Olympische allerlei

JMD

Well-known member
Squash is toch al aardig op z’n retour. Had wel gedacht dat padel direct zou toetreden.
Squash is vooral moeilijk om te volgen, gaat zo snel...

Padel is idd nu de hype, maar is dat over 6 jaar nog zo? Van squash kan je tenminste zeggen dat het al lang een hele grote sport is.
 

erka

Well-known member
Dat het haast niet goed op TV te brengen is, is de enige reden dat squash niet eerder Olympisch werd. Alle andere criteria is het gemakkelijk Olympisch waardig.
 

JMD

Well-known member
Dat het haast niet goed op TV te brengen is, is de enige reden dat squash niet eerder Olympisch werd. Alle andere criteria is het gemakkelijk Olympisch waardig.
Precies ja. Maar goed, niet goed op TV te brengen, dat is ijshockey ook niet (die puck is bijna niet te volgen), en wordt toch ook veel bekeken.
 

Joost

Well-known member
Ik heb vorige week een aantal keer wat van het padeltoernooi in Amsterdam gezien, dat was ook niet echt lekker te volgen op tv.
 

JMD

Well-known member
Ik heb vorige week een aantal keer wat van het padeltoernooi in Amsterdam gezien, dat was ook niet echt lekker te volgen op tv.
Behalve dat vind ik het ook totaal niet interessant om te volgen. Kan me voorstellen dat het wel lekker is om te spelen, maar het is kijktechnisch echt niks.
 

Joost

Well-known member
Behalve dat vind ik het ook totaal niet interessant om te volgen. Kan me voorstellen dat het wel lekker is om te spelen, maar het is kijktechnisch echt niks.
Ik heb het een aantal keer gedaan en het is echt leuk om te doen.
 

erka

Well-known member
Ik heb het ook aantal keren gedaan. Het is echt leuk om te doen, helemaal mee eens. Maar als kijksport, nee.
 

JMD

Well-known member
Lacrosse en flag football? Wat moet ik mij daar bij voorstellen?
Lacrosse is een sport die veel in USA en Canada gespeeld wordt (vandaar dat het ook in 2028 (Spelen LA) op het programma staat)
Lacrosse was ooit al Olympisch, net als cricket en honkbal/softbal overigens. Voor lacrosse en cricket moeten we dan wel terug naa het begin van de 20e eeuw.

Flag football: https://nl.wikipedia.org/wiki/Flag_football Ook iets typisch Amerikaans dus.


Breakdance (wel in 2024 op het programma) keert overigens niet terug.
 

Satyr

Administrator
Forumleiding
IJshockey is prima te volgen, vind ik.

Is Lacrosse weer zo'n sport waar de kampioen van de VS zich 'wereldkampioen' noemt?
 

JMD

Well-known member
Is Lacrosse weer zo'n sport waar de kampioen van de VS zich 'wereldkampioen' noemt?
Nee, ze hebben een echt WK, 14x gehouden, 11x won de VS... De laatste 7 finales gingen tussen de VS en Canada, de laatste 3 bronzen medailles werden gewonnen door (even op de spelling letten) Haudenosaunee, van de Iroquois indianen. Lacrosse is oorspronkelijk een sport van de Indianen...

Is het dan bij de vrouwen beter verdeeld? Nee: 11x gehouden, 9x won de VS, ook hier de laatste 3 finales tegen Canada.

Vind het opvallend dat een sport die zo eenzijdig is qua resultaten Olympisch mag worden (al is het maar voor 1 toernooi).

Overigens (las ik net) zijn de regels bij vrouwen lacrosse anders dan die bij de mannen, en is het netje aan de stick bij de dames minder diep...
 

JMD

Well-known member
Naw gaan de WInterspelen 2030 naar Frankrijk, jammer voor Heerenveen, want als het naar Zwitserland of Zweden zou gaan was de kans flink aanwezig dat het schaatsen naar Heerenveen zou gaan...

2034 wordt bijna zeker Salt Lake City, 2038 zou dan wel Zwitserland kunnen worden.

Tegenwoordig gaat het niet meer met stemmen, maar via een kleine commissie die een favoriet aanwijst en die wordt het dan... Niks geleerd van de FIFA blijkbaar...
 

Friesland

Well-known member
De keuze voor Frankrijk voor 2030 zou minder onlogisch zijn dan de keuze voor Italië voor 2026. Italië had de spelen in 2006 voor het laatst georganiseerd, dus het is gek om na 20 jaar alweer terug te komen naar Italië, zeker met de wetenschap dat Zweden, die de Winterspelen nog nooit hebben georganiseerd, het alternatief was. Zweden is dit keer ook weer kandidaat. Het lijkt wel alsof het IOC iets tegen Zweden heeft.
 

Makanaky

Well-known member
Zo'n beetje het enige serieuze wintersportland die nooit een winterspelen heeft mogen organiseren. Al ligt het skigebied rond Åre behoorlijk afgelegen (600 km ten noordwesten van Stockholm) voor een evenement van die omvang. Schaatsen kan dan in Noorwegen als je in het relatief nabije Trondheim een nieuwe baan aanlegt.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan