Overig Europees Voetbal

JMD

Well-known member
Dus mocht Sunderland heel knap 4e worden en ManU word 14e dan gaat die plek dus naar ManU?
Het is heel simpel: er bestaat een Europese ranglijst voor clubs, a.d.h.v. de resultaten van de afgelopen jaren kan je die eenvoudig bepalen.

De 4e plaats in die competities gaat naar de ploeg uit dat land die het hoogst op die ranglijst staat en nog niet CL speelt. Dat had dus dit seizoen Chelsea geweest. Ik weet niet hoe dat zit met degradatie idd.
Overigens is er nog wel wat onduidelijkheid, want dat UEFA-artikel spreekt weer over historische prestaties in de CL (en evt EL). Ben benieuwd hoe ze dat gaan meten. Als de hele historie meetelt zou Liverpool dus altijd de Engelse vertegenwoordiger zijn, immers: 'They've won it five times'...
 

Forza AZ

Well-known member
Volgens mij krijgen winnaars van eerdere CL en EL "bonuspunten" voor het co?fficient, maar hoeveel dat is staat nog nergens te lezen.
Ook zie ik op de UEFA-site niets over dat niet de nummer 4 van de competitie zich plaatst maar de club met de hoogste ranking. Dat werd eerder wel genoemd in de "geruchten", maar dus niet op de UEFA-site.
 

Fenerium

Member
In de Champions League horen enkel de kampioenen te spelen, voorrondes per direct afschaffen. Ik zou persoonlijk de Europa League uitbreiden, maak daar maar een leuk toernooitje van, geen troostprijs-status maar gewoon een toernooi wat een waarde heeft, zo nemen enkele grote clubs die er in verzeilt raken het toch nog eventjes serieus. Ook krijgt de UEFA Super Cup iets meer prestige want er zijn toch wel een handjevol mensen die het zien als een oefenpot net voordat het nieuwe seizoen van start gaat. Ik denk dat niemand zou klagen als een Nederlandse club de EL pakt.
 
Laatst bewerkt:

Mario

Well-known member
Gewoon weet 3 Europese competities : 1 elite of super League met alle zgn grote clubs, de CL alleen voor kampioenen en de EL. Ook gewoon weer knock-out vanaf het begin ipv de groepsfase.
 

Tobcoach

New member
Gewoon weet 3 Europese competities : 1 elite of super League met alle zgn grote clubs, de CL alleen voor kampioenen en de EL. Ook gewoon weer knock-out vanaf het begin ipv de groepsfase.

Dat zou heel mooi zijn, maar zie ik niet meer gebeuren.

Mijn persoonlijke mening is: de Champions League is voor kampioenen, daar horen nrs. 3 en 4 van een competitie niet in thuis. Dus:

Maak een Champions League met de kampioenen en de bekerwinnaars, plus de regerend kampioenen van de CL en de UL. Gebruik daarbij de volgende regels:
Kampioenen landen 1-12 rechtstreeks geplaatst voor groepsfase
Bekerwinnaars (of nrs. 2 competitie bij bekerwinst van kampioen) landen 1-8 rechtstreeks geplaatst voor groepsfase
Een kwalificatieroute voor de landskampioenen (4 kwalificatieronden), levert 5 plaatsen op in groepsfase
Een kwalificatieroute voor de bekerwinnaars (4 kwalificatieronden), levert ook 5 plaatsen op in de groepsfase.
Groepsfase met 32 teams (8 groepen van 4), nrs. 1 en 2 plaatsen zich voor de eerste knock-out ronde. Nrs. 3 en 4 zijn uitgeschakeld.

Dan een Europa League met de volgende onderverdeling:
5 teams van landen 1-3, 2 besten van afgelopen competitie rechtstreeks naar groepsfase
4 teams van landen 4-6, 2 besten rechtstreeks naar groepsfase
3 teams van landen 7-15, beste rechtstreeks naar groepsfase
de 10 verliezers van de play-offs van de CL gaan ook naar groepsfase
Een kwalificatieroute met 4 kwalificatieronden, waarbij de verliezers van de voorgaande kwalificatieronde van de CL (zowel kampioenen als bekerwinnaars) instromen. Zo kom je uiteindelijk naar 33 winnaars van de play-offs die naar groepsfase gaan.
Groepsfase met 64 teams (16 groepen van 4 teams), nrs. 1 en 2 plaatsen zich voor de eerste knock-out ronde. Nrs. 3 en 4 zijn uitgeschakeld.

Met deze opzet zou je in ieder geval de nationale bekertoernooien meer aanzien geven, en bovendien hebn je in de Europa League ook meer aansprekende teams.

Details van de kwalificatierondes eventueel op aanvraag... :D
 

ALenstra

Well-known member
Vergeet niet dat het Europa van vroeger met de drie europacuptoernooien een heel ander Europa was dan het Europa van nu. Toendertijd had je een transfersysteem en mochten clubs maar drie buitenlanders opstellen. En je had een ijzeren gordijn tussen Oost en West. Terug naar vroeger kan niet meer.
 

JMD

Well-known member
Vergeet niet dat het Europa van vroeger met de drie europacuptoernooien een heel ander Europa was dan het Europa van nu. Toendertijd had je een transfersysteem en mochten clubs maar drie buitenlanders opstellen. En je had een ijzeren gordijn tussen Oost en West. Terug naar vroeger kan niet meer.

Gedeeltelijk eens hoor, maar tot halverwege de jaren '90 zat het systeem echt wel goed in elkaar, en toen was Oost Europa al uit elkaar gelazerd.
 

JMD

Well-known member
Zit eens op mijn gemak naar de plaatsing voor de Europese toernooien van volgend jaar te kijken (https://kassiesa.home.xs4all.nl/bert/uefa/AccessList2018.html) en zie ik het goed dat de verliezers van het niet-kampioenenpad CL ronde 3 (waar dus de nummers 2 van Por/Oek/Bel en de nrs 3 van Fra/Rus) direct naar de groepsfase EL mogen (en dus niet via de 4e ronde zich daarvoor moeten plaatsen)?
Wat is dat voor onzin?

Tevens mogen de verliezers van het 'kampioenenpad' van de CL het onderling uitvechten voor de tickets in de EL groepsfase...

Klopt die eerste opmerking van mij? (Forza AZ of Friesland hebben hier vast ook al eens naar gekeken)
 

Forza AZ

Well-known member
Dat klopt inderdaad. De verliezers van de 3e voorronde niet-kampioenen CL hoeven geen 4e voorronde EL te spelen maar zijn direct geplaatst voor de groepsfase.

Geen idee waarom dat is, maar zal vast te maken hebben met "politieke" druk vanuit landen als Portugal en Frankrijk, zodat hun nummer 2 of 3 in ieder geval zeker is van meedoen aan de groepsfase EL.


Voor de nummer 2 van Nederland wordt de 2e voorronde dus extra belangrijk. Bij winst is plaatsing voor de EL-groepsfase al zeker, terwijl er bij verlies nog 2 voorrondes in de EL moeten worden gewonnen.
 
Laatst bewerkt:

JMD

Well-known member
Dat klopt inderdaad. De verliezers van de 3e voorronde niet-kampioenen CL hoeven geen 4e voorronde EL te spelen maar zijn direct geplaatst voor de groepsfase.

Geen idee waarom dat is, maar zal vast te maken hebben met "politieke" druk vanuit landen als Portugal en Frankrijk, zodat hun nummer 2 of 3 in ieder geval zeker is van meedoen aan de groepsfase EL.
Eigenlijk heel oneerlijk naar de ploegen die in de 2e voorronde CL zitten maar in het kampioenenpad. Die moeten bij verlies in de 3e voorronde wel gewoon de EL groepsfase halen via de 4e voorronde.
 

JMD

Well-known member
Hoe gaan ze dat trouwens door met die CL-voor-voorronde? Daar moet van 4 naar 1 gespeeld worden, dat zal dus in 2 duels gebeuren (1/2 finale en finale), maar dat gaat niet volgens uit en thuis. Gaat dat op neutraal terrein of speelt de geplaatste thuis?

Overigens ook 'oneerlijk' m.b.t. de UEFA-ranglijst, deze duels zijn niet uit-en-thuis, dus minder kansen om punten te scoren en dus van de 'onderste plekken' te komen.
 
Laatst bewerkt:

Forza AZ

Well-known member
Hoe gaan ze dat trouwens door met die CL-voor-voorronde? Daar moet van 4 naar 1 gespeeld worden, dat zal dus in 2 duels gebeuren (1/2 finale en finale), maar dat gaat niet volgens uit en thuis. Gaat dat op neutraal terrein of speelt de geplaatste thuis?

Overigens ook 'oneerlijk' m.b.t. de UEFA-ranglijst, deze duels zijn niet uit-en-thuis, dus minder kansen om punten te scoren en dus van de 'onderste plekken' te komen.

Het gaat in ieder geval over enkele wedstrijden op 26 en 29 juni. Maar of dat op ??n lokatie plaatsvind of dat het thuiswedstrijden zijn voor de geplaatste clubs of via loting bepaald is nog niet bekend.
Inderdaad minder kans om punten te pakken voor die landen, maar alle verliezers spelen nog wel een uit- en thuiswedstrijd in de 2e voorronde EL.
 

JMD

Well-known member
Met ingang van komend seizoen is de EL-winnaar ook zeker van de groepsfase CL (afgelopen seizoenen hing dat nog af van wat de winnaar CL deed).
Het is dan wel opvallend dat als de EL-winnaar zich ook via de competitie voor de groepsfase CL plaatst dat dan niet het overgebleven ticket naar de kampioen van land 11 (komend jaar Tsjechi?) gaat, maar naar de nummer 3 van land 5 (Frankrijk).
 

erka

Well-known member
Stel nou eens dat de grote vijf competities (ENG, GER, ESP, ITA en FRA) nooit hadden meegedaan aan Europees voetbal. Hoe hadden de finales er dan uitgezien vroeg ik me vanmiddag af. Dus ik heb dat eens uitgewerkt. Steeds de club gepakt die het laatst overbleef in een ronde uit alle andere landen en dan de 2e club. Bij gelijkheid pak ik (voor het gemak) het beste resultaat uit de betreffende ronde.

Voorbeeld. Dit jaar haalde Ajax de halve finale in de CL en was de beste van alle andere landen. Daarna komen we FC Porto tegen in de kwartfinale. Dus de finale van 2019 zou dan zijn Ajax-FC Porto. Vorig jaar kwamen alle clubs in de QF uit de 5 grote landen, dus dan kijk ik naar de 8e finales. De resultaten van die ronde voor de clubs uit andere landen waren (PNT GF-GA):
Shakhtar Donetsk 3 2-2
FC Basel 3 2-5
FC Porto 1 0-5
Besiktas 0 1-8
Ergo, in 2018 zou de CL finale dan zijn geweest Shakhtar Donetsk-FC Basel. Deze 2e methode is niet heel zuiver, maar ik heb het voor het gemak even zo gedaan.

Ajax en Benfica zouden met deze methode beide 10x de E1/CL gewonnen hebben, plus allebei ook een verloren finale. PSV 4x. In totaal 12 clubs winnen 2x of vaker de CL/E1.

Clubs in de E1/CL met gewonnen, resp verloren finales:
Ajax 10-1
Benfica 10-1
FC Porto 6-7
PSV 4-2
Dinamo Kiev 3-2
Rode Ster Belgrado 3-2
Panathinaikos 2-3
Celtic 2-2
Galatasaray 2-1
Glasgow Rangers 2-1
Shakhtar Donetsk 2-0
Steaua Boekarest 2-0

Diezelfde oefening kan natuurlijk ook gedaan worden met de Europacup 2 en de Jaarbeursstedenbeker/Uefacup/Europa League. Dat heb ik ook gedaan. Als je alles bij elkaar optelt zijn dit de gewonnen en verloren finales:

Benfica 17-3
Ajax 14-5
FC Porto 11-8
PSV 7-5
Anderlecht 7-4
Dinamo Kiev 5-4
Glasgow Rangers 5-3
Rode Ster Belgrado 5-2
Feyenoord 4-2
Shakhtar Donetsk 4-0

In de volgende post komt een overzicht van alle finales met Nederlandse clubs.
 
Bovenaan