Piet, zwart of niet?

Mario

Well-known member
Zuid Afrika, het toonbeeld van tolerantie en rassengelijkheid. :p

Nee, ik denk dat het juist uit die geschiedenis van racisme en apartheid komt dat ze Zwarte Piet opmerkelijk vond. Ze vond het geen beste eerste indruk. Na het bezoeken van Nederland is dat natuurlijk helemaal bijgedraaid. Het is ook lastig om een beeld te cre?ren van een land na ??n nieuwsartikel.

Mijn punt was ook niet dat zij het goed ziet, of dat zij niet meer research had moeten doen. Mijn punt is dat dit het beeld is dat veel mensen van NL hebben omdat dit constant in het nieuws is. Zwarte Piet en Ruinerwold. Dat is wat ze wist van Nederland van de afgelopen jaren.

Het is natuurlijk waar dat de meeste mensen die pro Zwarte Piet zijn geen racisten zijn, maar dat hoeft niet te betekenen dat er geen racistische beginselen aan het fenomeen zitten.

Ze wist niet eens van de stikstofproblematiek? Dat valt dan weer tegen...
 

Bonehead

Well-known member
Ik denk dat je als blanke niet naar Zuid-Afrika moet gaan omdat je anders wordt vermoord door de zwarte inwoners.

Nou niet iedereen. Ik ben er vier jaar geleden geweest. Wat mij opviel dat iedereen zich gediscrimineerd voelt welke kleur ze ook hebben. Het verschil tussen enorm rijk en straatarm is ook heel groot. We reden langs Durban en daar zie je een villawijk met huizen met gigantische hekken en aangrenzend de sloppenwijk met hutjes en golfplaten dakjes. De natuur is echter prachtig en daar kwam ik voor.

Ik snap best dat donkere mensen zwarte piet vervelend vinden. Ik was ooit in een winkel toen een klein meisje in al haar onschuld zwarte piet zei tegen een negro?de vrouw. Erg ongemakkelijk. Maar ik vind het erg na?ef om te denken dat als zwarte piet aangepast wordt deze onzin stopt. De Rogier Meijerinkjes van deze wereld zullen dan hun peilen op iets anders richten. Maanden geleden zag ik een documentaire van Jenny Douwes. Ik vond haar wel een goed verhaal hebben dat het dus niet alleen om zwarte piet gaat. Hoewel ik geen uitgesproken voor- of tegenstander ben hoef ik te worden uitgemaakt voor racist of landverrader.
 

Batigoal

Well-known member
Afrika en ieder Islamitisch land sla ik over.

Dat is dezelfde instelling als iemand van het platteland die nooit het dorp uitkomt en vanwege berichtgeving in de media denkt dat je in de Randstad op iedere hoek van de straat wordt vermoord. In werkelijkheid is dat natuurlijk niet zo. Zolang je niet na?ef bent en niet de beruchte plekken gaat opzoeken is er niets aan de hand.
 

Atreides

Well-known member
Dat is dezelfde instelling als iemand van het platteland die nooit het dorp uitkomt en vanwege berichtgeving in de media denkt dat je in de Randstad op iedere hoek van de straat wordt vermoord. In werkelijkheid is dat natuurlijk niet zo. Zolang je niet na?ef bent en niet de beruchte plekken gaat opzoeken is er niets aan de hand.

Niet zo heel lang geleden waren Egypte, Turkije, Tunesi? en Syri? nog prima bestemmingen om te gaan backpacken.

Voor de eerste drie kan het backpacken ogenschijnlijk weer. Maar dat zou ik eigenlijk niemand aanraden zonder zwaar bovengemiddelde reiservaring. Zelfs het voorheen volstrekt veilige Jordani? is niet meer wat het geweest is (al is Jordani? wellicht veiliger dan de Utrechtse tram).
 

zwammy

Well-known member
Mooi, kan ik ook stoppen met sparen voor ze want dat gaat later ook allemaal naar de belastingdienst
 

SanMark.

Well-known member
Onzin.

Onbekend maakt onbemind , wat vroeger normaal was is het nu niet meer maar dat heeft niets met racisme te maken.

Dan kun je goed bedoelde postbus51 spotjes van vroeger misschien ook wel als racistisch bestempelen.
 

gevegt

Well-known member
Aan de andere andere kant ken ik geen enkel spreekwoord of gezegde dat positief is over zwarte piet.
 

Bonehead

Well-known member
Dus PSV wordt kampioen!:duim:

Zolang heer Bommel blijft zitten wel ja. En anders zorgt hij wel voor veel vermaak.

Ik wil best geloven dat zwarte Piet an sich niet racistisch is. en ik geloof best dat het wel racistisch opgevat kan worden. Mijn probleem is dat ik denk dat er een hele grote verborgen agenda achter zit bij de grote groep die hard voor- en tegenstanders.

Ik ben er zeer verdrietig onder dat die mensen in onze samenleving steeds haakser op elkaar komen te staan. De nuance is compleet weg.
 
Bovenaan