Hoofdklasse A zondag 2019/20

de waan

Well-known member
En als er echt wat op het spel staat: een kampioenschap of promotie.

Het is helaas wel zo. Ik heb aardig wat wedstrijden in alle uithoeken van Oost gezien de laatste jaren, maar een wedstrijd waar meer dan 300 mensen komen kijken is al een behoorlijke uitzondering. Het gros van de wedstrijden vanaf de tweede klasse wordt gespeeld voor tussen de 100 en 150 mensen. Een groepje echte clubmensen en wat vrienden en familie van de spelers, dan houdt het wel op. Erg jammer, maar het is niet anders.
 

Unregistere

Well-known member
Eens. Is in deze regio niet heel veel anders. Waarbij met name op zondag die 100-150 man soms al niet eens gehaald wordt.
 

de waan

Well-known member
Mijn diepterecord was vorig seizoen 40. Bij een derby nota bene. Maar het was wel enorm kutweer, dat wel.
 

Unregistere

Well-known member
Daar kan ik nog overheen met FC Dordrecht amateurs - DEVO in maart dit jaar. :p Vijfde klasse, keiharde wind - de dag dat bomen omwaaiden - en regenbuien. Rond het veld nog geen 20 mensen. Al telt dat niet helemaal, omdat er ook vanuit de kantine werd gekeken en dan kwamen we denk ik wel boven de 40 uit. In elk geval is het een herkenbaar verhaal. Het wordt sowieso overal minder, is mijn ervaring. Ook in de divisies.

Maar even terug naar de hoofdklasse A. Leonidas heeft ??n speler minder. Zomeraanwinst Amir Alisic heeft noodgedwongen zijn voetbalschoenen moeten opbergen wegens aanhoudend blessureleed. Maar goed, dan hebben ze er nog zo'n 30 over.
 

de waan

Well-known member
Ja, dat is wel heel ernstig. Moet ik er wel bij zeggen dat ik behalve twee potjes in de 4e klasse zaterdag geen wedstrijden op het laagste niveau heb gezien.
 

noordooster

Well-known member
Daar kan ik nog overheen met FC Dordrecht amateurs - DEVO in maart dit jaar. :p Vijfde klasse, keiharde wind - de dag dat bomen omwaaiden - en regenbuien. Rond het veld nog geen 20 mensen. Al telt dat niet helemaal, omdat er ook vanuit de kantine werd gekeken en dan kwamen we denk ik wel boven de 40 uit. In elk geval is het een herkenbaar verhaal. Het wordt sowieso overal minder, is mijn ervaring. Ook in de divisies.
.

Oke, maar dan hebben we het over het laagste amateurniveau, terwijl er tegelijkertijd in de buurt veel wedstrijden worden gespeeld van hetzelfde en hoger niveau. Terwijl zulke clubs ook vaak niet veel leden hebben.
Maar het ging over de 125 toeschouwers bij hoofdklasser Be Quick 1887, de hoogst spelende amateurclub in de provincie Groningen en vermoedelijk de club met verreweg de meeste leden in Groningen Terwijl er op het moment van spelen in de wijde omgeving geen enkele andere wedstrijd werd gespeeld van een soortgelijk niveau
Dat is erg weinig. Er zijn zat heel wat kleinere verenigingen op veel lager niveau die zulke aantallen ook gemakkelijk halen.
 

Unregistere

Well-known member
Oke, maar dan hebben we het over het laagste amateurniveau, terwijl er tegelijkertijd in de buurt veel wedstrijden worden gespeeld van hetzelfde en hoger niveau. Terwijl zulke clubs ook vaak niet veel leden hebben.

Nou, het is een aardige uitdaging om in de buurt van Dordrecht veel wedstrijden op zondagmiddag te vinden hoor. ;) Maar het was vooral een reactie op de post van Waan. Waarna Joost het record aanscherpte met 4. Dat gaat niemand meer verbreken denk ik...

Maar het ging over de 125 toeschouwers bij hoofdklasser Be Quick 1887, de hoogst spelende amateurclub in de provincie Groningen en vermoedelijk de club met verreweg de meeste leden in Groningen Terwijl er op het moment van spelen in de wijde omgeving geen enkele andere wedstrijd werd gespeeld van een soortgelijk niveau
Dat is erg weinig. Er zijn zat heel wat kleinere verenigingen op veel lager niveau die zulke aantallen ook gemakkelijk halen.

Het is zeker niet veel, maar ook wel onderdeel van een trend. Afgelopen zondag IFC - AWC in de hoofdklasse B, met nul concurrentie in de omgeving. Denk dat er ook geen 200 mensen stonden.
 

de waan

Well-known member
Noordooster legt steeds de link met het aantal leden dat een club heeft, maar dat is nou juist het punt volgens mij. Het gros van de spelende leden is niet echt betrokken bij de club of het eerste elftal. En hoe groter de club, hoe minder dat vaak ook nog is. Juist dat is in mijn ervaring vooral heel erg veranderd de laatste pakweg 20 a 30 jaar. Toen stond je vaak met je halve jeugdteam achter het doel. En als je naar een uitwedstrijd wilde ging je gewoon op zondag aan het eind van de ochtend naar de kantine en dan was er altijd wel iemand met wie je mee kon rijden naar Hoogeveen of Beneden Leeuwen.

Bij BQ kwam trouwens twintig geleden ook vaak zat maar 150 man kijken. Wat dat betreft is die telkens terugkerende verbazing nogal opmerkelijk.
 
Laatst bewerkt:

SanMark.

Well-known member
Inderdaad je ging als 10 jarige jongen bij de kantine staan en vroeg diverse mensen kan ik meerijden ?
En dan ging je met een paar vriendjes naar de uitwedstrijden.
 

noordooster

Well-known member
Bij BQ hoor en lees ik nogal eens dat men , mi terecht, trots is op de grote jeugdafdeling met hoog spelende selectieteams en met veel "eigen spelers " in BQ1
In de derde divisiejaren speelde men met veel jongens van buitenaf . Die zijn intussen een niveautje lager grotendeels weg.
Nu speelt men weer met meer " eigen spelers " en je hoort nogal eens, dat dat de binding met de leden en andere belangstellenden ten goede zou komen. ( Nogal eens gevolgd door kritiek op clubs van hetzelfde niveau met minder jeugd en daardoor met meer van elders gehaalde spelers, maar vaak wel met meer publiek )
Ondanks de trots op " eigen spelers " in het eerste , de vergrote binding ,de herkenbaarheid van BQ1 en de vergrote mogelijkheid om vanuit de jeugd ook BQ1 te halen, trekt BQ1 meestal erg weinig publiek.
 

Sjorro

Active member
Inderdaad je ging als 10 jarige jongen bij de kantine staan en vroeg diverse mensen kan ik meerijden ?
En dan ging je met een paar vriendjes naar de uitwedstrijden.

Ik kon meestal meerijden met het groepje van mijn vader, als 5e in de auto. Hierdoor ben ik als jongetje bij veel clubs geweest in de toenmalige Hoofdklasse B (zondag).
 

de Kok

Member
Bij BQ hoor en lees ik nogal eens dat men , mi terecht, trots is op de grote jeugdafdeling met hoog spelende selectieteams en met veel "eigen spelers " in BQ1
In de derde divisiejaren speelde men met veel jongens van buitenaf . Die zijn intussen een niveautje lager grotendeels weg.
Nu speelt men weer met meer " eigen spelers " en je hoort nogal eens, dat dat de binding met de leden en andere belangstellenden ten goede zou komen. ( Nogal eens gevolgd door kritiek op clubs van hetzelfde niveau met minder jeugd en daardoor met meer van elders gehaalde spelers, maar vaak wel met meer publiek )
Ondanks de trots op " eigen spelers " in het eerste , de vergrote binding ,de herkenbaarheid van BQ1 en de vergrote mogelijkheid om vanuit de jeugd ook BQ1 te halen, trekt BQ1 meestal erg weinig publiek.

Wat wil je nu eigenlijk beweren ?

Wel heel duidelijk dat je een schurft hebt aan BQ. Dat kun je dan straks wel weer ontkennen maar het schrijfstijltje getuigt van een zekere frustratie. Steeds hetzelfde deuntje van een klok en klepel.
Natuurlijk zijn er clubjes die nog wel wat meer publiek ontvangen, maar zelfs in de 2e divisie zie je meer terugloop.
En wat is nu feitelijk veel publiek? 1000 man?
Ook bij de FC waren de tribunes in Groningen half leeg en het mag duidelijk zijn dat de mogelijke supporters hun vije dagen anders zijn gaan invullen.

In Groningen is er bv veel te doen in de weekenden. Gelukkig wel.
 

bqandy

Well-known member
Bij BQ hoor en lees ik nogal eens dat men , mi terecht, trots is op de grote jeugdafdeling met hoog spelende selectieteams en met veel "eigen spelers " in BQ1
In de derde divisiejaren speelde men met veel jongens van buitenaf . Die zijn intussen een niveautje lager grotendeels weg.
Nu speelt men weer met meer " eigen spelers " en je hoort nogal eens, dat dat de binding met de leden en andere belangstellenden ten goede zou komen. ( Nogal eens gevolgd door kritiek op clubs van hetzelfde niveau met minder jeugd en daardoor met meer van elders gehaalde spelers, maar vaak wel met meer publiek )
Ondanks de trots op " eigen spelers " in het eerste , de vergrote binding ,de herkenbaarheid van BQ1 en de vergrote mogelijkheid om vanuit de jeugd ook BQ1 te halen, trekt BQ1 meestal erg weinig publiek.

Ook indertijd in de topklasse en de derde divisie speelde Be Quick 1887 met veel spelers uit de jeugdopleiding.
 

de Kok

Member
Ook indertijd in de topklasse en de derde divisie speelde Be Quick 1887 met veel spelers uit de jeugdopleiding.

Inderdaad spelers uit de eigen opleiding die daar korter of langer gespeeld hebben. En dat vanwege de geweldige aantrekkingskracht door de uitstekende organisatie.
Het team dat destijds kampioen werd in de hoofdklasse en promoveerde naar de topklasse herbergde in de selectie 16 spelers die als f t/m D er bij de club waren begonnen.
Dat er later ook van andere clubs spelers kwamen had ook met die goede naam te maken, want rijk werd je er niet.
Jong en ambitieus zijn ze bijna altijd en allemaal.
Dat ze daarna een stapje hoge gaan of voor een pot geld is jammer maar begrijpelijk.
Ik heb wel de indruk dat men bij BQ sinds 2 jaar behoorlijk aan het inkakken is.
 

noordooster

Well-known member
Ik wil deze goed nieuws show over BQ1887 niet bederven, maar er toch enkele zaken naast zetten.
Dat je bij een club met zoveel spelers in elke leeftijdsgroep vrij gemakkelijk 14 goede spelers bij elkaar kunt selecteren is minder moeilijk dan het lijkt, zeker wanneer je in Groningen e.o. ook nog aantrekkingskracht uitoefent op talenten van andere clubs.
Er zijn vele hoofdklassers die het moeten doen met ( veel ) minder jeugd. Logisch dat dan de kans dat de jeugd kan doorstromen naar het eerste kleiner is.

Op een zeker moment telde ik in 2 seizoenen een totaal van 25 spelers dat BQ van andere clubs haalde. en enkele malen telde ik slechts hooguit 3 a 4 " eigen spelers " in de opstelling van BQ1.
Een aantal gehaalde spelers was de afgelopen jaren nogal belangrijk voor BQ1, zoals Careman, Kunst, Woering, Talens, Djababoe en Smits.
Sommigen roemen het "warme bad" , dat BQ voor zijn spelers is.
Desondanks zie je toch ook nogal wat spelers vertrekken van de club.
Van de selectie van het laatste jaar derde divisie hebben veel spelers de club verlaten.

Dat BQ ervoor gekozen heeft om geen of minder vergoedingen aan spelers te geven begrijp ik en waardeer ik.
Een moedig besluit ook.
( Hoewel ik ook geen moeite heb met clubs die op een hoog amateurniveau spelen en daarom ook spelers moeten halen en betalen . )
Je ziet, dat daardoor spelers van elders wat minder snel overstappen naar BQ en dat anderzijds goede spelers wat eerder vertrekken naar een andere club.
Dat leidde er o.a. toe dat BQ het tweede elftal terugtrok uit de reserve hoofdklasse zo.
Maar het perspectief voor eigen jeugdspelers om het eerste te halen neemt toe.

Ongetwijfeld zal BQ-supporter de kok weer aangeven, dat e.e.a. niet klopt. Meestal reageert hij als door een wesp gestoken, wanneer er iemand iets constateert over het reilen of zeilen bij de club.
Maar ook zaken die opvallen bij BQ mogen hier genoemd worden. Wanneer het goed is , wordt dat genoemd, maar wanneer er vraagtekens bij gezet kunnen worden, moet dat ook gezegd worden .
Wat dat laatste betreft mag de Kok wel wat meer een grote jongen worden.
En dan heb ik het nog niet eens over zijn belachelijke pleidooi om tweede elftallen van hoofdklassers enz. in te delen in standaardcompetities in een tijd waarin bijna alle amateursclubs de beloften uit te standaardcompetities weg willen hebben.
 
Bovenaan