Klimaatterreur

Pascallovic

Well-known member
Daar zit enige nuance aan.
https://www.rtlz.nl/tech/artikel/4635486/elektrische-auto-pas-na-700000-km-groen-wat-flauw

Een voor de burger niet controleerbare nuance. Want ja wie moeten we als leek nu geloven? Een wetenschapper uit van de universiteit van Luik of een hoogleraar van de TU Delft? Zijn die schattingen van die wetenschapper inderdaad aan de hoge kant? Zijn die andere berekeningen wel betrouwbaar of zijn die aan de lage kant? Bij de Tesla zit er schijnbaar weer een berekening achter, waarvan ze weer niet uitleggen hoeveel kilometer je daarmee moet rijden (dat kwam ze zeker niet uit). Men sorteert in het nuance stuk voor op de mogelijke uitvoering van het klimaatakkoord in 2030, terwijl daar geen enkele zekerheid over is, laat staan dat we het streefcijfer halen (streefcijfers voor milieu hebben we nog nooit gehaald).

Voor de rest als we cijfers van de bewering gebruiken dat een elektrische auto na 150.000 kilometer schoner rijdt dan een auto op benzine is de winst gezien het aantal kilometers dat men in Nederland gemiddeld rijdt nog steeds minimaal. Per jaar rijdt men gemiddeld 13.000 kilometer in de auto, dus na ruim 11 jaar en 6 maanden in dezelfde auto ga je pas schoner rijden.
 

Jamel

Administrator
Forumleiding
De RET gaat binnenkort een proef doen om buiten de spits om met kortere metrostellen te gaan rijden. Als reden ervoor geven ze dat dit vanwege het milieu is. Dus eerst is het ov duurder geworden in januari en nu gaan ze er dus voor zorgen dat mensen ook buiten de spits moeten staan in de metro. Kan aan mij liggen, maar dit is toch stupiditeit ten top? Als je ?cht wat aan het milieu wil doen, dan zorg je er toch juist voor dat metro's langer worden, vaker rijden, reizen met ov goedkoper wordt en het dus een veel aantrekkelijker alternatief wordt voor mensen die doorgaans de auto pakken? Ze doen nu exact het tegenovergestelde. :eek:mg:
 

Pascallovic

Well-known member
Hoe minder metro's er rijden, hoe minder zij het milieu belasten. Grootste probleem van het OV is nog altijd dat het langer duurt om ergens te komen, dan wanneer je de auto pakt. Tegen dat aspect weegt het OV een paar cent goedkoper maken niet op. De NS wil overigens dit jaar nog gaan experimenteren met een spitsheffing.
 

JMD

Well-known member
Ik ben wel eens benieuwd wat nou de daadwerkelijke extra kosten in geld, en kosten in milieuvervuiling zijn als je met 1 ipv 2 stellen gaat rijden. Idem bij treinen.
 

TeeZee

Active member
Waarom heeft waterstof het niet gehaald, vraag ik mij af.

Omdat de waterstof onder hoge druk gehouden moet worden. Zowel bij het tankstation als in de tank van je auto. Dat is zo makkelijk niet. De veiligheidseisen liggen daarnaast hoog, omdat waterstof gevaarlijk is.
 

Atreides

Well-known member
Ik ben wel eens benieuwd wat nou de daadwerkelijke extra kosten in geld, en kosten in milieuvervuiling zijn als je met 1 ipv 2 stellen gaat rijden. Idem bij treinen.

Dat lijkt mij gepruttel in de marge. Natuurlijk de belasting neemt fors toe, maar de meeste energiekosten zitten in het opstarten ed. Nog los van het trein/metro station dat er toch al staat en open moet.
 

Atreides

Well-known member
Hoe minder metro's er rijden, hoe minder zij het milieu belasten. Grootste probleem van het OV is nog altijd dat het langer duurt om ergens te komen, dan wanneer je de auto pakt. Tegen dat aspect weegt het OV een paar cent goedkoper maken niet op. De NS wil overigens dit jaar nog gaan experimenteren met een spitsheffing.

Gewoon een deftige spitsheffing erop zetten. Plus chique heffing voor plaatsen waar veel verkeer is en veel mensen wonen.
 

Atreides

Well-known member
De RET gaat binnenkort een proef doen om buiten de spits om met kortere metrostellen te gaan rijden. Als reden ervoor geven ze dat dit vanwege het milieu is. Dus eerst is het ov duurder geworden in januari en nu gaan ze er dus voor zorgen dat mensen ook buiten de spits moeten staan in de metro. Kan aan mij liggen, maar dit is toch stupiditeit ten top? Als je ?cht wat aan het milieu wil doen, dan zorg je er toch juist voor dat metro's langer worden, vaker rijden, reizen met ov goedkoper wordt en het dus een veel aantrekkelijker alternatief wordt voor mensen die doorgaans de auto pakken? Ze doen nu exact het tegenovergestelde. :eek:mg:

Ongelofelijk. Gemak en comfort zijn essentieel om mensen meer van het OV gebruik te laten maken.
 
Bovenaan