Olympische allerlei

D

Deleted member 2709

Guest
Nee, erka heeft gelijk. Jullie lullen maar wat.

De vraag was waarom het in Brisbane "gewoon" in juli wordt gespeeld en in die andere steden niet. Omdat het is Brisbane dus gewoon beter weer is omdat het veel noordelijker ligt en het in die andere steden gemiddeld te koud is in de winter (=juli/augustus voor Australië)
 

Maasveld

Well-known member
Nee, erka heeft gelijk. Jullie lullen maar wat.

De vraag was waarom het in Brisbane "gewoon" in juli wordt gespeeld en in die andere steden niet. Omdat het is Brisbane dus gewoon beter weer is omdat het veel noordelijker ligt en het in die andere steden gemiddeld te koud is in de winter (=juli/augustus voor Australië)
Ik zou 40+ graden niet onder 'prima weer' scharen.
 

Joost

Well-known member
Ik ben in 2012 op huwelijksreis geweest in Australië. Eerst in Melbourne en daarna met een camper vanuit Sydney naar het noorden. In Melbourne en Sydney was het toen (juli) best wel
fris. De eerste campernacht waren we nog iets het binnenland in en daar was het zelfs rond het vriespunt.

Vanaf Brisbane en noordelijker was het toen echt heerlijk weer.

De spelen worden ook in dat hele verstedelijkte gebied gehouden. Van Gold Coast tot aan Sunshine Coast.
 
D

Deleted member 2709

Guest
Ik zou 40+ graden niet onder 'prima weer' scharen.
Dat wordt het ook niet in de winter (= onze zomer) daar. Het hele Australian Open en de hitte van januaru erbij halen slaat totaal nergens op.

Het wordt eerder nog iets te fris in Brisbane dan te warm in juli/augustus.
 

PES5

Administrator
Forumleiding
Wat lullen jullie nou? Over 11 jaar is het het met onze niet gehaalde klimaatdoelen zo'n ramp; dan is het het hele jaar 50°.
 

erka

Well-known member
Ik heb gewoon gelijk. In juli is het in Brisbane gemiddeld een aangename 20 C overdag en vriest het nooit. Subtropisch klimaat. Melbourne heeft een vreemd soort van zeeklimaat. Daar kan het in juli wel stuk kouder worden, zelfs vriezen, net zoals het in januari in Melbourne (bv bij Australian Open) 40C kan worden, terwijl in Brisbane het ook in januari 30C is en zelden warmer.
 

Maasveld

Well-known member
In Brisbane is het in januari gemiddeld warmer dan in Melbourne....

Dat wordt het ook niet in de winter (= onze zomer) daar. Het hele Australian Open en de hitte van januaru erbij halen slaat totaal nergens op.

Het wordt eerder nog iets te fris in Brisbane dan te warm in juli/augustus.

Ik heb gewoon gelijk. In juli is het in Brisbane gemiddeld een aangename 20 C overdag en vriest het nooit. Subtropisch klimaat. Melbourne heeft een vreemd soort van zeeklimaat. Daar kan het in juli wel stuk kouder worden, zelfs vriezen, net zoals het in januari in Melbourne (bv bij Australian Open) 40C kan worden, terwijl in Brisbane het ook in januari 30C is en zelden warmer.
Ja wat is het nu?
 
D

Deleted member 2709

Guest
Je doet alsof er een tegenstelling is in die uitspraken die er niet is.
(Sub-)Tropisch klimaat betekent vooral stabielere temperaturen, minder extremen. Zie bijvoorbeeld een Singapore (ligt net boven de evenaar), daar is het record allertijden slechts 36 graden, maar toch is het elke maand gemiddeld warmer dan 30 graden. Een kleinere range dus.

Het wordt gemiddeld 30.3 gemiddeld in januari in Brisbane en het record is exact 40 graden. Het is daar nooit warmer dan 40.0 graden geweest, behalve in februari (en ook dat zeer uitzonderlijk).
In Melbourne is het gemiddeld 26.3 graden in januari (dus inderdaad lager), maar extremen komen daar wel vaker voor met een record van 45.6.

En waarom de januari temperaturen er bij gehaald worden blijft mij onduidelijk, nogmaals is allemaal niet relevant voor waar het om ging, namelijk de vraag waarom het wel in Brisbane kan in juli/augustus en niet in Melbourne.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
  • Leuk
Waarderingen: erka

erka

Well-known member
Nou, klaar maar. Voor iets wat inderdaad over 12 jaar is. Waar hebben we het over.
 

JMD

Well-known member
En waarom de januari temperaturen er bij gehaald worden blijft mij onduidelijk, nogmaals is allemaal niet relevant voor waar het om ging, namelijk de vraag waarom het wel in Brisbane kan in juli/augustus en niet in Melbourne.
Precies.
 

ALenstra

Well-known member
Parijs wil in 2024 een hele andere opening van de spelen. In plaats van in het stadion wil men de opening midden in de stad doen langs de Seine. Bedoeling is dat er tribunes langs de Seine komen en dat de deelnemende delegaties langs komen varen in boten.
 
Bovenaan