Het weer

Max

Administrator
Forumleiding
Het weer

Nou ik heb de barre tocht richting treinstation gered. Er zijn logischerwijs een hoop treinen uitgevallen en Vlissingen is opgegeven, maar er gaat een trein naar Utrecht. Volgens de laatste berichten is Utrecht nog bereikbaar. Maar ik heb geen idee wat ik daar ga aantreffen.

EDIT: Voor de zekerheid zijn we twee minuten langer blijven wachten op het station, maar kennelijk zijn de laatste berichten positief want we rijden.
 
Laatst bewerkt:

Max

Administrator
Forumleiding
Ik ben weer in Amsterdam. Had van iemand die met de taxi was een lift terug gekregen tot Rai. De Noord-Zuidlijn rijdt zowaar ondanks de weersomstandigheden, dus ik lijk weer kantoor te kunnen bereiken. Straks wel een stukje lopen, dus nog niet te vroeg juichen.
 

erka

Well-known member
Och, maar 14 C warmer dan gemiddeld. Woensdag misschien de eerste 20 C ooit in de "winter" in Nederland.
In gebieden met een landklimaat of f?hn van de bergen gebeurt dit wel eens vaker, maar bij ons normaal niet.

Zouden we dezelfde afwijking naar boven in juli hebben dan zou het 5 dagen op rij 37 C of 38 C worden.
 

erka

Well-known member
Warmterecord voor februari in Eelde was 16,1 C uit 1920. Dat staat nu op 18,9 C, dus bijna 3 C verbetering. Tja...
 

erka

Well-known member
Ik las ergens dat ze het nu anders meten ?


( iets met klok en klepel)

Ja klopt hoor. Die in 1920 was ten eerste op een andere locatie. Toen was het vliegveld er nog niet en werd er in de stad gemeten. Net als in Maastricht trouwens. En de weerhut was ook anders.
KNMI heeft een hele methode op basis van afwijkingen om de temperaturen vergelijkbaar te maken. Als je maar weet hoeveel de metingen afwijken van elkaar, weet je dus ook hoe je de oude metingen moet aanpassen om ze vergelijkbaar te krijgen. Dus prima te vergelijken.

Vorig jaar heeft KNMI een aantal oude gegevens opnieuw aangepast.
 
Bovenaan