Atreides
Well-known member
Even samenvattend: ik denk dat kernenergie best voordelen kan hebben, maar ik denk dat het (verre) toekomstmuziek is. Er wordt al veel in onderzocht en ge?xperimenteerd, maar wat ik her en der gelezen en gehoord heb is het niet realistisch om te denken dat het op korte termijn oplossingen gaat bieden. Misschien dat tussenvormen en laagdrempelige hoeveelheden samen met andere vormen van energie wat realistischer zijn.
Dank voor je reactie.
Ik snap alleen je conclusie niet. Omdat er nadelen zijn zou kernenergie toekomst muziek zijn? Frankrijk laat zien dat het nu al prima toepasbaar is.
ook zie ik in je betoog niet mijn belangrijkste conclusie. Namelijk dat om tot een CO-2 loze samenleving te komen we met de huidige stand van de techniek niet om kernenergie heen kunnen.
Tot slot is de voorraad uranium ook niet oneindig,
?n:
https://groene-rekenkamer.nl/grk/uraniumplenty/2001 gebruikten de kerncentrales in de wereld gezamenlijk 64.000 ton uranium. De geschatte winbare wereldvoorraad bedraagt nu 17 miljoen ton, hetgeen betekent dat die centrales in ieder geval 250 jaar door zouden kunnen draaien.
Waarmee ik gelijk een ander nadeel zie; de politieke veiligheid. Hoe ga je deze vorm van energie waar zulk gevaarlijk afval bij vrij komt reguleren? Vertrouw je de EU in de huidige vorm dat ze dat allemaal goed gaan afhandelen en beschermen? Andere wereldmachten roeren zich natuurlijk ook. Zijn de in onze ogen dubieuzere regimes wel te vertrouwen dat ze netjes met het afval om zullen gaan? Als de machtige wapenlobby op de stoep staat met een zak geld om wat van dat afval te gebruiken, terwijl we nu de wapenhandel absoluut niet kunnen beteugelen en regimes in minder rijke landen in de wereld maar wat graag daaraan meewerken? Met andere woorden de geopolitieke spanningen die nu ook al spelen zullen toenemen als je het met zijn allen gaat omarmen als primaire energievorm. Zijn wel echt wezenlijke vragen bij dit vraagstuk.
Een terecht punt van zorg. Echter de kernenergie is er nu ook al en dubieuze regimes ook. Ik zie niet echt een enorme paradigma verschuiving.
En daarnaast heb je natuurlijk de kosten van de ontwikkeling van zo'n centrale.
Ik las laatst dat de uitbreiding van ons electiciteit net al 18 miljard koste (t.b.v. zon- en windenergie) en biomassa ook 18 miljard. Had je van dat geld dus ook al 3 kerncentrales kunnen bouwen. Met dienverstand dat je hier daadwerkelijk opbrengsten hebt qua schonere lucht en een vrijwel CO-2 loze voetafdruk.