Jeugdvoetbal

de waan

Well-known member
Goed bezig in Meppel. Geeft het geen gedoe als talenten klaar zijn voor de stap naar het eerste team?

Des te spijtiger dat de Meppel-combinatie niet meedoet aan de onder-23 competitie.
 

SanMark.

Well-known member
Dat komt nu ook nog omdat spelers eerst een aantal jaren gewoon bij de eigen club spelen. En pas vanaf 14 of 15 in de combi club komen.
 

SanMark.

Well-known member
Was Wobbes niet als jeugdspeler lid van fc Meppel en ging hij daarna in de senioren spelen voor Alcides ?

Hij heeft ook nog 1 jaar bij Meppel in 1 gespeeld en is toen benaderd door Alcides.

Toen was er nog geen samenwerkingsverband bij de jeugd , enkel bij het dames voetbal.

Dus dat was een wat andere situatie.
 

Unnekuukse

Active member
In plaats van talentvolle jeugdspelers uit de regio voor elkaars neus weg te kapen gaan de (gecertificeerde) jeugdopleidingen van JVC Cuijk en Achilles 29 komend seizoen samenwerken. Zij willen, als eerste stap, met een gezamenlijk JO-19 team aan de competitie gaan deelnemen. Trainer wordt ex-prof Roy Grootaert, eerder ook trainer van het hoogste jeugdteam van Achilles.

https://www.gelderlander.nl/voetbal...vc-cuijk-beginnen-een-onder-19-team~a6002510/
 

Arjen

Member
Naast het combi-team JO-19 van Alcides - FC Meppel speelt ook de JO-13 van Alcides komend seizoen in de tweede divisie.
 

noordooster

Well-known member
De KNVB maakte vrijdag oa de indelingen voor de O23 competities bekend.
Zoals gememoreerd leeft dat bij de clubs in Noord niet.
Alleen ONS Sneek is hiervoor ingedeeld ( Urk staat ten onrechte bij Oost ingedeeld )
Be Quick doet mee met de O21 competitie.
Oorspronkelijke inschrijvers als Sneek, Roden, Leeuwarder Zwaluwen en Drachtster Boys hebben zich terug getrokken, mede door een gebrek aan belangstelling.
In andere districten is de animo groter.

Zoals eerder gezegd, denk ik dat talenten van een jaar of 22 minstens net zoveel kunnen leren in een reserve hoofdklasse of eerste klasse ( met ook meer ervaren spelers )
Verder kun je je afvragen waarom een talentvolle 22 jarige nog niet in het eerste speelt en of hij dat via die O23 wel zal bereiken .
 

Fregge

Well-known member
Zoals eerder gezegd, denk ik dat talenten van een jaar of 22 minstens net zoveel kunnen leren in een reserve hoofdklasse of eerste klasse ( met ook meer ervaren spelers )
Verder kun je je afvragen waarom een talentvolle 22 jarige nog niet in het eerste speelt en of hij dat via die O23 wel zal bereiken .

Tja, de een kan zich wel steeds aanpassen bij een stap hogerop maar een ander haalt dat door een stapje terug te doen.
 

De Groene Scout

Well-known member
Zoals eerder gezegd, denk ik dat talenten van een jaar of 22 minstens net zoveel kunnen leren in een reserve hoofdklasse of eerste klasse ( met ook meer ervaren spelers )
Verder kun je je afvragen waarom een talentvolle 22 jarige nog niet in het eerste speelt en of hij dat via die O23 wel zal bereiken .

- Dat eerste betwijfel ik, in de meeste 2e elftallen zie toch ook veel van die oude afbouwende houthakkers, ongemotiveerde afvallers van de 1e groep en spelers ter opvulling. Bovendien (en dat geldt dan met name voor de zondag voetballers) is het verruilen van de zondagochtend voor de zaterdagmiddag/avond een bijkomend voordeel voor jonge spelers.
- 22 jarigen zullen hooguit enkele laatbloeiers zijn of spelers die op latere leeftijd van een klein dorpsclubje alsnog een poging willen wagen om door te groeien. Zelf verwacht ik overigens dat de meeste spelers net uit de jeugd komen en 19 / 20 jaar zijn en via 1 of 2 jaartjes beloften alsnog de stap naar de 1e groep proberen te maken.
 

Fregge

Well-known member
Zaterdag gaan we weer echt voetballen; 11 teams van HSC'21 nemen het op tegen 11 teams van de Bon Boys.
Gemeente heeft toestemming gegeven. Lekker met de kids op de fiets naar de andere kant van het dorp met de trainer en leider en verder alles zonder ouders, kleedkamers etc.
Voor de jeugd t/m 12 jaar toch nog een mooie voetbal-afsluiting van het seizoen. :duim:

Gewoon echt anderhalve week te laat, maar hoe ging dit?

Ik heb afgelopen zaterdag weer met m'n eigen team een wedstrijdje gespeeld. Was de trainer van onze nieuwe O15-1 ook wel blij mee.
 

noordooster

Well-known member
- Dat eerste betwijfel ik, in de meeste 2e elftallen zie toch ook veel van die oude afbouwende houthakkers, ongemotiveerde afvallers van de 1e groep en spelers ter opvulling. Bovendien (en dat geldt dan met name voor de zondag voetballers) is het verruilen van de zondagochtend voor de zaterdagmiddag/avond een bijkomend voordeel voor jonge spelers.
- 22 jarigen zullen hooguit enkele laatbloeiers zijn of spelers die op latere leeftijd van een klein dorpsclubje alsnog een poging willen wagen om door te groeien. Zelf verwacht ik overigens dat de meeste spelers net uit de jeugd komen en 19 / 20 jaar zijn en via 1 of 2 jaartjes beloften alsnog de stap naar de 1e groep proberen te maken.

Misschien is het niet in elk district en op elke speeldag hetzelfde, maar ik zie wel eens een wedstrijdje van HHC 2 in de za res hk oost of van enkele clubs in de za res hk noord en dan vind ik het van een heel behoorlijk niveau. Staphorst 2 kwam dit jaar ook ver in de noordelijke districtsbeker.
Voor zondagclubs is het voetballen van die O23 op zaterdagmiddag een voordeel. Ook al omdat die spelers op zondag ook gewoon mee mogen doen.
ONS Sneek doet wel mee met die O23 competitie, maakt daarvoor ook reclame om regionale talenten te trekken, maar richt zich daarbij op O21 spelers.
 

Baggio

Active member
Graag jullie mening/ervaringen met de opkomst van voetbalscholen. In Oost zijn er inmiddels ruim 10 actief, variërend van een leuk extraatje naast de verenigingsactiviteiten tot prestatief ingestelde initiatieven met 2-wekelijks trainen en wedstrijden. Ik weet dat vele clubs worstelen met de vraag hoe ze hier mee om moeten gaan. Sommige clubs zijn al over gegaan tot het verbieden of leggen allerlei regels op. Zelf ben ik geen voorstander behoudens een extra techniektraining voor die spelers die op hun club onvoldoende aan hun trekken komen.
 

De Groene Scout

Well-known member
Graag jullie mening/ervaringen met de opkomst van voetbalscholen. In Oost zijn er inmiddels ruim 10 actief, variërend van een leuk extraatje naast de verenigingsactiviteiten tot prestatief ingestelde initiatieven met 2-wekelijks trainen en wedstrijden. Ik weet dat vele clubs worstelen met de vraag hoe ze hier mee om moeten gaan. Sommige clubs zijn al over gegaan tot het verbieden of leggen allerlei regels op. Zelf ben ik geen voorstander behoudens een extra techniektraining voor die spelers die op hun club onvoldoende aan hun trekken komen.
In het verleden al eens vaker over gehad. Ik denk dat er inmiddels al wel veel meer dan 10 (in Oost) actief zijn. Als je liefhebber bent van het spelletje en niet zo goed weet hoe je anders een boterham moet verdienen, kun je gewoon een schooltje beginnen. Zit erg veel verschil in de manier van werken. Je hebt scholen die zich richten op het verbeteren van het individu, sommige voor iedereen, anderen alleen voor talenten. Ook zijn er scholen enkel voor het vermaak of specifiek voor meisjes.

Meest irritante vind ik de scholen die zichzelf belangrijker vinden van de clubs en de KNVB en dus spelers benaderen om tijdens club-activiteiten bij hen te komen trainen. Die scholen probeer ik ook zo veel mogelijk te negeren en die krijgen ook niet vaak medewerking van mijn kant als ze de club of spelers van een club een keer nodig hebben.
Als scholen een beetje flexibel zijn met bijv. vrijdagavond of zondagochtend modules, kan het overigens ook een prima aanvulling zijn op de club-trainingen.

Stelling bij onze verenging is dat een (selectie)speler minimaal 2 trainingen bij de club moet volgen om op zaterdag ook te mogen spelen. Als hij daarnaast nog een 3e of 4e training elders volgt is dat prima. Zien we dat de speler daardoor overbelast wordt, dan gaan we in gesprek met ouders en adviseren om een training bij de school te laten lopen.
 

Fregge

Well-known member
Ben het wel eens met De Groene Scout. Ik heb er zelf ook niet heel veel mee, vooral die voetbalscholen die laten zien: "Kijk eens hoe goed we zijn!". Meer die zich focussen op individuele kwaliteit. Maar inderdaad: Teamtraining voor die individuele training.
 

Baggio

Active member
Je bent dus afhankelijk van hoe ouders omgaan met het combineren van voetballen op de club met het voetballen bij de voetbalscholen. En daar wringt volgens mij ook de schoen: zeker bij de ouders van de zgn BVO-voetbalscholen. Zorgelijke ontwikkeling als je het mij vraagt
 
Bovenaan