Referendum Associatieovereenkomst tussen de EU en Oekra?ne

Referendum Associatieovereenkomst tussen de EU en Oekra?ne


  • Totaal aantal stemmers
    27
  • Opiniepeiling gesloten .

noordooster

Well-known member
Een vergelijking die nogal mank gaat. Bij de verkiezingen die je noemt moeten nou eenmaal kandidaten gekozen worden. Het is goed dat er waterschappen zijn (denk ik), wie daar voor ons plaats nemen zal me worst zijn. Het Europees Parlement boeit ook niet veel mensen. Dat is een teken aan de wand, maar doet verder niks af aan de doel van die verkiezingen: kandidaten kiezen.

Bij een referendum gaat het erom om te peilen wat de bevolking ergens van vindt. Als meer dan twee derde geen antwoord geeft is die vraag dus onmogelijk te beantwoorden.

Toch vind ik het niet zover van elkaar af liggen.
Bij die verkiezingen wordt ons in feite ook een mening gevraagd : Wie vind je dat ons als bevolking het beste kan vertegenwoordigen ?
Bij onvoldoende opkomst weet je net als bij dat referendum niet hoe 65 % van de kiesgerechtigden erover denkt.
Ik zie nauwelijks verschil.
 

zwammy

Well-known member
Een hele dikke meerderheid in Oekra?ne is voor de huidige koers. Je bent toch zo enorm voor democratie? Dan ben je aardig hypocriet als je tegelijkertijd beter denkt de weten wat goed voor de lui daar is dan henzelf.

Ik ben iig wel zo hypocriet dat ik mezelf belangrijker vind dan Pjotr.
 

A345

New member
Op verschillende plaatsen op internet ben ik wel enorm geschrokken van de anti-USA en pro-Rusland geluiden na de uitslag gisteren. Waarom in vredesnaam? Welk charme-offensief heeft Putin gelanceerd, dat hij opeens een gewaardeerd persoon zou zijn. Je weet wel, Putin, die de separatisten nog net geen directe opdracht gaf om MH17 de lucht uit te knallen.

Verder vind ik de uitslag van het referendum teleurstellend. Ik had de Oekra?nse bevolking juist wel de kans gegeven om zich uit de greep van corruptie te onttrekken en om een nieuwe weg in te slaan.
 
Laatst bewerkt:

Pascallovic

Well-known member
Ik heb geen idee op welke plekken jij komt op het internet, maar anti-USA of pro-Rusland geluiden ben ik niet tegengekomen. Ik vond de verwijzingen als "vriendje van Poetin" sowieso al nergens op slaan. Alsof meer dan 2,5 miljoen Nederlanders door hun stem pro-Poetin zouden zijn.
 

Friesland

Well-known member
Ik ben van mening dat er drie soorten referenda moeten zijn:
1. Raadgevende referenda
2. Correctieve referenda
3. Grondwettelijke referenda
Om de tweede en derde soort in te kunnen voeren, is een grondwetswijziging vereist.

1. Raadgevende referenda
Nu houden we een raadgevend referendum over iets wat eigenlijk al beslist is, dat is natuurlijk vreemd. Om het bij voetbal te halen: het is net alsof een club een trainer aanstelt en vervolgens gaat vragen of de fans het eens zijn met de aanstelling. Als je een raadgevend referendum houdt, moet het gaan om zaken die nog niet beslist zijn. Verder heeft het ook weinig nut om een minimale opkomst te eisen. Wie raad wil geven, geeft raad. Wie dat niet wil, doet dat niet.

2. Correctieve referenda
Ik denk dat dit is wat mensen graag zien. Als je een referendum houdt, dan moet het ook van betekenis zijn. Omdat de uitkomst gevolgen heeft, moeten hier wel eisen gesteld worden. De eis dat de opkomst minimaal 30% moet zijn, zou zo'n eis kunnen zijn, maar het gaat voorbij aan het feit dat het betreffende voordeel al door de gemeenteraad, provinciale staten of de staten-generaal is goed gekeurd en die parlementen representatief zijn. Eventuele voorwaarden moeten dus louter op het aantal tegenstemmen gebaseerd zijn en niet op de opkomst als geheel. Wordt die drempel gehaald, dan is de uitslag bindend.
Eventueel kun je zelfs tussengebied aangeven, in dat tussengebied is de uitslag niet binden, maar wordt het betreffende parlement wel verplicht de wet te heroverweging, met de uitslag in het achterhoofd. Hoe dan ook moet het zo zijn dat kiezers niet ontmoedigd worden om te gaan stemmen.

3. Grondwettelijke referenda
Op dit moment is het zo dat er vier keer wordt gestemd om de grondwet te wijzigen. Eerst is er een eerste lezing waar beide kamers met een meerderheid voor moeten stemmen. Na nieuwe verkiezingen volgt een tweede lezing waar beide kamers opnieuw over de grondwetswijzingen moeten stemmen, maar dan met 2/3e meerderheid. Een grondwettelijk referendum zou die tweede lezing moeten vervangen. In tegenstelling tot de huidige procedure zou al in de eerste lezing een 2/3e meerderheid vereist moeten zijn. Om de grondwetswijzigingen te ratificeren moet een absolute meerderheid van de stemgerechtigden voor stemmen en minimaal een 2/3e meerderheid van de opgekomen kiezers.


Zondemeer vind ik het vreemd om te spreken van een "ongeldig" referendum. Allereerst is het bij een raadgevend referendum zondemeer onzin om een drempel of wat dan ook te hebben. Bij een correctief referendum is het gewoon zo dat de voorstanders winnen als de drempel niet gehaald wordt. Bij een grondwettelijk referendum zijn het juist de tegenstanders die winnen, als de drempel niet gehaald wordt. Mijns inziens kun je de term "ongeldig" alleen gebruiken als er grote onregelmatigheden zijn, die tot gevolg hebben dat er in principe een herstemming plaats moet vinden.
 

Simon

Administrator
Forumleiding
Met wat voor boodschap moet Rutte nu naar de EU?
Heel simpel, Nederland heet over dit verdrag een referendum gehouden en hieruit kwam naar voren dat de Nederlandse bevolking tegen dit verdrag is.

De boodschap van Rutte richting de EU had vanmorgen om 9 uur een simpele e-mail kunnen zijn met de mededeling: "Nederland stemt tegen, dus dit verdrag komt er niet."
 

Friesland

Well-known member
Nog en uitslag:

Bonaire
Opkomst: 3,5% (!)
Voor: 34%
Tegen: 61%

Ik heb nog geen resultaten van Saba en Statia gevonden.
 

Maasveld

Well-known member
Heel simpel, Nederland heet over dit verdrag een referendum gehouden en hieruit kwam naar voren dat de Nederlandse bevolking tegen dit verdrag is.

De boodschap van Rutte richting de EU had vanmorgen om 9 uur een simpele e-mail kunnen zijn met de mededeling: "Nederland stemt tegen, dus dit verdrag komt er niet."
Dat lijkt mij erg onverstandig.
 
Bovenaan