Piet, zwart of niet?

SanMark.

Well-known member
Dat is inderdaad wel zeer prettig. Ik heb me weer kapot ge?rgerd aan die figuren die hun eigen belang stellen boven dat van kinderen.

Het was op de Dorpstraat ( rechte weg midden door het dorp) en wat mij dan opvalt is dat er geen stootpalen voor de afgesloten weg staat en er dus eventueel dus zo een vrachtwagen doorheen kan rijden. ( dat verwacht ik niet van KZOP o.i.d.) maar bv net zo'n actie als in Nice van een paar jaar terug.
 

JMD

Well-known member
Ik heb voor het eerst in jaren Sinterklaas ons dorp zien binnenvaren met de boot... Komt vooral doordat ik op het balkon van mijn nieuwe huis uitkijk op de vaart waar de Goedheiligman over aankomt... :p
 

SuikerBrood

Well-known member
Vind dat er een mooie beweging gaande is nu. Langzaam verandert de traditie. De ringen en krulharen zijn grotendeels al weg en de roetveegpieten gaan steeds meer inburgeren. Deze week had een vriend van mij zijn Zuid Afrikaanse vriendin op bezoek. Die twijfelde wat om in november naar Nederland te komen, omdat ze dan met 'blackface' geconfronteerd zou worden. Heb haar gezegd dat het echt wel wat meevalt met het racisme in Nederland en dat ze in november best normaal over straat kan lopen.
 

SuikerBrood

Well-known member
https://nos.nl/artikel/2310854-den-bosch-excelsior-tijdelijk-stilgelegd-na-zwarte-piet-liedjes.html
De wedstrijd tussen FC Den Bosch en Excelsior uit de Jupiler League is tien minuten gestaakt geweest, omdat Ahmad Mendes Moreira vanaf de tribune 'onheus bejegend', is de lezing van Excelsior.
Naar verluidt werden Zwarte Piet-liedjes gezongen door een deel van de supporters, maar alleen als Moreira aan de bal was. Excelsior-spelers verlieten daarop boos het veld.

What the fuck.
 

SanMark.

Well-known member
Vind dat er een mooie beweging gaande is nu. Langzaam verandert de traditie. De ringen en krulharen zijn grotendeels al weg en de roetveegpieten gaan steeds meer inburgeren. Deze week had een vriend van mij zijn Zuid Afrikaanse vriendin op bezoek. Die twijfelde wat om in november naar Nederland te komen, omdat ze dan met 'blackface' geconfronteerd zou worden. Heb haar gezegd dat het echt wel wat meevalt met het racisme in Nederland en dat ze in november best normaal over straat kan lopen.

Zuid Afrika het meeste racistische land van de wereld. Zingt ze ook de liedjes kill die boer mee ?

Hoe en stelletje negers een land helemaal naar de klote kunnen helpen.
 

SuikerBrood

Well-known member
Zuid Afrika het meeste racistische land van de wereld. Zingt ze ook de liedjes kill die boer mee ?

Hoe en stelletje negers een land helemaal naar de klote kunnen helpen.

Zuid-Afrika is veel racistischer dan Nederland. In alles.

Ze was erg opgelucht toen ze in Nederland kwam. Het ging veel beter dan verwacht. In Zuid Afrika word je dagelijks geconfronteerd met racisme. Van beide kanten.
Maar dat neemt niet weg dat zij, als een 'coloured' iemand (dus niet echt thuis in beide communities) Zwarte Piet als een koloniaal racistisch iets ziet.
 

JMD

Well-known member
Maar dat neemt niet weg dat zij, als een 'coloured' iemand (dus niet echt thuis in beide communities) Zwarte Piet als een koloniaal racistisch iets ziet.
Maar dat is dan ook het probleem. ALs je zonder de context te weten ZP ziet kan ik me idd voorstellen dat je er blackface in ziet. Dus is het zaak om uit te leggen wie ZP is, en dat het dus geen blackface is.

Context blijft belangrijk. In Spanje zijn er rond (ik meen) de Paasdagen processies, waarbij de deelnemers een wit laken over zich heen dragen. Een onge?nformeerd iemand zou direct denken dat de Ku Klux Klan bovengronds komt in Spanje. Maar dat is dus niet het geval.

Punt is dat steeds meer mensen (Kim Kardashian bv, haar tweet haalde nota bene het NOS-journaal) zich er mee gaan bemoeien zonder de context te weten. Maar ik heb toch ook langzaamaan het idee dat het de andere kant op gaat. Steeds meer mensen lijken toch weer voor ZP te gaan, men ziet dat KOZP ook met roetveegpieten nog niet tevreden is.
 

Miramar

Well-known member
Het is misschien beter dat alle mensen anders dan Hollander weer huiswaarts keren. Gewoon weer je eigen land opbouwen, je eigen cultuur en geloof aanhangen en ons blanken niet meer lastigvallen. Misschien helpt het als we uitkeringen stoppen. Het enige erfgoed dat nog door alle demonstranten, zwart, wit, Geel of bruin omarmt wordt.
 

Abubakari

Well-known member
Goed idee Miramar, maar je kunt ze ook gewoon naar kampen afvoeren, dus misschien zou jij toch eens wat minder genuanceerd en minder soft op het probleem wat buitenlander heet moeten reageren.
 

De Wolf

Well-known member
Maar dat is dan ook het probleem. ALs je zonder de context te weten ZP ziet kan ik me idd voorstellen dat je er blackface in ziet. Dus is het zaak om uit te leggen wie ZP is, en dat het dus geen blackface is.

Context blijft belangrijk. In Spanje zijn er rond (ik meen) de Paasdagen processies, waarbij de deelnemers een wit laken over zich heen dragen. Een onge?nformeerd iemand zou direct denken dat de Ku Klux Klan bovengronds komt in Spanje. Maar dat is dus niet het geval.

Punt is dat steeds meer mensen (Kim Kardashian bv, haar tweet haalde nota bene het NOS-journaal) zich er mee gaan bemoeien zonder de context te weten. Maar ik heb toch ook langzaamaan het idee dat het de andere kant op gaat. Steeds meer mensen lijken toch weer voor ZP te gaan, men ziet dat KOZP ook met roetveegpieten nog niet tevreden is.

Volgens mij hebben ze met dat laatste geen moeite omdat ze ook niet in Apeldoorn waren.
Helaas is het vandaag weer mis gegaan in Den Bosch waar een stel idioten zo nodig een Excelsior speler moesten beledigen.
 

SanMark.

Well-known member
Helaas is het vandaag weer mis gegaan in Den Bosch waar een stel idioten zo nodig een Excelsior speler moesten beledigen.

En dat heeft dus niets met ZP te maken maar met een stel malloten die sowieso wel racistisch zijn.

Als club en KNVB moet je gewoon keihard optreden tegen zulke idioten , maar keer op keer blijkt maar weer dat de verantwoordelijken steeds maar weer weglopen van racisme tijdens de voetbalwedstrijden.

Zeer lage straffen of helemaal geen straffen en als een speler dan van het veld wil lopen , dan word hij niet gesteund naar scheids en of club.

Allemaal te belachelijk voor woorden.
 

SanMark.

Well-known member
Leg jij haar het verschil even uit?

Nee laat haar maar eens verdiepen naar het land waar ze naar toe gaat ipv te oordelen voordat ze van de hoed en rand weet.

Ik ken haar niet maar ik vind het nu al een achterlijke kut.

En zingt ze de liedjes Kill the boer ook mee ?

Op Twitter heb ik zelfs al geleerd dat reverse racisme niet bestaat.

Dan kom je dus in 1 van de meest tolerante landen van de wereld en dan ga je gelijk oordelen over een traditie waar je niets van af weet.
 

Miramar

Well-known member
Goed idee Miramar, maar je kunt ze ook gewoon naar kampen afvoeren, dus misschien zou jij toch eens wat minder genuanceerd en minder soft op het probleem wat buitenlander heet moeten reageren.
Was ook maar om te zwetsen. Maar het hele zwarte Piet gebeuren zet iedereen tegen elkaar op. Als de roetveeg pieten eenmaal ingeburgerd zijn bedenkt een andere groep wel weer iets om de boel op de kast te jagen....
 

De Wolf

Well-known member
En dat heeft dus niets met ZP te maken maar met een stel malloten die sowieso wel racistisch zijn.

Als club en KNVB moet je gewoon keihard optreden tegen zulke idioten , maar keer op keer blijkt maar weer dat de verantwoordelijken steeds maar weer weglopen van racisme tijdens de voetbalwedstrijden.

Zeer lage straffen of helemaal geen straffen en als een speler dan van het veld wil lopen , dan word hij niet gesteund naar scheids en of club.

Allemaal te belachelijk voor woorden.

Helaas hebben we dankzij dit soort gasten deze hele discussie te danken. Van mij mogen ze die ook stuk voor stuk oppakken en berechten wat alleen de club straffen is niet de oplossing.
 
Bovenaan