Overig Europees Voetbal

Friesland

Well-known member
Vroeger begon de ECI / II en III pas in September en drie weken verder was de helft van de deelnemers al uitgeschakeld.

Nu ligt 2/3e eruit voor augustus. Mijn voorkeur gaat uit om, net als de eerste ronde van het hoofdtoernooi, ook de kwalificatie in groepen te doen (groepen van 5, zoals tien jaar geleden in de UC en de beginjaren van de Intertoto Cup), zo is iedere club verzekerd van twee thuiswedstrijden, en je kunt in begin augustus/eind juli beginnen, ipv begin juli/eind juni.

Een derde toernooi ben ik ook voor. Wel moet het een toernooi op zich zijn en niet louter een afvallerstoernooi, er moeten ook clubs zich rechtstreeks vanuit hun nationale competitie voor dit derde toernooi kunnen plaatsen, eventueel vrijwillig. De clubs die zich vanuit de EL of CL kwalificeren zouden wel verplicht deel moeten nemen, omdat er duidelijkheid moet zijn over het aantal rondes en wanneer de clubs in het toernooi starten. De Intertoto was ook een "vrijwillig toernooi", toch was er, met jaarlijks 60 deelnemers, voldoende animo voor het toernooi. Ik denk ook dat er iets op het spel moet staan in zo'n toernooi, bijvoorbeeld rechtstreeks plaatsing voor de EL groepsfase en/of punten voor de clubco?ffici?nt.
 

SanMark.

Well-known member
Er staat toch dat de verliezers van de voorrondes meedoen en verder niemand? Die Engelse ploegen hoeven amper voorrondes te spelen, dus die zullen niet meedoen. Moeten ze ook niet willen.

West Ham vond de EL al niet de moeite waard.
 

SanMark.

Well-known member
Nu ligt 2/3e eruit voor augustus. Mijn voorkeur gaat uit om, net als de eerste ronde van het hoofdtoernooi, ook de kwalificatie in groepen te doen (groepen van 5, zoals tien jaar geleden in de UC en de beginjaren van de Intertoto Cup), zo is iedere club verzekerd van twee thuiswedstrijden, en je kunt in begin augustus/eind juli beginnen, ipv begin juli/eind juni.

Een derde toernooi ben ik ook voor. Wel moet het een toernooi op zich zijn en niet louter een afvallerstoernooi, er moeten ook clubs zich rechtstreeks vanuit hun nationale competitie voor dit derde toernooi kunnen plaatsen, eventueel vrijwillig. De clubs die zich vanuit de EL of CL kwalificeren zouden wel verplicht deel moeten nemen, omdat er duidelijkheid moet zijn over het aantal rondes en wanneer de clubs in het toernooi starten. De Intertoto was ook een "vrijwillig toernooi", toch was er, met jaarlijks 60 deelnemers, voldoende animo voor het toernooi. Ik denk ook dat er iets op het spel moet staan in zo'n toernooi, bijvoorbeeld rechtstreeks plaatsing voor de EL groepsfase en/of punten voor de clubco?ffici?nt.


Ik ben niet voor.
 

Methone

New member
Ik zie juist meer in 1 groot toernooi, soort van CL+, dan dat je 2 kansloze toernooien hebt waar de clubs liever niet eens aan mee willen doen.
Van elk land mogen dan de kampioen en bekerwinnaar meedoen, en dan mogen bijvoorbeeld de top 5 landen 3 teams exta in schrijven, top 6 tm 15, 2 extra en 16 tm 30 1 extra club.
 

Marinos

Well-known member
Heeft iemand een overzicht van de teams die afgevallen zijn in de voorrondes? Welke teams zouden dit seizoen in dat toernooi terecht gekomen zijn?
 

JMD

Well-known member
Er staat toch dat de verliezers van de voorrondes meedoen en verder niemand? Die Engelse ploegen hoeven amper voorrondes te spelen, dus die zullen niet meedoen.

Dat laatste bedoelde ik ook. Omdat er weinig Engelse ploegen voorronde spelen zullen er idd weinig aan dit toernooi meedoen. Die landen zullen dan klagen bij Platini en krijgen dan een aantal rechtstreekse plaatsen voor dit toernooi, let maar op. Zo ging het ook met de EL. In eerste instantie moest iedereen zich plaatsen via de voorronde (behalve de titelverdediger), inmiddels plaatsen al bijna 20 teams zich rechtstreeks voor de groepsfase...
 

Kielse Rat

Well-known member
Het is misschien wel leuk voor de ploegen die net niet het niveau hebben om door de kwalificaties te geraken en op deze manier regelmatig Europees kunnen spelen, maar hier gaat toch werkelijk niemand naar kijken? Ik ga echt mijn tv niet aanzetten om Standard tegen Videoton te zien spelen... In de Europa League heb je nog regelmatig leuke affiches maar dit is de C-garnituur van Europa.

Is het toernooi dan enkel voor de Europa League-afvallers of mogen de teams die in de eerste 2 voorrondes van de Champions League (en dus Europees) uitgeschakeld worden dan ook meedoen.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Het is misschien wel leuk voor de ploegen die net niet het niveau hebben om door de kwalificaties te geraken en op deze manier regelmatig Europees kunnen spelen, maar hier gaat toch werkelijk niemand naar kijken? Ik ga echt mijn tv niet aanzetten om Standard tegen Videoton te zien spelen... In de Europa League heb je nog regelmatig leuke affiches maar dit is de C-garnituur van Europa.

Is het toernooi dan enkel voor de Europa League-afvallers of mogen de teams die in de eerste 2 voorrondes van de Champions League (en dus Europees) uitgeschakeld worden dan ook meedoen.

Die wedstrijden zullen inderdaad vooral in de landen zelf verkopen. Zelfs dan zal men eerder de voorkeur geven aan de CL of EL afhankelijk van de speeldag.

Verder lijkt mij dat ze niet alleen van de laatste speelronde clubs pakken, maar het veel breder trekken. De CL afvallers meepikken lijkt mij dan ook zeer waarschijnlijk. Als het dan toch niet om het geld gaat, dan kun je gewoon playoffs vanaf het begin spelen. Al spelen clubs dan alsnog relatief weinig wedstrijden. Verder kunnen er nog clubs instromen vanuit de groepsfase CL of de EL.
 

Mario

Well-known member
Als het dan toch niet om het geld gaat, dan kun je gewoon playoffs vanaf het begin spelen. Al spelen clubs dan alsnog relatief weinig wedstrijden. Verder kunnen er nog clubs instromen vanuit de groepsfase CL of de EL.

Ik mag hopen dat het dan alleen om knock-out wedstrijden zal gaan ipv dit weer te gaan gieten in een groepsfase.
 

Friesland

Well-known member
In de vrouwen CL heeft FC Twente het Bayern M?nchen van Vivianne Miedema uitgeschakeld. Na vorige week thuis met 1-1 gelijk gespeeld te hebben, werd het vandaag 2-2 in M?nchen. Voorafgaand denk je dat dit een kansloze missie is, maar ze hebben het dus toch gered. De loting voor de achtste finale vindt aanstaande maandag plaats. De heenwedstrijden worden gespeeld op 11 en 12 november en de terugwedstrijden op 18 en 19 november.

Dit is het derde seizoen oprij dat FC Twente meedoet. Veel geluk hebben ze niet gehad met de loting, dit jaar dus Bayern M?nchen, vorig jaar PSG en het jaar ervoor Olympique Lyon. De Duitse, Franse en Zweedse gelden als de grootmachten. Met name de suprematie van de Duitse clubs is overweldigend. Een Duits team werd 9x Europees kampioen, Zweden en Frankrijk leverden ieder twee Europese kampioenen en alleen Engeland kwam er tussen met Een titel, via Arsenal Londen in 2007. Ook qua finaleplaatsen is het Duitsland en Zweden dat de klok slaat: 13 Duitse finalist, 8 Zweedse, 5 Franse en 1 uit Engeland, Rusland en Denemarken.
 

Xisco

Member
Benfica gaf Galatasaray afgelopen week een enorm pak slaag in de Youth League: 11-1! Sowieso was het een doelpuntrijke speelronde, met onder meer ook Atl?tico dat Astana met 7-1 versloeg. Blijkbaar zijn er nu twee toernooistromen, het reguliere schema met de 32 CL-clubs en het "Domestic Champions Path" met de landskampioenen. De groepswinnaars van het CL-schema gaan direct naar de knock-outfase, de nummers twee en overlevers van het andere schema spelen nog play-offs.

De loting voor de achtste finale vindt aanstaande maandag plaats. De heenwedstrijden worden gespeeld op 11 en 12 november en de terugwedstrijden op 18 en 19 november.

Twente heeft Bar?a geloot.
 

Xisco

Member
Een Bar?a-waardige goal gisteren in Enschede: een taconazo van Jennifer Hermoso en een mooi schot van Olga Garc?a die via de paal binnenging. Aanvallend maakte Bar?a een goede indruk met het uitblinkende trio Al?xia, Hermoso en Olga Garc?a.
 

Mario

Well-known member
Vanaf 2018/2019 zijn de 4 toplanden verzekerd van 4 deelnemers in de groepsfase. Verder blijft het aantal deelnemers bij 32 (nu.nl)
 

Forza AZ

Well-known member
Vanaf 2018/2019 zijn de 4 toplanden verzekerd van 4 deelnemers in de groepsfase. Verder blijft het aantal deelnemers bij 32 (nu.nl)
En dat gaat ten koste van de kampioenen van landen 11 en 12 die nu voorrondes moeten gaan spelen samen met de kampioenen van landen 13 en lager. En daarin zijn dan ook nog eens slechts 4 plekken te verdelen in plaats van de huidige 5.
Ook voor de nummers 2 of 3 van de subtoplanden wordt het moeilijker zich te plaatsen, omdat daarvoor nog maar 2 plekken beschikbaar zijn in plaats van de huidige 5 (al zitten in die voorronde wel geen clubs meer uit landen 1-4 zoals nu).
 

JMD

Well-known member
En verder krijgt de winnaar van de EL ook een gegarandeerde CL-groepsfase plek. (nu is dat alleen het geval als de CL-winnaar zich al rechtstreeks plaatst voor de CL via de competitie)

In het stuk van de UEFA durft men te zeggen dat het helemaal niet lastiger is geworden voor kampioenen om mee te doen... Dat is echt een gotspe. Nu is de kampioen van land 1 t/m 12 verzekerd van de groepsfase + 5 via de voorronde. Vanaf 2018 is het land 1 t/m 10 + 4 via de voorronde...

Verder wordt het clubco?ffici?nt aangepast, en vervalt het landsgedeelte (behalve als het clubdeel minder is dan het landsdeel)

Tevens is die 4e plek bij de top4 landen niet voor de nummer 4, maar voor de hoogstgeplaatste ploeg van dat land op de UEFA-ranking zonder CL-plek...


NL dus definitief geen CL-plek meer vanaf 2018, want 10e gaan we echt niet worden.


En dan als UEFA dit neerzetten: "European football remains united behind the concepts of solidarity, fair competition, fair distribution and good governance."
Lachwekkend.
 

Abubakari

Well-known member
Waarom doen ze niet gewoon een superleague met de beste vier van Spanje, Duitsland, italie en Engeland. Poulefase, beste acht door en dan knock out fase. Hebben die spelers ook wat meer rust.
Doe je daaronder een Europa cup toernooi met de rest, beetje zoals de huidige opzet van de cl.
 
Bovenaan