Graag jullie mening/ervaringen met de opkomst van voetbalscholen. In Oost zijn er inmiddels ruim 10 actief, variërend van een leuk extraatje naast de verenigingsactiviteiten tot prestatief ingestelde initiatieven met 2-wekelijks trainen en wedstrijden. Ik weet dat vele clubs worstelen met de vraag hoe ze hier mee om moeten gaan. Sommige clubs zijn al over gegaan tot het verbieden of leggen allerlei regels op. Zelf ben ik geen voorstander behoudens een extra techniektraining voor die spelers die op hun club onvoldoende aan hun trekken komen.
In het verleden al eens vaker over gehad. Ik denk dat er inmiddels al wel veel meer dan 10 (in Oost) actief zijn. Als je liefhebber bent van het spelletje en niet zo goed weet hoe je anders een boterham moet verdienen, kun je gewoon een schooltje beginnen. Zit erg veel verschil in de manier van werken. Je hebt scholen die zich richten op het verbeteren van het individu, sommige voor iedereen, anderen alleen voor talenten. Ook zijn er scholen enkel voor het vermaak of specifiek voor meisjes.
Meest irritante vind ik de scholen die zichzelf belangrijker vinden van de clubs en de KNVB en dus spelers benaderen om tijdens club-activiteiten bij hen te komen trainen. Die scholen probeer ik ook zo veel mogelijk te negeren en die krijgen ook niet vaak medewerking van mijn kant als ze de club of spelers van een club een keer nodig hebben.
Als scholen een beetje flexibel zijn met bijv. vrijdagavond of zondagochtend modules, kan het overigens ook een prima aanvulling zijn op de club-trainingen.
Stelling bij onze verenging is dat een (selectie)speler minimaal 2 trainingen bij de club moet volgen om op zaterdag ook te mogen spelen. Als hij daarnaast nog een 3e of 4e training elders volgt is dat prima. Zien we dat de speler daardoor overbelast wordt, dan gaan we in gesprek met ouders en adviseren om een training bij de school te laten lopen.