Het weer

JMD

Well-known member
Morgen nog in 4 provincies code rood

Dit bericht komt van het liveblog van nos.nl va iets eerder vandaag:
"Of code rood voor morgen verlengd wordt kan Rozema nu nog niet zeggen. Dat besluit wordt later vandaag genomen in overleg met partners zoals Rijkswaterstaat en ProRail. Het advies is deels afhankelijk van hoe mensen met code rood omgaan. "Maar de indruk hier is dat er goed op wordt gereageerd.""

Huh? Een code rood wel of niet instellen al naar gelang hoe er met code rood wordt omgegaan? Hoe moet ik dat zien: er wordt slecht gereageerd op code rood, dus doen we het maar niet meer (of juist nog meer?)? Of: men reageert goed op code rood dus is het niet meer nodig?

Je moet veel variabelen meenemen in het toekennen van de codes, maar 'hoe er gereageerd wordt' lijkt me er toch niet 1... Dan gaat het een beetje lijken op dat het onderhandelbaar is...
 

erka

Well-known member
Ken je het gezegde: 'door de bomen het bos niet meer zien'. Er zijn zoveel weersites (weerplaza, buienradar, knmi, weeronline, meteofrance, ventusky, wetterzentrale), en niet allemaal hebben ze hetzelfde, als je ze dan allemaal moet uitzoeken om 1 ding te vinden...

Ken je: "google gevoelstemperatuur Nederland"?
 

erka

Well-known member
Den Helder nu 36,2, dat is een nieuw alltime record.
Uiteraard ook een nieuw junirecord, dat stond op 31,7 uit 1915. Dus met 4,5 graden verbeterd.
 

stc

Well-known member
Morgen nog in 4 provincies code rood

Dit bericht komt van het liveblog van nos.nl va iets eerder vandaag:
"Of code rood voor morgen verlengd wordt kan Rozema nu nog niet zeggen. Dat besluit wordt later vandaag genomen in overleg met partners zoals Rijkswaterstaat en ProRail. Het advies is deels afhankelijk van hoe mensen met code rood omgaan. "Maar de indruk hier is dat er goed op wordt gereageerd.""

Huh? Een code rood wel of niet instellen al naar gelang hoe er met code rood wordt omgegaan? Hoe moet ik dat zien: er wordt slecht gereageerd op code rood, dus doen we het maar niet meer (of juist nog meer?)? Of: men reageert goed op code rood dus is het niet meer nodig?

Je moet veel variabelen meenemen in het toekennen van de codes, maar 'hoe er gereageerd wordt' lijkt me er toch niet 1... Dan gaat het een beetje lijken op dat het onderhandelbaar is...
Het is ook in sommige gevallen een eigen keuze of je nu naar buiten gaat om bv te sporten of om naar je werk te gaan. Sommige bedrijven mag je gewoon thuiswerken in dit soort gevallen.
 

erka

Well-known member
Behalve Noord-Nederland nu overal 35+

edit: nu niet meer, zojuist wind gedraaid aan de kust, zeewind en Hoek van Holland en Wijk aan Zee direct een stuk koeler.
 

JMD

Well-known member
Het is ook in sommige gevallen een eigen keuze of je nu naar buiten gaat om bv te sporten of om naar je werk te gaan. Sommige bedrijven mag je gewoon thuiswerken in dit soort gevallen.
Klopt, maar daar gaat het niet over. Het gaat mij om wanneer je een code toewijst, en dat zou imo niet moeten afhangen van hoe er op iets gereageerd wordt, dat is aan bedrijven enz zelf.

Ken je: "google gevoelstemperatuur Nederland"?
Nee, ik ken: erka, waar kan ik deze weerinformatie vinden, want jij bent ons meteorologisch geweten hier :)
 

stc

Well-known member
Klopt, maar daar gaat het niet over. Het gaat mij om wanneer je een code toewijst, en dat zou imo niet moeten afhangen van hoe er op iets gereageerd wordt, dat is aan bedrijven enz zelf.


Nee, ik ken: erka, waar kan ik deze weerinformatie vinden, want jij bent ons meteorologisch geweten hier :)
Klopt dat het niet zou moeten afhangen hoe er gereageerd. Maar toch zijn er aantal eigenwijzen die vinden dat er niets aan de hand is. Of andere 'wappies' die vinden dat het weerbericht van Ed kroket Aldus en zijn collega's niet klopt / complot is.

Dit weer kan je niet naast je neer leggen. Dit gaat denk ik in de toekomst nog vaker naar boven uitschieten. Is ook een patroon waaraan mensen moeten gaan wennen.
 

erka

Well-known member
38,6 in Horst en Ell en daarmee het oude 'Warnsveld' record van Nederland dat tientallen jaren standhield tot 2019, geëvenaard.
 

JMD

Well-known member
Klopt dat het niet zou moeten afhangen hoe er gereageerd. Maar toch zijn er aantal eigenwijzen die vinden dat er niets aan de hand is. Of andere 'wappies' die vinden dat het weerbericht van Ed kroket Aldus en zijn collega's niet klopt / complot is.

Dit weer kan je niet naast je neer leggen. Dit gaat denk ik in de toekomst nog vaker naar boven uitschieten. Is ook een patroon waaraan mensen moeten gaan wennen.
Zodra je je oren gaat laten hangen daarna (en juist daarom aanpast) krijg je juist gedoe...

In de pedagogiek/didactiek leer je dat je niet moet 'zwabberen' met je beleid/regels, dan geef je juist ruimte. Zodra je een code gaat aanpassen omdat iemand dat niet prettig vindt geef je ruimte om dat de volgende keer weer te doen... (zo'n zelfde iets zag je ook met corona, daar was het soms ook wie het hardste lobbyde kreeg zijn zin...)

En verder: ik las idd ook berichten op bepaalde weerberichten, maar als je iets plaatst op social media krijg je er reacties op. Dat is vergelijkbaar met als je in een cafe iets gaat roepen, dan komen er ook reacties. En daar zitten idd dan niet altijd even nette tussen. Als je daar niet tegenkan moet je niet op social media gaan zitten (of in een cafe wat roepen)
 

JMD

Well-known member
Volgens je weerplaza kaarten gaat het morgen hier van 38 graden om 18:00 naar 20 om 21:00. Wat een extreme afkoeling.
Er komt echt extreem onweer jullie kant op morgen als ik het zo lees...

38,6 in Horst en Ell en daarmee het oude 'Warnsveld' record van Nederland dat tientallen jaren standhield tot 2019, geëvenaard.
De temperatuur stijgt idd nog lekker door... Zou de 39 nog gehaald worden?
 
Bovenaan