Klimaatterreur

ALenstra

Well-known member
Maar kan je al die kleding kwijt in je handbagage als je terug gaat? Maar ik heb ook talloze reisjes per vliegtuig gedaan naar Londen. Online inchecken en alleen handbagage mee. Hoef je echt niet 2 uur van te voren aanwezig te zijn.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Blijkt ook uit dat we een speedtrain netwerk door Europa ala China wel kunnen vergeten.
 

ALenstra

Well-known member
Er is wel een HSL netwerk in Europa al is het vooral op West Europa gericht. Probleem is dat er diverse treinsoorten en tarieven bestaan per land.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Als de rails infrastructuur verschillende breedtes kent, dan moet je bij de grens onderstellen gaan vervangen. Doen ze in Oost-Europa ook wel. Duurt uren.
 

ALenstra

Well-known member
De HSL naar Barcelona heeft op Spaans grondgebied al normaalspoor, en ik dacht dat binnenlandse HSL in Spanje ook normaalspoor heeft.
 

Atreides

Well-known member
Als de rails infrastructuur verschillende breedtes kent, dan moet je bij de grens onderstellen gaan vervangen. Doen ze in Oost-Europa ook wel. Duurt uren.

Moet je wel h??l diep Oost-Europa in. Sowieso zijn Spanje en Portugal de enige echte lastpakken in West-Europa (of je moet Ierland meetellen, maar daar rijden toch al niet zoveel treinen heen): https://nl.wikipedia.org/wiki/Spoorwijdte

Kunnen met die Spanjolen natuurlijk best wel wat betere overstapacties afspreken.
 

De Wolf

Well-known member
Thalys naar Parijs, daarna naar Marseille, Barcelona en uiteindelijk Madrid. Is maar drie keer overstappen.

Busje op waterstof zou ook kunnen alleen ik weet niet hoe ver die Fransen zijn met die ontwikkeling.
 

SanMark.

Well-known member
Ja dat is makkelijk ergens achter verschuilen.


Alles kan veranderd worden in deze milieutijden maar uitgerekend dit niet.
 

ALenstra

Well-known member
Thalys naar Parijs, daarna naar Marseille, Barcelona en uiteindelijk Madrid. Is maar drie keer overstappen.
Waarom via Marseille? Er gaan rechtstreekse TGV's Parijs-Barcelona. Nadeel van een overstap in Parijs is dat je ook nog eens van Gare du Nord naar Gare de Lyon moet. Je kan ook Thalys naar Brussel Zuid nemen, en dan per TGV met overstap in Montpellier naar Barcelona.
 

Atreides

Well-known member
De EU roept de klimaatnoodtoestand uit, maar blijft wel heen en weer gaan tussen Brussel en Straatsburg. Het Europese parlement is het daar overigens ook niet mee eens, maar het staat nou eenmaal in het EU-verdrag.

Dat blijft een gedrocht. Maarja, zo gaat dat met compromissen. Eigen hadden we wat 'Brexit buit' aan de Fransen moeten geven en dan einde Straatsburg. Maarja, dan staan landen als Nederland natuurlijk weer vooraan om toffe agentschapjes naar binnen te harken.

Ja dat is makkelijk ergens achter verschuilen.

Ja zo gaat dat nu eenmaal met internationale afspraken en de wens om je eigen soevereine beslissingen te kunnen maken. Het werkt nu eenmaal twee kanten op.
 

De Wolf

Well-known member
Waarom via Marseille? Er gaan rechtstreekse TGV's Parijs-Barcelona. Nadeel van een overstap in Parijs is dat je ook nog eens van Gare du Nord naar Gare de Lyon moet. Je kan ook Thalys naar Brussel Zuid nemen, en dan per TGV met overstap in Montpellier naar Barcelona.

Ik dacht dat er alleen een trein van Barcelona naar Marseille ging. Dan gewoon een stukje metro in Parijs naar Gare de Lyon zodat ze op de trein naar Barcelona kunnen stappen of gewoon een speciale trein van Den Haag naar Montpellier. Kan in de zomer ook.
 
Bovenaan