Referendum Associatieovereenkomst tussen de EU en Oekra?ne

• Totaal aantal stemmers
    27
  • Opiniepeiling gesloten .

Lord Flash

New member
Dat het absoluut niet goed is voor Pjottr met de pet. Verder is het vooral Rusland pesten, zijn het veel extreem rechtse groeperingen. Is heel Oekraine verdeeld tussen Rusland en Europa en moet je het eerst stabiel maken voordat je maar enigszins bezig moet zijn met het verdrag.

Een hele dikke meerderheid in Oekra?ne is voor de huidige koers. Je bent toch zo enorm voor democratie? Dan ben je aardig hypocriet als je tegelijkertijd beter denkt de weten wat goed voor de lui daar is dan henzelf.

Max

Administrator
Forumleiding
Is daar een enorme meerderheid voor? Ik begreep dat de destijds gekozen volksvertegenwoordigers voor de Rusland aansluiting kozen en dat het land in twee?n ging toen de protesterende oppositie haar zin kreeg. Oekra?ne lijkt mij een redelijk verdeeld land.

Lord Flash

New member
Is daar een enorme meerderheid voor? Ik begreep dat de destijds gekozen volksvertegenwoordigers voor de Rusland aansluiting kozen en dat het land in twee?n ging toen de protesterende oppositie haar zin kreeg. Oekra?ne lijkt mij een redelijk verdeeld land.

Dat ligt toch wat anders. Op de vorige president Yanukovich werd dan wel het label 'pro-Russisch' geplakt, maar hij heeft juist zelf mee onderhandeld over dit akkoord. In de maanden voor 'Maidan' heeft hij het verdrag ook overal in Oekra?ne aangeprezen. Daarom was de woede ook destijds zo groot toen hij op het laatste moment onder druk van Rusland opeens besloot niet te tekenen.

In de verkiezingen die in 2014 zijn gehouden heeft de enige oppositie-partij die voor dichtere betrekkingen met Rusland is nog geen 10% van de stemmen gekregen. In het separatistengebied is dan wel niet gestemd, maar dan heb je het over minder dan 5% van de bevolking. Ook in Russisch sprekende steden als Kharkiv en Odessa stemde een meerderheid 'pro-Europees'. Door de etnische verdeling van het land als gevolg van de Sovjet-politiek van toen zal er natuurlijk altijd wel een groep blijven die dichter bij Rusland wil hangen, maar die groep is een stuk kleiner als nu vaak wordt geschetst.

Overigens was het parlement ten tijden van Yanukovich al met een meerderheid voor. Maar die werden dus door de baas overruled.

Laatst bewerkt:

Ska P 187

Well-known member
Ik weet het niet, ik heb het niet zo op landen waar coups gepleegd worden tegen democratisch gekozen presidenten.
Reden te meer om voor te stemmen eigenlijk, maar dan zijn er nog wel een paar landen.

Batigoal

Well-known member
Nu komt er wellicht een referendum over TTIP en CETA. Dat vind ik w?l een interessant onderwerp.

Al ben ik bang dat allerlei partijen nu hun kans schoon zien om een referendum proberen op te starten. Hun goed recht natuurlijk, maar de kans bestaat dat de kracht van het middel er van af gaat als je voor iedere beslissing een referendum opgooit.

de waan

Well-known member
Ja, daar ga ik me dan zeker wel verder in verdiepen. Vooral dat CETA vind ik nogal griezelig.

EDIT: Waar ik zei CETA, bedoel ik ISDS

Laatst bewerkt:

Max

Administrator
Forumleiding

Het is helemaal niet eenvoudig om een referendum af te dwingen, dus ik voorzie niet dat we straks iedere maand naar de stembus kunnen. TTIP lijkt mij overigens een succesnummer voor een referendum. Zowel vanuit GeenStijl hoek als vanuit de linkse hoek is men uitermate kritisch op TTIP. Ik twijfel er niet aan dat de opkomst voor zo'n referendum ruim voldoende zal zijn.

Eef de Kip

Well-known member
Nou zit ik al jaren aan de rechterkant van het spectrum maar dat TTIP vind ik echt wel een beetje griezelig hoor.

SanMark.

Well-known member
Nu komt er wellicht een referendum over TTIP en CETA. Dat vind ik w?l een interessant onderwerp.

Al ben ik bang dat allerlei partijen nu hun kans schoon zien om een referendum proberen op te starten. Hun goed recht natuurlijk, maar de kans bestaat dat de kracht van het middel er van af gaat als je voor iedere beslissing een referendum opgooit.

Je moet natuurlijk wel x handtekeningen hebben om een referendum op te kunnen starten. Dat gaat echt niet elke keer lukken.

Max

Administrator
Forumleiding
Nou zit ik al jaren aan de rechterkant van het spectrum maar dat TTIP vind ik echt wel een beetje griezelig hoor.

Daarom zou het ook een succesnummer zijn. Opkomst boven de vijftig procent en tegenstanders boven de tachtig procent.

Batigoal

Well-known member
Je moet natuurlijk wel x handtekeningen hebben om een referendum op te kunnen starten. Dat gaat echt niet elke keer lukken.

Dat snap ik, maar als je telkens gaat proberen om zoveel handtekeningen op te halen zwakt dat al af en wordt men op een gegeven moment handtekening-moe.

Max

Administrator
Forumleiding
Ook de doodsteek voor het forum. We zijn het allemaal met elkaar eens over TTIP.

Bovenaan