Het Provincie 'maar toch vooral Limburg'-Topic

Joost

Well-known member
De gemeentes Heerlen en Landgraaf willen fuseren, eindelijk een eerste stap.

Met de annexatie van de 'dorpen' gaat het gemiddelde IQ er in Heerlen wel flink op vooruit.
 

Joost

Well-known member
Waarom en waarom is dat goed/slecht?

De gemeentes in de regio werken nu al op heel veel onderdelen samen. Fuseren is slechts de volgende logische stap in de samenwerking. Je weet zelf hoe zeer de gemeentes daar aan elkaar gegroeid zijn. In feite is er al 30 jaar sprake van 1 grote gemeente alleen zijn er nog 4 verschillende besturen, herindeling is ook lang tegengehouden door Maastricht omdat ze dan niet meer de grootste gemeente zouden zijn.

Fuseren zou in dit geval betekenen dat er een effici?ntieslag gemaakt kan worden in het besluitvormingsproces. Met 200.000 inwoners creeer je ook geen onbestuurbaar groot geheel. Voor de sentimenten is het wel noodzakelijk dat er een neutrale naam gekozen wordt voor de nieuwe gemeente. Vooral in Kerkrade is die naam een heikel punt. Landgraaf is in 1980 ontstaan uit de gemeentes Nieuwenhagen Schaesberg en Waubach, daar zul je niemand horen zeggen dat hij in Landgraaf woont.

De eerste protestmars is overigens al een feit.
 

JFK

Well-known member
Van het woord "effici?ntieslag" moet ik altijd heftig braken.

Je hebt het over de eerste protestmars. Gaan er nog meer volgen dan?
 

Satyr

Administrator
Forumleiding
Van het woord "effici?ntieslag" moet ik altijd heftig braken.

Je hebt het over de eerste protestmars. Gaan er nog meer volgen dan?

Vast wel, zoals Joost al zegt, het is hier ??n grote lappendeken met wijken en stadsdelen. En dat moet beschermd worden ofzo.

Ik zeg: Alles (Kerkrade, Landgraaf, Heerlen, Voerendaal, Nuth, Onderbanken en Schinnen) op een hoop en voila: Gemeente Parkstad. Dat is vergelijkbaar qua grootte met Venray of Horst a/d maas.
 
Bovenaan