NAC selectie 19/20

zwammy

Well-known member
Moet zeggen dat de paar acties van Kaikai tegen ADO me wel konden bekoren. Ik zie zeker talent en potentie bij die jongen. Of het er echt uit gaat komen is een tweede...
Brandon Barker vond ik bij de eerste kennismaking ook talent en potentie hebben...

Brandon Barker, die was me een partij slecht zeg. Wat vind je trouwens van de ruzie met City?
 

Atreides

Well-known member
De VI is nog niet laaiend enthousiast over het beleid van NAC.

Geen verlossers

Een blik versterkingen moest NAC redden. Die conclusie was al snel in het seizoen getrokken. Vier nieuwe spelers zijn inmiddels vastgelegd, deze week moeten er nog twee volgen. ‘De nieuwelingen zijn geen verlossers’, had trainer Mitchell van der Gaag gewaarschuwd. Maar dat zouden ze juist w?l moeten zijn. Het soort nieuwelingen dat NAC heeft gehaald mag je het predikaat aanwinst echter nog niet opplakken. Dat moeten ze nog bewijzen te zijn. Mag je wonderen verwachten van voetballers die elke vorm van wedstrijdritme missen?
https://www.vi.nl/pro/overig/nac-breda-speelt-ouderwets-paniekvoetbal

Wat vindt Zwammy ervan?
 

zwammy

Well-known member
Ik kan het verhaal niet lezen, heb geen pro. Kun je knippen/ plakken, kan ik erop reageren.
 

Atreides

Well-known member
NAC Breda speelt ouderwets paniekvoetbal


NAC heeft met het afronden van de transfer van Dorian Dervite vijf nieuwe spelers binnen. De reddingsoperatie is ingezet, maar leverde in 2019 nog maar ??n punt op. Winst bij De Graafschap is noodzakelijk.

Begonnen in 2019 in de overtuiging dat het kompas de juiste richting aangaf, maar na een valse start in Tilburg (2-0 verlies) volgde afgelopen vrijdag slechts een punt tegen ADO Den Haag (1-1). De winterstop als medicijn, dat was de bedoeling. En het leek te werken. Wie de Bredase selectie aan het werk zag richting de competitiehervatting tegen aartsrivaal Willem II, zag een opgewekte spelersgroep die na een geslaagd Spaans trainingskamp vol vertrouwen op zoek naar eerherstel ging. Wie NAC enkele weken niet had gezien en het elftal in Tilburg op felheid zag worden afgetroefd, gelooft de positieve trainingskampverhalen begrijpelijkerwijs niet. Ook in de eerste helft tegen ADO Den Haag was het bijzonder pover. Pas na de rust, na het inbrengen van Gervane Kastaneer als spits, viel er een glimp te ontwaren van een NAC dat het vege lijf kan gaan redden. Komende vrijdag in de kraker bij concurrent De Graafschap zal NAC het ultieme teken van leven moeten geven. Terug naar een 4-3-3-systeem? Nu w?l negentig minuten lang strijd? En hoeveel nieuwe spelers krijgen een basisplaats? De antwoorden volgen in Doetinchem. Alleen drie punten tellen op een kolkende Vijverberg vol Superboeren die hun favorieten daar tot grote hoogte weten te stuwen. Verlies aldaar zal NAC keihard treffen. Dan is de ingezette reddingsoperatie tamelijk kansloos voordat hij echt is begonnen.

Geen verlossers

Een blik versterkingen moest NAC redden. Die conclusie was al snel in het seizoen getrokken. Vier nieuwe spelers zijn inmiddels vastgelegd, deze week moeten er nog twee volgen. ‘De nieuwelingen zijn geen verlossers’, had trainer Mitchell van der Gaag gewaarschuwd. Maar dat zouden ze juist w?l moeten zijn. Het soort nieuwelingen dat NAC heeft gehaald mag je het predikaat aanwinst echter nog niet opplakken. Dat moeten ze nog bewijzen te zijn. Mag je wonderen verwachten van voetballers die elke vorm van wedstrijdritme missen?

Wintertransfers NAC Breda
Nieuw
Naam Van Contract
Khalid Karami Vitesse Gehuurd
Ramon Pascal Lundqvist PSV Tot medio 2021
Sullay Kaikai Crystal Palace (Eng) Tot medio 2020
Alex Gersbach Rosenborg BK (Noo) Tot medio 2021
Dorian Dervite Charleroi (Bel) Gehuurd

Weg
Naam Naar Contract
Olivier Rommens TOP Oss Tot medio 2021
Robbie Haemhouts Gestopt Ontbonden
Vinnie Vermeer Nashville SC (VS) Tot eind 2019
Jurich Carolina FC Den Bosch Verhuurd

Even een pijnlijke opsomming van de speeltijd in dit seizoen: Khalid Karami maakte precies negentig minuten vol in een bekerwedstrijd namens Vitesse, Sullay Kaikai heeft twintig minuten om de League Cup voor Crystal Palace in de benen en Alex Gersbach komt niet verder dan achttien minuten in de voorronde van de Champions League en 180 minuten Europa League in dienst van Rosenborg BK. Darion Dervite? Die heeft bij Charleroi in de competitie 44 minuten gespeeld en 90 minuten meegepakt in het bekertoernooi. Ramon Pascal Lundqvist is de uitzondering: hij maakte een niveau lager met goals en assists indruk bij Jong PSV. Kaikai werd tegen ADO de dertigste speler die NAC dit seizoen inzette, Gersbach wordt ongetwijfeld nummer 31 en als de gewenste centrale verdediger en nog een extra spits zich melden, schiet de teller naar een clubrecord van 33. Een veelzeggende statistiek. Spelers worden constant gewogen en te licht bevonden in de Bredase duiventil.

De hunkering naar nieuwe impulsen was en is nog altijd onverminderd groot, maar laat aansluiten en weinig ritme helpen niet. Ook samenwerkingspartner Manchester City gooit geen reddingsboei. ‘Er is wel contact, maar het is minder geworden’, erkent Van der Gaag. ‘Ze hebben duidelijk aangegeven dat er niks is wat in aanmerking komt voor de posities waarop wij wat zoeken.’

De vertaling van die laatste boodschap lijkt dat de Engelse topclub NAC niet langer als serieuze optie voor het laten rijpen van talentvolle spelers ziet. Namens de interim kerngroep is Pierre van Hooijdonk de man die de contacten moet onderhouden. De nog aan te stellen nieuwe technisch directeur zal als een van de eerste opdrachten krijgen de samenwerking met City te evalueren. NAC zal intussen de overlevingsstrijd voeren met een zo goed als City-loos elftal. Luka Ilic is geblesseerd, Paolo Fernandes op de weg terug en de tegenvallende Erik Palmer-Brown kan terug als er een nieuwe centrale verdediger is. Met het langer vastleggen van de drie meest recente aanwinsten (Lundqvist, Kaikai en Gersbach) geeft NAC ook een signaal af naar de toekomst. Zelf spelers onder contract hebben, huurlingen alleen in geval van nood.
Opportunisme

Voetbalminnend Breda leeft op hoop. Het is lokaal opportunisme troef, bleek ook afgelopen week weer. Niemand kent de nieuwste aanvaller Sullay Kaikai. Er wordt gehoopt op een Umar Sadiq-effect, maar een garantie is er uiteraard niet. De blessure van topscorer Mitchell Te Vrede vroeg tegen ADO om een andere spits. Opportunistisch als NAC-fans zijn was de roep om de nieuwe onbekende held direct groot. Kaikai is de verlosser. Alsof een trainer zichzelf geloofwaardig maakt door een aanvaller die net drie dagen in Nederland is en die zijn ploeggenoten nog niet bij naam kent, direct voor de leeuwen te gooien als hij nog andere mogelijkheden heeft. Kaikai begon uiteraard op de bank en mocht als supersub zijn entree in het Bredase maken.

Middenvelder Giovanni Korte startte als aanvalsleider en dat maakte het extra pijnlijk. Vol goede bedoelingen, maar het werkte niet. Met het opstellen van Korte als spits gaf Van der Gaag de critici munitie. De uitleg dat Gervane Kastaneer en Robert M?hren nog niet toe waren aan negentig minuten – mede omdat zij afgelopen week geen minuten konden maken bij Jong NAC vanwege een afgelasting door de winterse omstandigheden – en Kaikai direct brengen ook niet verantwoord was, werd ter kennisgeving aangenomen. Begon de coach verkeerd of wisselde hij goed? Misschien wel beide. In de tweede helft bewees Kastaneer dat het zoeken naar een vervanger voor Te Vrede een paniekactie van het zuiverste soort zou zijn. Hij vult die plek prima in, terwijl Kaikai dat ook lijkt te kunnen. Geen enkele noodzaak een extra aanvaller te contracteren, ook omdat Te Vrede binnen een week of drie wordt terugverwacht.
Sullay Kaikai speelde drie wedstrijden in de Premier League, achttien in het Championship, 45 in League One en 25 in League Two.


Dramareeks buitenshuis
Het was tenenkrommend slecht wat NAC Breda anderhalve week geleden liet zien in de eerste uitwedstrijd van 2019, tegen aartsrivaal Willem II (2-0 verlies). Het uitcomplex neemt dramatische vormen aan. De twaalfde man in het eigen Rat Verlegh Stadion is zonder twijfel een factor, ook afgelopen vrijdag tegen ADO Den Haag (1-1) was de onvoorwaardelijke steun even inspirerend als aandoenlijk. De tweede helft tegen de Haagse opponent gaf weer hoop. Maar wil NAC de competitie afsluiten op plaats vijftien of hoger, dan zal het buiten de stadsgrenzen een stuk beter moeten. De laatste keer dat de Bredanaars met een overwinning op zak huiswaarts keerden, dateert van 10 maart 2018. Goals van Mounir El Allouchi en Thierry Ambrose zorgden ruim tien maanden geleden voor een 0-2 zege, uitgerekend bij ADO. Het maakt de balans confronterend en treurig. In totaal won NAC al twaalf competitieduels op rij op vreemde bodem niet. De laatste drie bezoeken van vorig seizoen (aan PSV en de degradanten Sparta Rotterdam en FC Twente) maken de serie van negen in deze jaargang nog schrijnender. In die twaalf wedstrijden maakte NAC slechts negen goals en kreeg het er dertig tegen. De volgende uitwedstrijd is komende vrijdag bij hekkensluiter De Graafschap. De enige ploeg die een net zo beroerde uitreeks heeft, maar die ook juist thuis tot meer in staat is. En de enige ploeg die minder punten peurde uit de eerste negentien duels dan NAC.

De nieuwkomers
Ramon Pascal Lundqvist genoot van het volle stadion, maar baalde dat NAC niet won van ADO Den Haag. ‘Dit voelt als twee punten te weinig, zeker na de tweede helft’, gaf hij toe. De van Jong PSV afkomstige Zweedse middenvelder liet onmiddellijk zien het niveau prima aan te kunnen. ‘Dit is wel even wat anders dan op De Herdgang, dat klopt. Maar dat wist ik en dit wilde ik graag. Voetballen in volle stadions maakt je alleen maar beter. Ik ben niet helemaal tevreden, omdat de uitslag niet goed is als je zoals wij de punten onderin heel hard nodig hebt.’ Lundqvist ondervond dat een duel in de Eredivisie anders is dan in de Keuken Kampioen Divisie. ‘Ik zat erdoorheen op het einde. Het tempo was hoog, de intensiteit is anders. Ik hoop snel de negentig minuten vol te kunnen maken en te kunnen scoren en assists te geven zoals ik dat bij PSV deed. NAC moet zich handhaven en de tweede helft tegen ADO moet vertrouwen geven dat dat gaat lukken.’

Trainer Mitchell van der Gaag riep twee maanden geleden nog dat de blik op Nederlandse spelers gericht zou zijn. ‘Maar dat blijkt heel moeilijk’, erkent hij. Dus werd met Dorian Dervite uiteindelijk een verdediger gevonden in Belgi?.

Van der Gaag licht de komst van zijn vier andere nieuwelingen toe:

Khalid Karami ‘Ik kende hem natuurlijk van Excelsior. Een speler die op de positie van rechtsback specifieke kwaliteiten heeft. Zeker door de blessure van Fabian Sporkslede moesten we daar iets doen. Ik weet hoe Khalid is, hij kent mij; als je halverwege instapt, is dat een voordeel. We moeten alleen niet vergeten dat hij bij Vitesse een half seizoen nauwelijks heeft gespeeld. Dat wordt weleens onderschat, maar meetrainen is echt iets anders dan trainen en wedstrijden spelen. Khalid is een goede jongen in de groep, dat zag je op het trainingskamp al. Het is goed geweest voor hem dat hij er al bij was in Spanje. Het liefst wil je al je nieuwelingen vanaf de eerste training hebben, maar dat is een illusie.’


Ramon Pascal Lundqvist ‘Hij is stoicijns en dat bedoel ik als positieve eigenschap. Lundqvist weet wat-ie wil en is bereid daar veel voor te doen. Een speler met een prima techniek die op meerdere posities op het middenveld uit de voeten kan. Ik zie hem als een 6 of een 8. Hij kan hoger op het middenveld spelen, maar ik hoop dat hij de verbinding tussen verdediging en aanval kan zijn. Hij is een ander type dan spelers als Arno Verschueren, Gianluca Nijholt en Anouar Kali die we nu op die positie hadden. De overgang van de Keuken Kampioen Divisie naar de Eredivisie zal groot zijn. Ook van een beloftenploeg naar een eerste elftal vraagt om aanpassing. Het is toch een andere wereld, de druk bij Jong PSV was er natuurlijk niet. Lundqvist zal het moeten ondervinden en zich daartegen moeten wapenen.’

Sullay Kaikai ‘Een sterke, snelle aanvaller. Hij komt het liefst vanaf de linkerkant, maar kan ook in de punt van de aanval uit de voeten. Sullay was pas drie dagen bij ons en ik vond het te vroeg hem te laten starten tegen ADO Den Haag. Met hem hebben we wel meer mogelijkheden voorin. Of er nog een vervanger voor Te Vrede bij komt, moeten we deze week bekijken. Die afweging moeten we goed maken. We bekijken zeker de opties.’
Sullay Kaikai snelt langs Dion Malone van ADO Den Haag.


Alex Gersbach ‘Een aanvallend ingestelde linksback. Hij komt graag op. Heeft ook weinig gespeeld dit seizoen. Hij is vanuit de Emiraten, waar hij met Australi? deelnam aan het toernooi om de Azi? Cup, direct doorgevlogen naar Nederland. Deze week zullen we hem echt leren kennen. Voor die positie hebben we gericht gezocht, omdat Greg Leigh en Jurich Carolina niet voldaan hebben en Pele van Anholt eigenlijk een rechtsback is.’
A

ast u.
 

zwammy

Well-known member
Flink zeververhaal. Door de gruwelijke miskopen de laatste jaren ben je nu aan het herbouwen. Vorig jaar ben je erin gebleven door de kwaliteit van Garcia en Angelino, de rust van Mari, de goals van Ambrose en de gelukkige gok met Sadiq. Voor de rest heb je gewoon al jaren een waardeloze selectie die middenmoot jupiler league is. Als ik dan zie welke spelers er komen lijkt het me op zich vrij logisch. Alleen is het gruwelijk verrot dat je een nieuwe linksback moet halen omdat de andere 3 gewoon echt niet kunnen voetballen, waarom heb je die gehaald dan. Het is nu geen paniekvoetbal, het kan gewoon niet anders.

Alleen het stuk van Korte klopt, had dan Muhren en kasteneer 1 helft spits gezet, had je meer aan dan beginnen met Korte. Samenwerking met City gewoon stoppen, die zooi die ze leveren gelijk terugsturen.
 

Pascallovic

Well-known member
Wat ben jij in nog geen half jaar tijd omgedraaid.
Samenwerking met city is leuk als je spelers als Angelino en Garcia krijgt. Echter als je het moet doen met de Palmer-Browns van deze wereld denk je nog wel een keer na of je er wel mee door moet gaan.
 

zwammy

Well-known member
Nee hoor, riep ik een paar maanden geleden al. Nadat we merkten dat het verschil tussen Angelino en Palmer Brown hetzelfde is als een fiets en een vliegtuig. En de keeperssoap was wel de druppel.
 

hipp00

New member
Brandon Barker, die was me een partij slecht zeg. Wat vind je trouwens van de ruzie met City?

Weet niet of er echt ruzie is. Dat maken de media en supporters ervan. Maar dat het dit jaar minder is, dan vorig jaar, is wel duidelijk.
De VI lijkt gelijk te hebben dat Smulders te veel op Man City heeft gegokt. In Ilic zag ik nog wel enige potentie en die leek ook een beetje op dreef te komen, maar die raakte geblesseerd.
Met Ilic en Muric in de goal hadden we waarschijnlijk een punt of 5-6 meer gehad en zaten we nu gewoon in rustiger vaarwater. Dat de keepers bij City zouden uitvallen en Muric meteen teruggehaald werd, kan je niet voorzien. Overige City-huurlingen vind ik niets. Fernandes is een zaalvoetballer, goede techniek, maar absoluut geen duelkracht. Hij verliest veel te makkelijk de bal en loopt dan lafjes mee terug. Heb je helemaal niets aan.
Als Mets boven Palmer-Brown gekozen wordt, dan zegt dat genoeg over de kwaliteiten / instelling van Palmer-Brown.

Ik weet niet waarom de lichting City-spelers dit jaar zo matig is. Ik kan niet beoordelen of de potenti?le City-huurlingen van het niveau Garcia, Angelino of Ambrose echt zelf niet naar NAC wilden komen, of dat City daar ook een (mee)sturende hand in gehad heeft en we daardoor vanuit City met de tweede garnituur Fernandes / Palmer-Brown opgezadeld zijn. Je zou juist denken dat wij met de doorontwikkeling van Garcia en verkoop van Angelino toch wel enig krediet opgebouwd zouden hebben.
Verder heb ik niet echt goed zicht in wat City heeft meebetaald aan het trainingscomplex, begeleidingsstaf en wat voor spelersdata en analyses ze met NAC delen. Dus ik kan ook niet goed beoordelen in hoeverre de samenwerking met City, buiten de spelers, goed is voor NAC.
Bottom-line is wel dat we momenteel laatste staan, dus zo heel profijtelijk is het voor NAC blijkbaar niet. Zoals het dit jaar is, hoeft het van mij in ieder geval niet. De spelers van City voegen dit jaar niets toe, behalve scheve ogen in de spelersgroep, omdat ze met minder presteren waarschijnlijk nog steeds meer verdienen dan de NAC-spelers...

Ondanks de huidige resultaten, heb ik wel het idee dat onze winterstop-aanwinsten iets beter zijn dan wat we hadden, maar dat is eigenlijk niet heel moeilijk en of 'iets beter' ook genoeg is om ons te handhaven zal moeten blijken...
Handhaven op de laatste speeldag hoort bij de clubcultuur, he (degraderen via de NACompetitie trouwens ook)...
 

zwammy

Well-known member
Ik had het over Nmeche, klein nuanceverschil maar zit ook liever op de bank van de cs.

Duidelijk verhaal hipp. Ik denk voiral het verlies van Mari en Garcia en het drama van het beleid de grondslag is van deze zooi. Ik ben na gisteren iig weer even klaar met NAC
 

Pascallovic

Well-known member
Wat ik persoonlijk dan weer bijzonder vind is dat een Man City in dit stadium nog steeds zo veel spelers in de opleiding heeft die zelfs bij dit NAC een modderfiguur slaan. Op basis waarvan zijn die dan ooit bij City terecht gekomen?
 

Max

Administrator
Forumleiding
De categorie leuk voor de Tweede of Derde Divisie heeft Feyenoord ook langere tijd rondlopen om de selecties vol te houden, maar na de jeugdopleiding is afgerond vertrekken ze.
 

zwammy

Well-known member
Wat ik persoonlijk dan weer bijzonder vind is dat een Man City in dit stadium nog steeds zo veel spelers in de opleiding heeft die zelfs bij dit NAC een modderfiguur slaan. Op basis waarvan zijn die dan ooit bij City terecht gekomen?

Zo'n Ashley Smith Brown is gewoon een hangjongere uit Manchester. Die hebben ze uit de goot getrokken en naar NAC gestuurd.een beetje goodwill kweken met de stad lijkt me.
 

Batigoal

Well-known member
Wat ik persoonlijk dan weer bijzonder vind is dat een Man City in dit stadium nog steeds zo veel spelers in de opleiding heeft die zelfs bij dit NAC een modderfiguur slaan. Op basis waarvan zijn die dan ooit bij City terecht gekomen?

Je hebt natuurlijk genoeg voetballers waarbij ze in de jeugd leuk tegen een bal kunnen trappen, maar eenmaal bij de profs verzuipen ze of vallen ze niet op.
 

Unregistere

Well-known member
Sowieso redt het overgrote deel het uiteindelijk niet, zelfs niet als ze tot en met de A1 altijd bij een BVO hebben gespeeld. Die komen dan soms in de tweede of derde divisie terecht, zoals Max zegt, maar ook nog vaak zat daaronder. In Engeland zal dat niet anders zijn.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Whaha dat is snel. Zelfs de verantwoordelijkheid van technisch adviseur was ietsje teveel?
 
Bovenaan