Ik vind het al een wonder dat je verder komt dan de eerste alinea die al vol staat met complotgejammer. Niet te harden..
Dus rond de 20 hoogleraren/professoren maken zich schuldig aan complotgejammer. Even los van wat ze vertellen, maar ik kan me dus niet voorstellen dat professoren dat doen. Want dat zou 'hun naam te grabbel gooien' betekenen, en dat is in de academische wereld wel een dingetje.Dus ik probeer altijd wel een kritisch geluid te lezen, maar dit is inderdaad complotgejammer.
Je kat die buiten loopt. Dat mag tegenwoordig ook niet meer.
https://nos.nl/artikel/2312219-wie-zijn-kat-niet-aanlijnt-overtreedt-europese-regels.html
Je kat die buiten loopt. Dat mag tegenwoordig ook niet meer.
https://nos.nl/artikel/2312219-wie-zijn-kat-niet-aanlijnt-overtreedt-europese-regels.html
Dus rond de 20 hoogleraren/professoren maken zich schuldig aan complotgejammer.
Even los van wat ze vertellen, maar ik kan me dus niet voorstellen dat professoren dat doen. Want dat zou 'hun naam te grabbel gooien' betekenen, en dat is in de academische wereld wel een dingetje.
Je kan het niet eens zijn met wat ze vertellen, tuurlijk kan dat, maar om dat dan direct complotgejammer te noemen....
ngezond sterk denken aan de eveneens zeer eenzijdige missie die het IPCC als opdracht heeft ?n uiteraard geen wetenschappelijke onderzoeksorganisatie, maar de politieke klimaatarm van de VN.
Created in 1988 by the World Meteorological Organization (WMO) and the United Nations Environment Programme (UNEP), the objective of the IPCC is to provide governments at all levels with scientific information that they can use to develop climate policies.
https://www.ipcc.ch/about/
IPCC staat voor Intergovernmental Panel on Climate Change. De organisatie valt onder de Verenigde Naties (VN) en evalueert de gevolgen van klimaatverandering. Het IPCC doet zelf geen onderzoek.
De onderzoeken die de organisatie bekijkt, zijn naar eigen zeggen wetenschappelijk verantwoord en getoetst.
Het IPCC werd in 1988 gezamenlijk opgericht en heeft sindsdien al meerdere rapporten gepubliceerd, waar vaak tientallen wetenschappers aan werken, afkomstig uit tientallen landen. Enkele voorbeelden van eerdere rapporten
https://www.rtlz.nl/algemeen/buitenland/artikel/4860271/klimaatverandering-opwarming-aarde-smeltend-ijs-stijgende
Dus rond de 20 hoogleraren/professoren maken zich schuldig aan complotgejammer. Even los van wat ze vertellen, maar ik kan me dus niet voorstellen dat professoren dat doen. Want dat zou 'hun naam te grabbel gooien' betekenen, en dat is in de academische wereld wel een dingetje.
Je kan het niet eens zijn met wat ze vertellen, tuurlijk kan dat, maar om dat dan direct complotgejammer te noemen....
Nieuws Klimaatcrisis
Onderzoek: een op de drie vluchten vanaf Schiphol zou ook per trein kunnen
Ruim een op de drie vliegtuigen (38 procent) die vanaf Schiphol vertrekken, gaat naar een bestemming die minder dan 750 kilometer van de luchthaven ligt. Als die luchtreizen zouden worden vervangen door een rit met een trein of (elektrische) bus, zou dat 200 duizend vluchten van en naar Schiphol schelen. En 3,48 megaton CO2-uitstoot.
Peter van Ammelrooy27 november 2019, 10:37
Een Airbus van Lufthansa landt op Schiphol. Beeld NurPhoto via Getty Images
Tot deze cijfers komt ingenieursbureau Royal HaskoningDHV, dat onderzoek deed in opdracht van Greenpeace. De milieubeweging eist dat het aantal vluchten op de luchthaven drastisch wordt teruggedrongen en bereidt een actieweekeinde voor op Schiphol op 14 en 15 december.
Het kabinet, dat ergens komende maand naar verwachting een nota zal uitbrengen over de toekomst van de luchtvaart tot 2050, wil het aantal vliegbewegingen op de nationale luchthaven juist verhogen. Dat zou van 500 duizend nu naar 540 duizend per jaar kunnen, aldus de regering, als Schiphol de hinderlijkste overlast voor omwonenden aantoonbaar weet te verminderen.
De grens van 750 kilometer die Royal HaskoningDHV hanteert, is de maximale afstand waarover een reiziger met de trein even lang doet als met het vliegtuig. In theorie, want lang niet alle Europese bestemmingen in een straal van 750 kilometer zijn vanuit Nederland direct met de trein bereikbaar. Reizigers moeten vaak overstappen. In het onderzoek is niet bekeken of de trein en bus al een alternatief bieden.
Londen
Veruit de meeste passagiers vanuit Nederland (naast vluchten vanaf Schiphol vooral vanuit Rotterdam en Eindhoven) hebben Londen als bestemming, bijna 2,6 miljoen in 2018. Dit zijn gemiddeld meer dan 7.000 reizigers per dag. Gemiddeld vertrekken er per dag meer dan 62 vluchten naar een van de zes luchthavens van de Britse hoofdstad. Jaarlijks zijn dit bijna 44.700 vliegbewegingen, 8 procent op het totaal.
De trein is pas sinds twee jaar een alternatief voor Londen-gangers, dankzij de rechtstreekse Eurostar. Wel heeft de reiziger in Brussel een oponthoud van zeker een half uur tot een uur omdat hij daar door de Britse paspoort- en veiligheidscontrole moet. Dat zou volgend jaar moeten zijn verholpen, dan wordt bij de instap in Amsterdam gecontroleerd.
Andere populaire bestemmingen tot 750 kilometer vanaf Nederlandse luchthaven zijn, gemeten naar de aantallen vertrekkende passagiers, Parijs (700.000 passagiers per jaar), Kopenhagen (560.000 passagiers), Manchester (520.000 passagiers) en M?nchen (500.000 passagiers).
‘Je moet je afvragen waarom deze korte vluchten er zijn’, zegt campagneleider Dewi Zloch van Greenpeace. ‘Dit soort vluchten voelt zinloos. Zeker in tijden van de klimaatcrisis moet de luchtvaartsector iets doen om dit aan te pakken.
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/onderzoek-een-op-de-drie-vluchten-vanaf-schiphol-zou-ook-per-trein-kunnen~b581a302/’
Die spreekt namens een groep met rond de 20 emeritus hooglerarenIk zie in die tekst ??n gewezen (i.e. emeritus) hoogleraar .
Same here. Maar dan moet er natuurlijk wel voor gezorgd worden dat reizen binnen die afstand sneller en goedkoper worden.Een zeldzaam moment dat ik me in GP kan vinden.
Een zeldzaam moment dat ik me in GP kan vinden.
Die spreekt namens een groep met rond de 20 emeritus hoogleraren
Voor die 62 vluchten per dag voor hoeveel is het een tussenstop en/of een connectie naar een andere vlucht?
Boeiende vraag. Heb jij een antwoord?
Ik niet zolang ze zelf een theoretische werkelijkheid presenteren. In het stuk staat namelijk zelf al dat ze niet hebben gekeken of de trein en bus al een alternatief bieden. Ten tweede wordt een grens van 750 km gehanteerd omdat dit in theorie de maximale afstand is waarover een reiziger met de trein even lang doet als met het vliegtuig. De praktijk is echter iets weerbarstiger als je naar Manchester/Dublin/Lyon/Berlijn wilt met de trein. Dus waarom er nog korte vluchten beneden de 750 km zijn? Omdat het treinverkeer nog bij lange na niet zo ontwikkeld is dat het serieus kan concurreren. Zorg dat dit op orde is en dan kun je die oproep doen om het vliegverkeer te verminderen.Een zeldzaam moment dat ik me in GP kan vinden.
Omdat het treinverkeer nog bij lange na niet zo ontwikkeld is dat het serieus kan concurreren.
Ik niet zolang ze zelf een theoretische werkelijkheid presenteren. In het stuk staat namelijk zelf al dat ze niet hebben gekeken of de trein en bus al een alternatief bieden. Ten tweede wordt een grens van 750 km gehanteerd omdat dit in theorie de maximale afstand is waarover een reiziger met de trein even lang doet als met het vliegtuig. De praktijk is echter iets weerbarstiger als je naar Manchester/Dublin/Lyon/Berlijn wilt met de trein. Dus waarom er nog korte vluchten beneden de 750 km zijn? Zorg dat dit op orde is en dan kun je die oproep doen om het vliegverkeer te verminderen.
Ik vind dat je met 6 uur geen concurrent bent. Zoveel tijd ben je niet kwijt met vliegen naar Berlijn, Lyon en Manchester. Ook met treinen zit je met het 'van deur tot deur effect'. Als je na ongeveer 6 uur op Berlin hbf staat ben je ook nog niet per definitie op de plaats van bestemming.Grappig. M.i. met name omdat de milieukosten niet zijn ingeprijsd zoals bij auto's in elk geval wel grotendeels het geval is.
Berlijn kun je in 6 uur doen vanaf Amsterdam centraal en lijkt mij dus wel concurrent als je het van deur tot deur effect meeneemt.
Verder inderdaad wel slecht dat ze een beperkte vergelijking maken.
N.B. Lyon en Manchester kun je ook in 6/7 doen als ik het zo lees.
Ik vind dat je met 6 uur geen concurrent bent. Zoveel tijd ben je niet kwijt met vliegen naar Berlijn, Lyon en Manchester.
Ook met treinen zit je met het 'van deur tot deur effect'. Als je na ongeveer 6 uur op Berlin hbf staat ben je ook nog niet per definitie op de plaats van bestemming.
Ik ben de eerste om met de trein te gaan (vind het heerlijk en een veel prettigere vorm van vervoer dan vliegen), maar vergeet niet dat je met de trein overstappen hebt (naar bv Lyon, dan moet je sowieso al op Brussel overstappen, en volgens mij gaat vanaf daar geen trein naar Lyon (maar dat kan ik fout hebben), of op Parijs, maar dan moet je met de metro door de stad), iets wat je op die korte afstand bij het vliegtuig natuurlijk niet hebt.2 uur van te voren aanwezig + circa 2 uur vliegen, wachten op baggage en dan zit je vaak in de rimboe, niet lekker centraal op het Hbf. Dat verschil is echt niet zo groot.