KNVB Beker -- (2017-2018)

Joost

Well-known member
In het handboek competitiezaken staat zoals ieder jaar vermeldt hoe amateurclubs zich kunnen plaatsen voor de KNVB Beker.
Ik kom er alleen geen wijs uit hoe het nu in 17-18 in elkaar steekt.

Er wordt gesproken van 2 kwalificatierondes en daarna de 1e ronde.

Deelnemers;

1e kwalificatieronde
24 halve finalisten Districtsbeker
30 Derde Divisie clubs
11 Tweede Divisie clubs

2e kwalificatieronde
Winnaars ronde 1

1e Ronde
Winnaars 2e kwalificatieronde
3 (vervangend) periodekampioenen Tweede Divisie

Wanneer de profclubs instromen staat natuurlijk niet erbij.

Maar ik krijg op geen enkele manier de cijfers aangesloten.
 
Laatst bewerkt:

Sensini

Active member
In het handboek competitiezaken staat zoals ieder jaar vermeldt hoe amateurclubs zich kunnen plaatsen voor de KNVB Beker.
Ik kom er alleen geen wijs uit hoe het nu in 17-18 in elkaar steekt.

[...]

Maar ik krijg op geen enkele manier de cijfers aangesloten.

In lid 4 staat dat er verenigingen uit de Tweede Divisie kunnen worden vrijgeloot voor de eerste kwalificatieronde:

4. Afhankelijk van het aantal elftallen dat zich op basis van lid 2 en lid 3 heeft geplaatst voor Q1 van de KNVB, kan een aantal teams uit de Tweede divisie via loting worden vrijgesteld van Q1, waardoor ze direct zijn geplaatst voor Q2 (tweede kwalificatieronde).

http://www.knvb.nl/downloads/bestand/1863/handboek-competitiezaken-amateurvoetbal-2016-17
 

de waan

Well-known member
In het geval dat een club die naar de derde Divisie promoveert zich ook via de districtsbeker heeft geplaatst? Dat is althans de enige optie die ik kan bedenken, waardoor het aantal deelnemers kan vari?ren.
 

Sensini

Active member
In het geval dat een club die naar de derde Divisie promoveert zich ook via de districtsbeker heeft geplaatst? Dat is althans de enige optie die ik kan bedenken, waardoor het aantal deelnemers kan vari?ren.

Dan komt de aanvulling vanuit de kwartfinalisten. (In de regelmenten staat daarover in lid 5 "Derde divisie mannen 2016/‟17", maar ik neem aan dat dat 2017/‟18 moet zijn).
Ik denk dat het aantal deelnemers alleen kan vari?ren door degradatie/promotie van beloftenteams.
 

Joost

Well-known member
Ik had ook de Bond gemaild;

Hallo,
In het handboek competitiezaken Amateurvoetbal staat als vanouds de wijze van kwalificeren voor de KNVB Beker voor het seizoen erna.

Maar dit seizoen krijg ik de cijfers niet kloppend. Kunt u mij vertellen wat de opzet van de KNVB Beker 2017/18 gaat worden? Of in welke ronde de clubs uit de Ere en Eerste Divisie instromen?

Antwoord;

Geachte heer / mevrouw,

Hartelijk dank voor je vraag aan de KNVB.

Via onderstaande linken vindt u informatie over de bekercompetitie 2016/2017

http://www.knvb.nl/nieuws/betaald-voetbal/knvb-beker/19499/bekerreglementen-voor-het-komende-seizoen

http://www.knvb.nl/nieuws/betaald-v...eerste-en-tweede-kwalificatieronde-knvb-beker
 

Forza AZ

Well-known member
In het handboek competitiezaken staat zoals ieder jaar vermeldt hoe amateurclubs zich kunnen plaatsen voor de KNVB Beker.
Ik kom er alleen geen wijs uit hoe het nu in 17-18 in elkaar steekt.

Er wordt gesproken van 2 kwalificatierondes en daarna de 1e ronde.

Deelnemers;

1e kwalificatieronde
24 halve finalisten Districtsbeker
30 Derde Divisie clubs
11 Tweede Divisie clubs

2e kwalificatieronde
Winnaars ronde 1

1e Ronde
Winnaars 2e kwalificatieronde
3 (vervangend) periodekampioenen Tweede Divisie

Wanneer de profclubs instromen staat natuurlijk niet erbij.

Maar ik krijg op geen enkele manier de cijfers aangesloten.

Profclubs blijven (waarschijnlijk) gewoon instromen in de 1e ronde zoals nu ook het geval is.

Dan heb je in de 1e voorronde 65 clubs (24 via districtsbekers, 30 uit Derde Divisie en 11 uit Tweede Divisie) en in de 1e ronde direct 38 clubs (18 uit Eredivisie, 17 uit Eerste Divisie en 3 uit Tweede Divisie).

Dan moeten er dus nog 26 clubs bijkomen in de 1e ronde, wat je bereikt met 26 wedstrijden in de 2e voorronde.
Dus 52 clubs in de 2e voorronde van de totaal 65 clubs die starten in de 1e voorronde.
Dan kom je uit op slechts 26 clubs die in de 1e voorronde moeten spelen en 39 die direct geplaatst zijn voor de 2e voorronde. In feite zouden dat dan alleen de 24 clubs uit de districtsbekers zijn en 2 clubs uit de Derde Divisie).

Mochten er belofteteams degraderen uit de Derde Divisie dan wordt het totaal aantal deelnemers aan de KNVB-beker hoger en zullen dus meer clubs uit de Derde Divisie moeten starten in de 1e voorronde.

Nog wel iets verwarrends, het gaat voor plaatsing voor de 1e ronde alleen over de periodekampioenen uit de Tweede Divisie. Wat nu als de kampioen geen periode wint, moet die dan alsnog in de voorrondes spelen terwijl de gepromoveerd zijn naar de Eerste Divisie?
 
Laatst bewerkt:

Joost

Well-known member
Profclubs blijven (waarschijnlijk) gewoon instromen in de 1e ronde zoals nu ook het geval is.

Dan heb je in de 1e voorronde 65 clubs (24 via districtsbekers, 30 uit Derde Divisie en 11 uit Tweede Divisie) en in de 1e ronde direct 38 clubs (18 uit Eredivisie, 17 uit Eerste Divisie en 3 uit Tweede Divisie).

Dan moeten er dus nog 26 clubs bijkomen in de 1e ronde, wat je bereikt met 26 wedstrijden in de 2e voorronde.
Dus 52 clubs in de 2e voorronde van de totaal 65 clubs die starten in de 1e voorronde.
Dan kom je uit op slechts 26 clubs die in de 1e voorronde moeten spelen en 39 die direct geplaatst zijn voor de 2e voorronde. In feite zouden dat dan alleen de 24 clubs uit de districtsbekers zijn en 2 clubs uit de Derde Divisie).

Dat is ook waar ik op uit kom maar dat lijkt me hoogst onwaarschijnlijk.
 

de waan

Well-known member
Nog wel iets verwarrends, het gaat voor plaatsing voor de 1e ronde alleen over de periodekampioenen uit de Tweede Divisie. Wat nu als de kampioen geen periode wint, moet die dan alsnog in de voorrondes spelen terwijl de gepromoveerd zijn naar de Eerste Divisie?

Nee, want het uitgangspunt bij de geplaatste club is de competitie waarin ze in 17-18 uitkomen. De kampioen is dus geplaatst als Eerste Divisieclub.
 

Forza AZ

Well-known member
Dat is ook waar ik op uit kom maar dat lijkt me hoogst onwaarschijnlijk.
Als je alleen clubs uit de Tweede Divisie kan vrijloten, dan kom je nooit uit op 64 clubs in de 1e ronde, tenzij er clubs pas later gaan instromen dan de 1e ronde.
En dat lijkt me ook weer onwaarschijnlijk.
 

Joost

Well-known member
Als je alleen clubs uit de Tweede Divisie kan vrijloten, dan kom je nooit uit op 64 clubs in de 1e ronde, tenzij er clubs pas later gaan instromen dan de 1e ronde.
En dat lijkt me ook weer onwaarschijnlijk.

Als de Eredivisie teams pas later instromen kom je aan 18+14. Dan moeten er dus ongeveer vier rondes zijn voordat de Eredivisie clubs instromen. Mag toch hopen van niet...
 

Forza AZ

Well-known member
Als de Eredivisie teams pas later instromen kom je aan 18+14. Dan moeten er dus ongeveer vier rondes zijn voordat de Eredivisie clubs instromen. Mag toch hopen van niet...
Het zou natuurlijk ook kunnen dat een gedeelte van de Eredivisieclubs later mag instromen. Is het enige wat ik kan bedenken waarom ze zeggen dat een aantal Tweede Divisie clubs vrijgeloot kan worden in de 1e voorronde. Want als wel alle profclubs gewoon vanaf de 1e ronde mee blijven doen, dan zouden alle Tweede Divisie clubs zo ie zo al in de 2e voorronde moeten beginnen, samen met een groot gedeelte van de Derde Divisie clubs om de aantallen kloppend te krijgen.
Nu zijn er 18 wedstrijden in de 1e voorronde, en aangezien het aantal Tweede Divisieclubs dat direct naar de 1e ronde gaat vanaf volgend seizoen omlaag gaat van 8 naar 3, heb je dan dus 5 plekken meer te verdelen in de voorrondes, wat dan inhoud dat er nog maar 13 wedstrijden nodig zijn in de 1e voorronde.
 

Joost

Well-known member
Wij zijn duidelijk verder vooruit dan de KNVB zelf;

De opzet voor seizoen 2017/20178 is nu nog niet bekend maar zal wsch dezelfde zijn als seizoen 2016/2017.

... kreeg ik als antwoord op mijn vraag.
 

de waan

Well-known member
Ik krijg nu vanuit de club de vraag wanneer we gaan instromen i.v.m. de planning van de oefenwedstrijden. Heb dit topic maar even samengevat. :)

Antwoord:
Ik laat het nog wel even open.
 
Bovenaan