Klimaatterreur

Ska P 187

Well-known member
Niet vanwege het klimaat noch de kerk, maar ik ben het er wel mee eens dat de zondag zo veel mogelijk een rustdag zou moeten zijn.
 

Marinos

Well-known member
Als iedereen op zondag thuis blijft staan er veel meer kachels te branden dan wanneer we ons concentreren in de supermarkt en de voetbalkantine.
 

Totti

New member
In Nederland zouden ze ook willen. Waarom? Er liggen al ingrijpende plannen het klimaat aan te pakken. Kinderen die protesteren, ik kan het allemaal niet zo serieus nemen.
 

Atreides

Well-known member
In Nederland zouden ze ook willen. Waarom?

Om maatschappelijke druk uit te oefenen. Lijkt me ook helemaal niet ongezond, na al dat gelieg en bedrieg van Henk Krol met de 'Henk Krol-generatie' waar het 'na ons de zondvloed mentaliteit' heerst.

Er liggen al ingrijpende plannen het klimaat aan te pakken. Kinderen die protesteren, ik kan het allemaal niet zo serieus nemen.

Je kunt jezelf misschien afvragen waarom studentenprotesten in het verleden wel veel impact hebben gehad en of iemand van 16-18 jaar nu echt fundamenteel anders is dan iemand van 18-20 jaar.

Nog een leuk stukje voor je:

Als je de jeugd kwaad krijgt, dan weet je dat je het echt aan het verprutsen bent

columnNynke de Jong schrijft drie keer per week over wat haar bezighoudt.
Nynke de Jong 25-01-19, 06:00 Laatste update: 08:55

Vorige week donderdag waren het er al 12.500. Gisteren liepen er 35.000 jongeren door Brussel. Scholieren die spijbelen om aandacht te vragen voor het klimaat. Ze vinden het klimaatbeleid van de Belgische regering niet toereikend, en eisen dat er strengere maatregelen worden genomen. Een initiatief dat begon bij twee Vlaamse meisjes, die inmiddels al heel wat Vlaamse ?n Waalse scholieren hebben bereikt.

Al drie weken op rij protesten. Er komen steeds meer scholieren op af

Tussen die 35.000 zaten natuurlijk heus wel wat scholieren die gewoon genieten van een dag geoorloofd spijbelen. Maar het gros staat er met hele serieuze bedoelingen, zo constateerde ook Volkskrant-correspondent Sacha Kester. ,,Mijn indruk is toch dat dit wel echt bewuste jongeren zijn. Jongeren die bijvoorbeeld ook geen vlees eten en weinig willen vliegen.” Ze hielden borden omhoog met teksten als ‘Make the climate great again’.

Al drie weken op rij protesten. Er komen steeds meer scholieren op af. En volgende week staan ze er weer.

Niks is hoopgevender dan jongeren die zich kwaad maken. En dan niet het kwaad waarbij ze elkaar op de schedel schoppen, maar kwaad omdat de leiders van het land er volgens hen een potje van maken. Het is ongefilterd activisme. Het is niet protesteren uit algehele teleurstelling, maar eerder protesteren uit een soort ongeloof. ‘Je hebt de macht, en je doet er d?t mee? Zelfs ?k snap dat het zo niet goed komt!’

En als je de jeugd kwaad krijgt, dan weet je dat je het echt aan het verprutsen bent. Want een tiener kan zoveel dingen verzinnen die leuker zijn dan protesteren. Ze kunnen hele dagen Netflix kijken, bij je vrienden op de bank hangen, in bandjes spelen, sporten of Fortnite spelen. Een krantenwijk lopen of bij de supermarkt achter de kassa zitten. Alles kan, maar 35.000 jongeren vinden het belangrijker om het falend klimaatbeleid van de regeren aan de kaak te stellen.

Van dit soort acties krijg ik de vrolijke hoop dat nog niet alles verloren is. 7 februari is er een soortgelijke demonstratie in Den Haag. Hup jongeren! Jullie kunnen bewindspersonen zo hard laten zweten dat het lijkt alsof de opwarming van de aardig n?g sneller gaat.
https://www.ad.nl/binnenland/als-je-de-jeugd-kwaad-krijgt-dan-weet-je-dat-je-het-echt-aan-het-verprutsen-bent~a20b1dbc/
 

Bonehead

Well-known member
Of niet meer naar de kerk gaan.

Mensen die het reformatorisch dagblad lezen gaan niet met de auto naar de kerk.

Net als de vluchtelingenindustrie ben ik de klimaatindustrie ook flink beu. Natuurlijk moeten we zuinig zijn op onze aarde. Alleen die mensen die schuw veel geld verdienen met door een ander met een opgestoken wijsvingertje te vertellen hoe ze het moeten doen terwijl ze zelf overal schijt aan hebben dat staat mij tegen.
 

Hankie

Well-known member
Mensen die het reformatorisch dagblad lezen gaan niet met de auto naar de kerk.

Net als de vluchtelingenindustrie ben ik de klimaatindustrie ook flink beu. Natuurlijk moeten we zuinig zijn op onze aarde. Alleen die mensen die schuw veel geld verdienen met door een ander met een opgestoken wijsvingertje te vertellen hoe ze het moeten doen terwijl ze zelf overal schijt aan hebben dat staat mij tegen.

Dus het is de schuld van Jesse Klaver.
 

Atreides

Well-known member
Warmtepomp nog helemaal niet zo groen
Overstappen op aardgasvrij wonen wordt te mooi voorgesteld en is helemaal niet zo duurzaam, meent Ren? Dijkgraaf, ingenieur elektrotechniek.
Ren? Dijkgraaf 26 februari 2019, 08:48
Een warmtepomp in een huishouden. ?ANP

Onze regering stelt dat we snel gaan stoppen met het gebruik van aardgas om onze CO2-uitstoot te verminderen. Een loffelijk streven. Gemeenten kregen de regie en sommige zijn al enthousiast bezig. Ze zien echter over het hoofd dat ze op twee manieren voor het lapje worden gehouden.

Ten eerste heeft het belangrijkste alternatief, de warmtepomp, een stroomverbruik dat vergelijkbaar is met dat van een gemiddeld gezin. Dit feit wordt in alle warmtepompreclames zorgvuldig buiten beeld gehouden, toch moet de stroomproductie enorm toenemen als veel mensen overstappen. Ten tweede wordt beweerd dat deze sterk toenemende stroomvraag groen kan worden opgewekt met biomassa als brandstof. Daar is veel op af te dingen.

Qua energie-effici?ntie is een warmtepomp een mooi apparaat, maar het stroomverbruik is enorm: navraag bij fabrikanten leert dat het algauw rond de 3500 kWh per jaar ligt. Sommige fabrikanten, zoals NIBE, bieden een onlinescan aan die het financi?le voordeel van overstappen berekent. Met het gerapporteerde voordeel is het stroomverbruik van hun warmtepompen in vrijstaande woningen eenvoudig te berekenen: 4000 kWh per jaar. Dit - extra - stroomverbruik is ongeveer gelijk aan dat van een gezin met twee kinderen.
Psst, vind je dit interessant?

Ontdek Topics nu 1 maand gratis en stel je eigen nieuwsoverzicht samen.
Lees 1 maand gratis

Al abonnee?

Log in en lees altijd gratis Topics.
M??r CO2

Als in 500.000 vrijstaande huizen een warmtepomp zou worden ge?nstalleerd, levert dat een forse daling van het gasverbruik op, maar wel ten koste van 2000 gigawattuur per jaar aan extra stroomverbruik. Als die stroom geheel groen zou worden opgewekt, zou het ideaal zijn. Dat is helaas niet zo.

Ongeveer 10 procent van onze elektriciteit wordt (echt) groen opgewekt en dat percentage groeit maar traag. Dat komt doordat de alternatieven (zonne-energie, windmolens, waterstof, biogas en, in de toekomst, kernfusie) allerlei technische en financi?le problemen ondervinden die de vergroening vertragen. Deze problemen worden de komende decennia vast opgelost, maar nu is het nog lang niet zover.

Het verbranden van biomassa produceert 70 procent meer CO2 dan het verstoken van aardgas, terwijl elektriciteitscentrales nu al het meeste CO2 uitstoten van alle bedrijven. De biomassaproductie komt voornamelijk neer op het kappen van bomen op enorme percelen in de VS. Die worden versnipperd, samengeperst tot pellets en met dieselschepen naar Nederland vervoerd.
Fopspeen

Voorstanders zeggen dat er een-op-een nieuwe bomen worden aangeplant. Dat is een fopspeen, want de CO2-opnamecapaciteit van de nieuwe aanplant is er pas decennia later: als er voor mij dit jaar een boom wordt verstookt, is die pas over twintig jaar terug. Bovendien is de heraanplant lastig te controleren en er dreigt ontbossing, verstoring van de leefomgeving van inheemse volken en afnemende biodiversiteit. Biomassa is niet groen.

Dertig warmtepompproducenten en -installateurs schreven onlangs een juichende reclamefolder, getiteld 'Nationaal Warmtepomp Trendrapport 2018'. In de inleiding wordt aangeraden klanten op wijkniveau te be?nvloeden. Zodoende belandde ik onlangs op een Harderwijks stadsgesprek over aardgasvrij wonen. Het bleek een eredienst voor de warmtepomp te betreffen, over nadelen werd niet of nauwelijks gesproken.

Ik hoop dat andere gemeentebesturen tegen de rijksoverheid zeggen: 'Zo dom zijn onze inwoners ?cht niet, pakt u eerst de werkelijke vervuilers aan: de luchtvaart en de grote industrie?n'. Het economische belang van Schiphol wordt al jaren overdreven, het obscene subsidi?ren van luchtvaartmaatschappijen kan daarom veilig worden gestopt. Kilometerheffingen voor autoverkeer zijn verstandig, maar de grootste winst is te halen met een hoge CO2-taks voor grote industrie?n. Met de opbrengsten kunnen we onderzoek naar duurzaamheid betalen. Het klimaat gaat nu even v??r de aandeelhouders.

bron: trouw.

Dusss.
 

Atreides

Well-known member
Het was me al duidelijk dat de warmtepomp niet bepaald het ei van Colombus is. Maar dit is wel heel onthutsend slecht. Zonder kernenergie hoef je er gewoon niet aan te beginnen.
 
Bovenaan