Piet, zwart of niet?

SuikerBrood

Well-known member
Nee laat haar maar eens verdiepen naar het land waar ze naar toe gaat ipv te oordelen voordat ze van de hoed en rand weet.

Kom op SM, jij kunt toch ook wel zien dat Zwarte Piet, op het eerste oog, heel erg racistisch lijkt? Kijk de optochten van jaren geleden eens terug.

Het is nu veel beter geworden. En ik denk dat de discussie daar goed aan heeft bijgedragen. Of iemand uit Zuid Afrika commentaar mag hebben op een progressief land als Nederland.. denk het wel. Je kunt van iedereen wat leren.
 

SanMark.

Well-known member
Kom op SM, jij kunt toch ook wel zien dat Zwarte Piet, op het eerste oog, heel erg racistisch lijkt? Kijk de optochten van jaren geleden eens terug.
De linkerzijde haalt blackface er maar wat graag bij omdat ze door de argumenten heen zijn om zwarte piet te verbieden. Aan de zeer rode lippen de gouden oorbellen en andere dingen zijn er al zeer veel aanpassingen geweest, die de vermeende racistische randjes er lang af hebben gehaald, alleen als je er niet in wil verdiepen maar wel een oordeel over wil vellen, ben je totaal niet serieus te nemen.

Het is nu veel beter geworden. En ik denk dat de discussie daar goed aan heeft bijgedragen. Of iemand uit Zuid Afrika commentaar mag hebben op een progressief land als Nederland.. denk het wel. Je kunt van iedereen wat leren.

Als je eerst eens verdiept in het land en dan commentaar levert zou dat al zeer prettig zijn, en dan maakt het ook niet uit waar je vandaan komt om ergens iets van te zeggen.
 

Pascallovic

Well-known member
Kom op SM, jij kunt toch ook wel zien dat Zwarte Piet, op het eerste oog, heel erg racistisch lijkt? Kijk de optochten van jaren geleden eens terug.

Het is nu veel beter geworden. En ik denk dat de discussie daar goed aan heeft bijgedragen. Of iemand uit Zuid Afrika commentaar mag hebben op een progressief land als Nederland.. denk het wel. Je kunt van iedereen wat leren.
Nou ja als je uit een land komt waar je dagelijks racisme mee maakt, dan vind ik het best bizar dat je vanwege zwarte piet twijfelt om in november naar Nederland te gaan, omdat je bang bent dat je niet normaal over straat kan. Wat voor taferelen verwacht je dan in vergelijking met Zuid-Afrika? Als een blank persoon met zulke vooroordelen over Zuid-Afrika spreekt wordt meteen de racismekaart getrokken.
 

SanMark.

Well-known member
KillBoer.jpg


Logo_29541735_209048006531266_697109196144889233_n.jpg


DUz0cZVW0AAkMVd.jpg


C7maxATW0AEvv1t.jpg


Hier wat studie materiaal voor haar, want ze durft hier toch niet buiten te komen.
 

SuikerBrood

Well-known member
Nou ja als je uit een land komt waar je dagelijks racisme mee maakt, dan vind ik het best bizar dat je vanwege zwarte piet twijfelt om in november naar Nederland te gaan, omdat je bang bent dat je niet normaal over straat kan. Wat voor taferelen verwacht je dan in vergelijking met Zuid-Afrika? Als een blank persoon met zulke vooroordelen over Zuid-Afrika spreekt wordt meteen de racismekaart getrokken.

Ik denk dat de Apartheid en hoe het nu in Zuid Afrika gaat wel bijdraagt in wantrouwen richting de medemens. Of dat goed is? Nee. Of dat gerechtvaardigd is? Geen idee.
Als alles wat je uit een land hoort is dat er een racistische feest wordt gehouden in november/december, dan kan dat het beeld van het land nogal schade doen. Nederlanders hebben al geen geweldige reputatie in Zuid Afrika, aangezien ze als de aanstichters van al het kwaad worden gezien mbt kolonialisme. Meer dan bv. de Britten.
 

Eef de Kip

Well-known member
Ik denk dat je als blanke niet naar Zuid-Afrika moet gaan omdat je anders wordt vermoord door de zwarte inwoners.
 

JMD

Well-known member
Kom op SM, jij kunt toch ook wel zien dat Zwarte Piet, op het eerste oog, heel erg racistisch lijkt? Kijk de optochten van jaren geleden eens terug.
Je zegt het goed: jaren geleden. Dan praten we echt over minstens 1 generatie terug. Waarom dat nu nog gebruikt moet worden als argument dat zwarte piet racistisch is weet ik niet.
 

Satyr

Administrator
Forumleiding
Zo'n roetveeg Piet is op zich niet een probleem. De reden van de tegenstanders van zwarte Piet w?l. De totaal uit de bocht gevlogen racisme claim. Altijd en alles is maar racisme.

Er zitten een blanke man, een donkere man en een Aziaat in een wachtkamer na een sollicitatiegesprek. Een man komt binnen en zegt tegen de donkere man; 'Gefeliciteerd, u heeft de baan'. De andere twee druipen teleurgesteld af
Er zitten een blanke man, een donkere man en een Aziaat in een wachtkamer na een sollicitatiegesprek. Een man komt binnen en zegt tegen de Aziatische man; 'Gefeliciteerd, u heeft de baan'. De andere twee druipen teleurgesteld af
Er zitten een blanke man, een donkere man en een Aziaat in een wachtkamer na een sollicitatiegesprek. Een man komt binnen en zegt tegen de blanke man; 'Gefeliciteerd, u heeft de baan'. De Aziaat druipt af en de donkere man roept 'Ik wist het wel'

Dat is de zwarte piet discussie in mijn ogen. Zoeken naar racisme dat er niet is.
 

Mario

Well-known member
Vind dat er een mooie beweging gaande is nu. Langzaam verandert de traditie. De ringen en krulharen zijn grotendeels al weg en de roetveegpieten gaan steeds meer inburgeren. Deze week had een vriend van mij zijn Zuid Afrikaanse vriendin op bezoek. Die twijfelde wat om in november naar Nederland te komen, omdat ze dan met 'blackface' geconfronteerd zou worden. Heb haar gezegd dat het echt wel wat meevalt met het racisme in Nederland en dat ze in november best normaal over straat kan lopen.

Want Zuid Afrika is zo'n veilig land, waar blank en zwart al jaren vreedzaam met elkaar omgaan? :eek:mg:
 

Jamel

Administrator
Forumleiding
Zo'n roetveeg Piet is op zich niet een probleem. De reden van de tegenstanders van zwarte Piet w?l. De totaal uit de bocht gevlogen racisme claim. Altijd en alles is maar racisme.

Dit. Ik erger me kapot aan die radicalen die in alles en overal racisme zien en de nuance totaal kwijt zijn.
 

gevegt

Well-known member
Beetje van dezelfde categorie als "ik heb een neger als vriend, dus ik ben geen racist".

Of, "Ik heb het als ploegendienstpummel best moeilijk. Gelukkig kan ik nog wel overal tegenaan schoppen en hoef me nergens in te verdiepen."
 

SuikerBrood

Well-known member
Want Zuid Afrika is zo'n veilig land, waar blank en zwart al jaren vreedzaam met elkaar omgaan? :eek:mg:

Zuid Afrika, het toonbeeld van tolerantie en rassengelijkheid. :p

Nee, ik denk dat het juist uit die geschiedenis van racisme en apartheid komt dat ze Zwarte Piet opmerkelijk vond. Ze vond het geen beste eerste indruk. Na het bezoeken van Nederland is dat natuurlijk helemaal bijgedraaid. Het is ook lastig om een beeld te cre?ren van een land na ??n nieuwsartikel.

Mijn punt was ook niet dat zij het goed ziet, of dat zij niet meer research had moeten doen. Mijn punt is dat dit het beeld is dat veel mensen van NL hebben omdat dit constant in het nieuws is. Zwarte Piet en Ruinerwold. Dat is wat ze wist van Nederland van de afgelopen jaren.

Het is natuurlijk waar dat de meeste mensen die pro Zwarte Piet zijn geen racisten zijn, maar dat hoeft niet te betekenen dat er geen racistische beginselen aan het fenomeen zitten.
 
Bovenaan