Friesland
Well-known member
Vroeger begon de ECI / II en III pas in September en drie weken verder was de helft van de deelnemers al uitgeschakeld.
Nu ligt 2/3e eruit voor augustus. Mijn voorkeur gaat uit om, net als de eerste ronde van het hoofdtoernooi, ook de kwalificatie in groepen te doen (groepen van 5, zoals tien jaar geleden in de UC en de beginjaren van de Intertoto Cup), zo is iedere club verzekerd van twee thuiswedstrijden, en je kunt in begin augustus/eind juli beginnen, ipv begin juli/eind juni.
Een derde toernooi ben ik ook voor. Wel moet het een toernooi op zich zijn en niet louter een afvallerstoernooi, er moeten ook clubs zich rechtstreeks vanuit hun nationale competitie voor dit derde toernooi kunnen plaatsen, eventueel vrijwillig. De clubs die zich vanuit de EL of CL kwalificeren zouden wel verplicht deel moeten nemen, omdat er duidelijkheid moet zijn over het aantal rondes en wanneer de clubs in het toernooi starten. De Intertoto was ook een "vrijwillig toernooi", toch was er, met jaarlijks 60 deelnemers, voldoende animo voor het toernooi. Ik denk ook dat er iets op het spel moet staan in zo'n toernooi, bijvoorbeeld rechtstreeks plaatsing voor de EL groepsfase en/of punten voor de clubco?ffici?nt.