Het grote PSV nieuws topic

JMD

Well-known member
Ryan Thomas is zwaar geblesseerd geraakt aldus Stef de Bont (VI-verslaggever). Thomas ligt er 'naar eigen zeggen' heel lang uit.
 

Pascallovic

Well-known member
Zo wil je niet bij een club beginnen natuurlijk. Hij had al een hoop te bewijzen omdat het niet de meest logische transfer was en dan overkomt hem dit. Voor PSV ook vervelend natuurlijk, want nu kom je toch weer een middenvelder te kort.

Als een speler zelf wat verklapt over zijn privacy mag het privacytechnisch dus wel.
Dat lijkt mij nogal logisch:cab:
 

Mario

Well-known member
De komende week op zoek naar een extra middenvelder? Ramselaar zat gisteren op de tribune, dus die zal ook nog vertrekken indien de mogelijkheid zich zal voordoen.
 

JMD

Well-known member
De komende week op zoek naar een extra middenvelder? Ramselaar zat gisteren op de tribune, dus die zal ook nog vertrekken indien de mogelijkheid zich zal voordoen.

Die zat op de tribune omdat PSV 21 man mee had en in Europa (anders dan in de eredivisie) slechts 18 man op de bank mogen zitten. :)

En met bijna elke week een dubbel programma tot kerstmis gaat de kwaliteit van je bank ook deels bepalen hoe je er met de jaarwisseling voorstaat.
 

Mario

Well-known member
Die zat op de tribune omdat PSV 21 man mee had en in Europa (anders dan in de eredivisie) slechts 18 man op de bank mogen zitten. :)

En met bijna elke week een dubbel programma tot kerstmis gaat de kwaliteit van je bank ook deels bepalen hoe je er met de jaarwisseling voorstaat.

Mee eens, maar het is wel veelzeggend als je in de pikorde bent voorbijgestreefd door een aantal jeugdspelers.
 

Atreides

Well-known member
Huh, die opmerking snap ik niet.

Clubs mogen geen uitspraken meer doen over de duur, ernst of inhoud van de blessure i.v.m. de nieuwe privacy wetgeving.

https://sportnieuws.nl/voetbal/is-waarom-nieuwe-privacywet-minder-blessures-gaat-horen/

Ik citeer wat Thomas zelf gezegd heeft tegen De Bont.

Ja, een speler mag dus zelf wel 'spelen met zijn priv?'.

Dat lijkt mij nogal logisch:cab:

Ik vroeg me al af hoe snel de persvoorlichters zouden bedenken dat het omzeilen van deze wetgeving eigenlijk best simpel is.

Tijd voor een filmpje:
https://www.youtube.com/watch?v=Q3Cn1H1JB8g
 
Laatst bewerkt:

JMD

Well-known member
Clubs mogen geen uitspraken meer doen over de duur, ernst of inhoud van de blessure i.v.m. de nieuwe privacy wetgeving.

https://sportnieuws.nl/voetbal/is-waarom-nieuwe-privacywet-minder-blessures-gaat-horen/

Ja, een speler mag dus zelf wel 'spelen met zijn priv?'.
Aha, dat is de eerste keer dat ik hier van hoor.
Dus als bekend wordt dat speler X geblesseerd is dan weten wij als supporters dus niet (tenzij de speler zelf openheid geeft) w?t hij heeft en hoe lang het gaat duren. Hij kan er dan een week later weer bij zijn, maar ook een jaar eruit liggen.

Overigens was het me nog niet opgevallen deze zomer dat dit soort info niet meer gegeven wordt. Vind het overigens een beetje vreemd, maar die hele privacywet brengt wel meer in mijn optiek ongewenste dingen mee (zoals bijvoorbeeld dat scholen niet zomaar meer de geslaagden bekend mogen maken op hun site...).
 

Max

Administrator
Forumleiding
Je ziet nogal veel overspannen reacties en draconische maatregelen. Binnen de privacywetgeving is er best nog wel wat mogelijk, maar het vergt wel wat geregel.
 

Hankie

Well-known member
Aha, dat is de eerste keer dat ik hier van hoor.
Dus als bekend wordt dat speler X geblesseerd is dan weten wij als supporters dus niet (tenzij de speler zelf openheid geeft) w?t hij heeft en hoe lang het gaat duren. Hij kan er dan een week later weer bij zijn, maar ook een jaar eruit liggen.

Overigens was het me nog niet opgevallen deze zomer dat dit soort info niet meer gegeven wordt. Vind het overigens een beetje vreemd, maar die hele privacywet brengt wel meer in mijn optiek ongewenste dingen mee (zoals bijvoorbeeld dat scholen niet zomaar meer de geslaagden bekend mogen maken op hun site...).

Waarom is dat ongewenst dan? Waarom moet er met naam en toenaam worden gewerkt, percentages zijn toch ook voldoende? Als je wat dieper in de materie komt, dan zie je op hoeveel plekken er zeer slecht met je gegevens wordt omgegaan. Dat er nog zo weinig identiteitsfraude wordt gepleegd is nog geluk.

Voor de sporters gaat het over medische informatie wat een bijzonder persoonsgegeven is en niet zonder toestemming mag worden gedeeld. Het kan dus voorkomen dat je als supporter inderdaad niet weet hoelang een speler eruit ligt, zolang ze het intern maar weten:p
 

Atreides

Well-known member
Aha, dat is de eerste keer dat ik hier van hoor.
Dus als bekend wordt dat speler X geblesseerd is dan weten wij als supporters dus niet (tenzij de speler zelf openheid geeft) w?t hij heeft en hoe lang het gaat duren. Hij kan er dan een week later weer bij zijn, maar ook een jaar eruit liggen.

Daar komt het feitelijk op neer. Je kunt wellicht om overleg met de speler en de persvoorlichter een verklaring opstellen en de speler deze dan laten tekenen (ben geen advocaat, maar daar kom je een heel eind mee). Je kunt als club echter nooit een speler dwingen zoiets te tekenen.

Overigens was het me nog niet opgevallen deze zomer dat dit soort info niet meer gegeven wordt. Vind het overigens een beetje vreemd, maar die hele privacywet brengt wel meer in mijn optiek ongewenste dingen mee (zoals bijvoorbeeld dat scholen niet zomaar meer de geslaagden bekend mogen maken op hun site...).

Ik denk dat de romp van de regeling in de hedendaagse tijd (denk aan Facebook en Google) heel nuttig is, maar inderdaad soms doordraaft. Je ziet het in de financiele dienstverlening ook. De eisen van de privacywetgeving zijn tegengesteld met de eisen van 'ken uw klant principe' en 'wet ter voorkoming van witwassing'.
 

Hankie

Well-known member
Ik denk dat de romp van de regeling in de hedendaagse tijd (denk aan Facebook en Google) heel nuttig is, maar inderdaad soms doordraaft. Je ziet het in de financiele dienstverlening ook. De eisen van de privacywetgeving zijn tegengesteld met de eisen van 'ken uw klant principe' en 'wet ter voorkoming van witwassing'.

Nee hoor dat valt mee want de overige wetgeving bijt niet. Als het juridisch noodzakelijk is meer informatie over een persoon te verzamelen mag dat gewoon als het doel helder is. De regelgeving is vooral ook bedoeld voor bewustwording voor personen en deze meer rechten te geven wat er met hun gegevens gebeurd. En daarnaast zal profiling veel moeilijker worden.
 

Atreides

Well-known member
Nee hoor dat valt mee want de overige wetgeving bijt niet. .

Kun je dat toelichten?

Als het juridisch noodzakelijk is meer informatie over een persoon te verzamelen mag dat gewoon als het doel helder is. De regelgeving is vooral ook bedoeld voor bewustwording voor personen en deze meer rechten te geven wat er met hun gegevens gebeurd.

Je moet vooral veel om toestemming vragen. Ook als mensen redelijkerwijs hadden kunnen bedenken dat deze informatie nodig is.

En daarnaast zal profiling veel moeilijker worden

Dat is een zegen.
 

Batigoal

Well-known member
Waarom is dat ongewenst dan?

Om het bij voetbal te houden; dat je nu in het wedstrijdverslag van de D'tjes niet meer mag noemen dat Pietje heeft gescoord zijn wel natuurlijk rare neveneffecten van deze wet. Waarbij ik overigens verwacht dat men daarop niet zal handhaven en geen ouder er naar kraait als de naam van hun kind genoemd wordt in het verslag.
 

Hankie

Well-known member
Kun je dat toelichten?

De AVG voorziet personen van bescherming van hun privacy. Maar deze wet is nu nog generiek geschreven (en er is nog geen jurispredentie), maar er is wel rekening gehouden met overige wet en regelgeving zodat deze elkaar niet "bijt". Dus als de wet ter voorkoming witwassen vereist dat er meer data wordt verwerkt dan noodzakelijk is (normaal data minimalisatie) is dit toegestaan.


Je moet vooral veel om toestemming vragen. Ook als mensen redelijkerwijs hadden kunnen bedenken dat deze informatie nodig is.

Dat klopt maar daarbij moet ook de hierboven benoemde data minimalisatie worden toegepast, wat in simpele taal betekend dat er niet meer data verzameld en verwerkt mag worden dan voor het specifieke doel benodigd is. Simpel voorbeeld een prijsvraag op een willekeurige website, waarom heb die jouw geboortedatum nodig? Dit doen ze enkel om te kunnen profillen, maar dient waarschijnlijk niet het doel van het bedrijf. Een ander voorbeeld is een kopie bankpas of paspoort, dit is niet in alle gevallen noodzakelijk en zeker niet alle informatie die erop staat dus kun je dit heel eenvoudig weglaten. Mensen geven veel te gemakkelijk hun gegevens af, waar ze niet van weten wat er mee gaat gebeuren.
 
Bovenaan