noordooster
Well-known member
Het bezoeken van voetbal is een uitstervende hobby, onafhankelijk van het niveau of de speeldag.
Hier valt nog wel wat op af te dingen.
Het bezoeken van voetbal is een uitstervende hobby, onafhankelijk van het niveau of de speeldag.
Hier valt nog wel wat op af te dingen.
Mijn diepterecord was vorig seizoen 40. Bij een derby nota bene. Maar het was wel enorm kutweer, dat wel.
Daar kan ik nog overheen met FC Dordrecht amateurs - DEVO in maart dit jaar. Vijfde klasse, keiharde wind - de dag dat bomen omwaaiden - en regenbuien. Rond het veld nog geen 20 mensen. Al telt dat niet helemaal, omdat er ook vanuit de kantine werd gekeken en dan kwamen we denk ik wel boven de 40 uit. In elk geval is het een herkenbaar verhaal. Het wordt sowieso overal minder, is mijn ervaring. Ook in de divisies.
.
Oke, maar dan hebben we het over het laagste amateurniveau, terwijl er tegelijkertijd in de buurt veel wedstrijden worden gespeeld van hetzelfde en hoger niveau. Terwijl zulke clubs ook vaak niet veel leden hebben.
Maar het ging over de 125 toeschouwers bij hoofdklasser Be Quick 1887, de hoogst spelende amateurclub in de provincie Groningen en vermoedelijk de club met verreweg de meeste leden in Groningen Terwijl er op het moment van spelen in de wijde omgeving geen enkele andere wedstrijd werd gespeeld van een soortgelijk niveau
Dat is erg weinig. Er zijn zat heel wat kleinere verenigingen op veel lager niveau die zulke aantallen ook gemakkelijk halen.
Inderdaad je ging als 10 jarige jongen bij de kantine staan en vroeg diverse mensen kan ik meerijden ?
En dan ging je met een paar vriendjes naar de uitwedstrijden.
Bij BQ hoor en lees ik nogal eens dat men , mi terecht, trots is op de grote jeugdafdeling met hoog spelende selectieteams en met veel "eigen spelers " in BQ1
In de derde divisiejaren speelde men met veel jongens van buitenaf . Die zijn intussen een niveautje lager grotendeels weg.
Nu speelt men weer met meer " eigen spelers " en je hoort nogal eens, dat dat de binding met de leden en andere belangstellenden ten goede zou komen. ( Nogal eens gevolgd door kritiek op clubs van hetzelfde niveau met minder jeugd en daardoor met meer van elders gehaalde spelers, maar vaak wel met meer publiek )
Ondanks de trots op " eigen spelers " in het eerste , de vergrote binding ,de herkenbaarheid van BQ1 en de vergrote mogelijkheid om vanuit de jeugd ook BQ1 te halen, trekt BQ1 meestal erg weinig publiek.
Wat wil je nu eigenlijk beweren ?
Bij BQ hoor en lees ik nogal eens dat men , mi terecht, trots is op de grote jeugdafdeling met hoog spelende selectieteams en met veel "eigen spelers " in BQ1
In de derde divisiejaren speelde men met veel jongens van buitenaf . Die zijn intussen een niveautje lager grotendeels weg.
Nu speelt men weer met meer " eigen spelers " en je hoort nogal eens, dat dat de binding met de leden en andere belangstellenden ten goede zou komen. ( Nogal eens gevolgd door kritiek op clubs van hetzelfde niveau met minder jeugd en daardoor met meer van elders gehaalde spelers, maar vaak wel met meer publiek )
Ondanks de trots op " eigen spelers " in het eerste , de vergrote binding ,de herkenbaarheid van BQ1 en de vergrote mogelijkheid om vanuit de jeugd ook BQ1 te halen, trekt BQ1 meestal erg weinig publiek.
Ook indertijd in de topklasse en de derde divisie speelde Be Quick 1887 met veel spelers uit de jeugdopleiding.