Verder weet ik het niet zeker, maar voor zover de overige landen ratificeren zou het gehele verdrag voor de overige partijen wel van toepassing kunnen zijn.
 

Lord Flash

New member
Het is, voor zover ik het begreep, vooral een kwestie van bevoegdheid. Zaken die onder EU-bevoegdheid vallen zoals handel zijn al actief omdat daarvoor geen ratificatie op EU-niveau voor nodig is. Voor andere aspecten is dat wel zo en dat betekent dat alle landen moeten ratificeren anders kan dat deel van het verdrag niet in werking treden. Het is wat dat betreft dus 'alles of niets' voor die delen. Een visumvrije regeling voor alle landen in de EU behalve Nederland zou volgens mij ook in gaan tegen een hele resem andere verdragen, dus dat lijkt me onmogelijk.
 
Laatst bewerkt:

Joost

Well-known member
Het is, voor zover ik het begreep, vooral een kwestie van bevoegdheid. Zaken die onder EU-bevoegdheid vallen zoals handel zijn al actief omdat daarvoor geen ratificatie op EU-niveau voor nodig is. Voor andere aspecten is dat wel zo en dat betekent dat alle landen moeten ratificeren anders kan het verdrag niet in werking treden. Het is wat dat betreft dus 'alles of niets' voor die delen. Een visumvrije regeling voor alle landen in de EU behalve Nederland zou volgens mij ook in gaan tegen een hele resem andere verdragen, dus dat lijkt me onmogelijk.
Juist door het 'alles of niets' principe in deze overeenkomst is het dan toch gek dat wij in Nederland er over hebben mogen stemmen?
 

Max

Administrator
Forumleiding
Juist door het 'alles of niets' principe in deze overeenkomst is het dan toch gek dat wij in Nederland er over hebben mogen stemmen?

Nee, wij zijn een soeverein land. De ratificatie heeft enige betekenis.
 
Bovenaan