Referendum Associatieovereenkomst tussen de EU en Oekra?ne

Referendum Associatieovereenkomst tussen de EU en Oekra?ne

• Totaal aantal stemmers
    27
  • Opiniepeiling gesloten .

noordooster

Well-known member
De uitslag van het referendum in Nederland wordt in Engeland door de voorstanders van een Brexit met plezier ontvangen.

zwammy

Well-known member
Nee, daarom moet ie ook bindend worden net als in Zwitserland. Het volgende referendum komt er ook aan, de TTIP.

SuikerBrood

Well-known member
Is er een verkiezing over dit verdrag geweest dan, of Europa?

Volgens mij hebben wij een volksvertegenwoordiging. Met een verkiezing gekozen met 75% opkomst. Daarnaast hebben wij nog een indirect gekozen volksvertegenwoordiging die in de eerste kamer zit.
Het getuigt van weinig vertrouwen in het parlementaire stelsel als je om elk wissewasje een referendum wilt houden.

28 volksvertegenwoordigingen zijn voor het verdrag. En in Nederland gaat 30% van de kiezers naar de stembus en kan het verdrag niet geratificeerd worden. Het is fantastisch.

noordooster

Well-known member
Volgens mij hebben wij een volksvertegenwoordiging. Met een verkiezing gekozen met 75% opkomst. Daarnaast hebben wij nog een indirect gekozen volksvertegenwoordiging die in de eerste kamer zit.
Het getuigt van weinig vertrouwen in het parlementaire stelsel als je om elk wissewasje een referendum wilt houden.

28 volksvertegenwoordigingen zijn voor het verdrag. En in Nederland gaat 30% van de kiezers naar de stembus en kan het verdrag niet geratificeerd worden. Het is fantastisch.

Ik ben ervan overtuigd dat er onder de Nederlandse bevolking in veel opzichten negatiever over de EU wordt gedacht dan onder de Tweede Kamer leden.
Op EU gebied vertegenwoordigt de Tweede Kamer niet het Nederlandse volk, denk ik.
Dat komt doordat het bij verkiezingen voor de TK om veel meer zaken gaat dan alleen de EU.
Wilders bv laat zich vaak erg kritisch uit over de EU. Maar er zijn vele kiezers die kritisch zijn op de EU die niet op Wilders stemmen om allerlei andere redenen.
Ze stemmen dan op een pro-EU-partij vanwege andere standpunten van die partij.
Op Urk had je erg veel "tegen" stemmers. Bij landelijke verkiezingen wordt daar gestemd op partijen als CU en SGP, die niet echt bekend staan als anti - EU.
De redenen voor Urkers om op die partijen te stemmen hebben weinig met de EU te maken.

Friesland

Well-known member
Bijna middernacht en nog maar vijf gemeentes te gaan. Wat een verschil met "normale" verkiezingen.

Bovenaan