Klimaatterreur

JMD

Well-known member
Dat lijkt mij gepruttel in de marge. Natuurlijk de belasting neemt fors toe, maar de meeste energiekosten zitten in het opstarten ed. Nog los van het trein/metro station dat er toch al staat en open moet.
Precies, dat denk ik dus ook. Vandaar dat ik me ook af vraag of met 1 ipv 2 stellen rijden nou zo veel extra energie kost.
 

Ska P 187

Well-known member
Dat moet toch een peulenschil /leuke uitdaging zijn voor een wiskunde leraar?
Mooie som voor de klas zo uit de actualiteit.


Of is dat meer natuurkunde?
 

Max

Administrator
Forumleiding
Ze hadden wel netjes hun spullen mogen opruimen. Lagen toch een aantal bordjes los op het Museumplein.
 

Mario

Well-known member
Ze hadden wel netjes hun spullen mogen opruimen. Lagen toch een aantal bordjes los op het Museumplein.

Geweldig h?? Net als die scholieren, die na hun protest de locale Mac hebben uitverkocht :D

Die mars? Dat is dus de reden waarom Amsterdam nu zit opgescheept met Halsema ...
 

Max

Administrator
Forumleiding
Geweldig h?? Net als die scholieren, die na hun protest de locale Mac hebben uitverkocht :D

Die mars? Dat is dus de reden waarom Amsterdam nu zit opgescheept met Halsema ...

Het aantal bordjes buiten de prullenbakken om valt op zich wel mee ten opzichte van de grootte van de demonstratie.
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding

JMD

Well-known member
Toch zie jij denk ik ook dat het weer steeds instabieler lijkt te worden? Ook lijkt het gewoon veel warmer te worden, toch?

Ik zeg ook niet dat dat niet gebeurt, alleen is het natuurlijk onzin om elke storm direct aan klimaatverandering op te hangen. Klimaat gaat over een periode van 30 jaar.
 

erka

Well-known member
Het lijstje met stormen in NL zegt iets anders: https://nl.wikipedia.org/wiki/Storm_(wind)

Of gaan binnenkort ook de windsnelheden uit de periode 1900-1950 aangepast worden??? :p

Er komen minder stormen voor omdat de zgn "westcirculatie" minder sterk is door klimaatverandering. De westcirculatie is de jetstream die ervoor zorgt dat wij meestal westenwinden hebben, zoals de afgelopen dagen. Die jetstream ontstaat door temperatuurverschil tussen de subtropen en de polen. Als nu de polen opwarmen heb je minder temperatuurverschil en ook minder drukverschil. En daarmee zwakt de westenwind af en krijg je langere tijd geblokkeerde hogedrukpatronen, met extreme droogte (als het bij ons ligt, zie vorig jaar) of juist extreem veel water (als hogedruk op andere plek ligt) tot gevolg.

Het aantal stormen neemt dus af door klimaatverandering. Maar het aantal plensbuien in de zomer (wat niks te maken heeft met de westcirculatie) maar puur door de opwarming, en dus meer energie in de atmosfeer, neemt juist toe. Dus we krijgen over langere termijn minder stormen, maar meer extreme plensbuien, hagel etc.

Overigens is er wel een probleem met windmetingen van de periode 1900-1950. Deze zijn altijd even betrouwbaar.
 

Hankie

Well-known member
Klimaatdoelen gaan niet gehaald worden en lagere inkomens gaan er hard op achteruit! Top Groenlinks!
 
Bovenaan