KNVB Beker -- (2017-2018)

Joost

Well-known member
Ik snap die noodzaak van de volgende situatie niet zo. Het is een rare regel. Het gaat om de handsbal die een goal oplevert, het is toch totaal niet van belang of en wanneer Willem II eventueel de bal heeft aangeraakt?

Dat lijkt me toch echt cruciaal want daarmee bepaal je het moment waarop er maximaal terug mag worden gekeken. Het systeem is juist zo ingesteld dat alleen grote fouten eruit kunnen worden gehaald. Denk bijvoorbeeld terug aan AZ v Cambuur vorig seizoen toen er een duidelijke overtreding voorafging aan een goal van AZ.

De beelden die je van het moment ziet lijken ook aan te geven dat de VAR vooral heeft gefocust op de handsbal zelf. Laten we dat helder hebben, de bal raakt de hand. Maar wat je ook ziet is dat de bal daardoor niet of nauwelijks van richting veranderd. Het is Heerkens die daarna een dramatische controle heeft ?n de bal wild wegtrapt.

Op geen enkele manier kun je met 100% zekerheid zeggen dat het Heerkens de bal slecht controleerde door de handsbal of door onkunde. En daar heeft het reglement een heel duidelijke zin voor: als de videobeelden niet 100% zekerheid kunnen bieden dan blijft de oorspronkelijke beslissing staan.
 

Maasveld

Well-known member
Allemaal leuk en aardig wat van Veldhoven zegt, maar wat had Roda volgens hem moeten doen als het andersom was geweest? Dan kom je dus terecht in meteen appelleren en het spel stoppen bij de handsbal.

Waarom begin je daar toch steeds over? Het spel wordt toch niet gestopt als een ploeg appelleert?
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Net even de beelden bekeken, maar dit was gewoon opzettelijk hands. Voordeel of niet, van richting veranderd of niet doet er niet toe, dat doelpunt is gewoon terecht afgekeurd.
 

Satyr

Administrator
Forumleiding
Waarom begin je daar toch steeds over? Het spel wordt toch niet gestopt als een ploeg appelleert?

Omdat Joost zegt dat er een nieuwe situatie ontstaat als Willem II de bal krijgt en dat je dan niet meer terug mag kijken naar de handsbal. Dus zul je als speler bij zo'n handsbal meteen moeten stoppen en de VAR aanvragen.
 

Joost

Well-known member
Omdat Joost zegt dat er een nieuwe situatie ontstaat als Willem II de bal krijgt en dat je dan niet meer terug mag kijken naar de handsbal. Dus zul je als speler bij zo'n handsbal meteen moeten stoppen en de VAR aanvragen.

Lijkt me overdreven. Je mag er op vertrouwen dat wanneer er een doelpunt ontstaat de VAR wel ingrijpt. Dat is ook met buitenspelmomenten het geval.

Jij houdt er aan vast dat Heerkens de bal verspeelt omdat er hands is gemaakt, ik zie daarvoor geen enkele aanleiding.
 

Maasveld

Well-known member
Omdat Joost zegt dat er een nieuwe situatie ontstaat als Willem II de bal krijgt en dat je dan niet meer terug mag kijken naar de handsbal. Dus zul je als speler bij zo'n handsbal meteen moeten stoppen en de VAR aanvragen.
Nogmaals de vraag: Mag een scheidsrechter op app?l het spel stil leggen om de VAR in te schakelen?
 

Max

Administrator
Forumleiding
We gaan procederen als de KNVB niet instemt met het overspelen van de laatste 8 minuten :heinz:

Overspelen bij een stand van 2-3. Begrijpelijk dat Roda JC het gaat proberen, maar rechters zijn volgens mij vrij terughoudend met ingrijpen bij sportwedstrijden.
 

Joost

Well-known member
Overspelen bij een stand van 2-3. Begrijpelijk dat Roda JC het gaat proberen, maar rechters zijn volgens mij vrij terughoudend met ingrijpen bij sportwedstrijden.

Sterker nog, het is compleet kansloos.

In principle, a match is not invalidated because of:
• wrong decision(s) involving the VAR (as the VAR is a match official)
 

Satyr

Administrator
Forumleiding
Nogmaals de vraag: Mag een scheidsrechter op app?l het spel stil leggen om de VAR in te schakelen?

Nee, en dat moet ook zo blijven.

Punt is dus dat Roda vind dat er na de handsbal een nieuwe situatie ontstaat en dat de handsbal dus niet terug gekeken mag worden. Terwijl je ook kunt zeggen dat door de handsbal de goal uiteindelijk valt. Krijgt Roda op papier gelijk en mag je inderdaad niet een bepaalde situatie terug kijken, omdat er intussen iets (balbezit bijv) anders gebeurd, dan kun je da VAR wel afschaffen. Want dan kun je dus zo'n handsbal niet terugkijken, terwijl iedereen ziet dat het hands is. Wat heb je er dan aan?

Ik heb het nu intussen al 300x gezegd, maar kijk eens naar ijshockey of rugby. Elke week is er in de NHL wel een goal die afgekeurd wordt nav een actie van soms wel een minuut eerder. Vaak vanwege offside, dat is vaak lastig zichtbaar zonder VAR.

Voetbal moet nog wennen aan dit soort acties. Ik vind het een volkomen terechte en vooral logische beslissing om de goal af te keuren en de situatie van de handsbal gewoon te bekijken.
 

Joost

Well-known member
Maar wordt bij ijshockey ook een goal afgekeurd als 40 seconden daarvoor de scorende partij een overtreding heeft begaan terwijl tussendoor de tegenstander puckbezit heeft gehad?
 

Satyr

Administrator
Forumleiding
Maar wordt bij ijshockey ook een goal afgekeurd als 40 seconden daarvoor de scorende partij een overtreding heeft begaan terwijl tussendoor de tegenstander puckbezit heeft gehad?

Ja, dat gebeurd, maar dan wel net zo vaak als dat een situatie als bij Willem II - Roda voor komt, dus zelden tot nooit. Ik heb het twee keer eerder gezien in de afgelopen drie seizoen.

Overigens wordt er bij ijshockey alleen een review gedaan bij een goal en als er geen review is, mag je die ??nmalig aanvragen. Heb je gelijk, dan behoud je je review aanvraag, heb je ongelijk, dan verlies je je time-out en krijg je twee minuten powerplay tegen. Op de bank bij de NHL hebben ze trouwens beelden, dus het is geen 'blinde' beslissing.
 

Maasveld

Well-known member
Nee, en dat moet ook zo blijven.
Waarom kom je er dan steeds op terug als het totaal niet relevant is?

Punt is dus dat Roda vind dat er na de handsbal een nieuwe situatie ontstaat en dat de handsbal dus niet terug gekeken mag worden. Terwijl je ook kunt zeggen dat door de handsbal de goal uiteindelijk valt.
Dat kan de VAR toch ook gewoon beoordelen?

Krijgt Roda op papier gelijk en mag je inderdaad niet een bepaalde situatie terug kijken, omdat er intussen iets (balbezit bijv) anders gebeurd, dan kun je da VAR wel afschaffen. Want dan kun je dus zo'n handsbal niet terugkijken, terwijl iedereen ziet dat het hands is. Wat heb je er dan aan?
Ja want bij elke VAR-situatie zit er natuurlijk zo'n lange tijd tussen.
 

Satyr

Administrator
Forumleiding
Dat kan de VAR toch ook gewoon beoordelen?

Nee, want volgens de huidige regels mag de VAR dat niet bekijken als er inderdaad een nieuwe situatie ontstaat. Dat is gewoon heel raar. Dat is ook de zaak van Roda, dat het hands is ziet iedereen, maar dat had de VAR niet mogen beoordelen, omdat Willem II de bal had aangeraakt.

Vind ik bizar.
 

Maasveld

Well-known member
Nee, want volgens de huidige regels mag de VAR dat niet bekijken als er inderdaad een nieuwe situatie ontstaat. Dat is gewoon heel raar. Dat is ook de zaak van Roda, dat het hands is ziet iedereen, maar dat had de VAR niet mogen beoordelen, omdat Willem II de bal had aangeraakt.

Vind ik bizar.
Ik bedoelde dat de VAR kan beoordelen of er een nieuwe situatie ontstaat.
 

Satyr

Administrator
Forumleiding
Dan moet d eregel aangepast worden, want momenteel mag het niet.

Cruciale handsbal gemist en de tegenstander heeft de bal intussen? Helaas, niks aan te doen. Mogen we niet terugkijken.
 
Bovenaan