Het FC Groningen Nieuwstopic

Atreides

Well-known member
ark-Jan Fledderus (36) volgt Ron Jans op als technisch directeur bij FC Groningen

4 uur geleden 3 uur geleden William Pomp Sport

Mark-Jan Fledderus in 2006 in het shirt van FC Groningen. Hij wordt bij de Trots van het Noorden de opvolger van Ron Jans.

Mark-Jan Fledderus (36) wordt de nieuwe technisch directeur van FC Groningen. De oud-speler van de club is op dit moment nog eindverantwoordelijk voor het technisch beleid bij Heracles Almelo. In Groningen volgt hij Ron Jans op.

FC Groningen haalt met Mark-Jan Fledderus de jongste technisch directeur van de eredivisie in huis. De 36-jarige geboren en getogen Coevordenaar gaat samen met de nieuwe algemeen directeur Wouter Gudde (34) en commercieel directeur Robbert Klaver (46) de clubleiding vormen bij de Trots van het Noorden.

Fledderus treedt bij de nummer negen van de eredivisie in de voetsporen van zijn voormalige trainer Ron Jans, met die aantekening dat de voormalige middenvelder als directielid een trede hoger komt te staan dan de huidige technische man, die de functie van manager bekleedt.
Nu technisch manager bij Heracles

Fledderus zit net een jaar in het zadel als technisch manager bij Heracles. In 2017 maakte hij als speler nog deel uit van de eerste selectie van de Almelo?rs. De Drent, die van 2004 tot en met 2008 het shirt van FC Groningen droeg, scheurde in zijn laatste seizoen zijn kruisband af. Hij wilde per se afscheid nemen op het veld en slaagde daarin. In de laatste thuiswedstrijd van het seizoen viel hij in, de wedstrijd erop stond Fledderus als aanvoerder in de basis tegen Feyenoord.

De actieve carri?re van Fledderus vloeide naadloos over in een functie achter de schermen. Tijdens zijn carri?re bereidde de voetballer zich al voor op een managementfunctie. Na zijn vwo volgde hij in zijn tijd bij FC Groningen een hbo-opleiding commerci?le economie. In Almelo ging hij na zijn afscheid eerst in de leer bij Heracles-directeur Nico-Jan Hoogma, die op zijn beurt de kneepjes van het vak had geleerd van de illustere voorzitter Jan Smit.
Een gelikte PowerPointpresentatie

?Directie-assistent? stond er in die periode op het visitekaartje van Fledderus, maar die term kon al snel worden ingewisseld voor de functie van technisch manager. Hoogma vertrok naar de KNVB als directeur topvoetbal, waarop Rob Toussaint algemeen directeur werd en Fledderus eindverantwoordelijk voor technische zaken. De bij CSVC opgegroeide ex-profvoetballer moest nog wel een proeve van bekwaamheid afleggen voor het bestuur van Heracles. Hij deed dat met een gelikte PowerPointpresentatie, die hij in een tijdsbestek van zes dagen in elkaar zette.

De parallellen van die presentatie met het huidige beleidsplan van FC Groningen zijn opvallend. Zo definieerde Fledderus de factor succes voor Heracles met de stelling dat de club spelers beter wil maken en een platform wil zijn voor doorontwikkeling. Ook de bullet ?aanvallend en aantrekkelijk voetbal spelen met passie en strijd, het publiek vermaken en het stadion vol spelen?, die Fledderus opvoerde, komt de huidige beleidsmakers van FC Groningen niet vreemd voor.
Voetbalvisie Fledderus komt overeen met die van trainer Buijs

De voetbalvisie van Fledderus lijkt ook aardig overeen te komen met die van FC Groningen-trainer Danny Buijs. Beiden zien liever een pass verticaal dan horizontaal over het veld gaan en houden van veel beweging en diepgang.

De nieuwe technisch directeur staat ook voor vernieuwing en innovatie op het gebied van scouting, video-analyse en voeding. Een opvallende daad van Fledderus in Almelo was het aanstellen van de eigenzinnige Duitse trainer Frank Wormuth, toen nog een onbekende opleider bij de Duitse trainersbond. Inmiddels bezet Heracles de zevende plaats en doet het daarmee boven verwachting.

Zowel Fledderus als voorzitter Erik Mulder van de selectiecommissie die bij FC Groningen een nieuwe clubleiding moet aanstellen, wilden gisteravond niet ingaan op de naderende aanstelling van Fledderus. ,,Zolang de procedure loopt en niet is afgerond, reageren wij niet op namen??, laat Mulder weten. ,,FC Groningen heeft mij benaderd, maar verder wil ik er op dit moment niets over kwijt??, zegt Fledderus. Het is de bedoeling dat hij voor 1 maart officieel wordt gepresenteerd.

https://www.dvhn.nl/sport/Mark-Jan-...isch-directeur-bij-FC-Groningen-24193147.html

Interessante TD. Wel een mokerslag voor Heracles zeg. Die lopen zo wel heel rap leeg met kundige mensen.
 

erka

Well-known member
Fledderus vind ik zo op het oog geen slechte keuze in de categorie waarin Groningen TD's moet zoeken. Plus dat hij het bij Heracles goed gedaan heeft tot nu toe. En de oerconservatieve Nijland kan hem niet in meer in de weg zitten met innovaties.
 

Abubakari

Well-known member
5c7c18de3d7b8-IMG_20190303_182328.jpg


Leuke wedstrijd gezien in de euroborg vanmiddag. Al het pessimisme in dit topic ten spijt staat er een leuk ploegje die het na de winterstop (en de laatste periode voor de winterstop ook al) goed doet. Nijland gaat zo te zien gewoon afscheid nemen met een plek in het linkerrijtje, met wat geluk ook nog EL play offs.
En vanmiddag ook gewoon een zeer vermakelijk potje met alles er op en er aan. Prima vermaakt.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Op basis van de prestaties van de tweede seizoenhelft zou het gek zijn als FC Groningen de playoffs niet haalt. Die staan nu al op een plek die vermoedelijk recht geeft op de playoffs en zijn aardig in vorm.
 

erka

Well-known member
5c7c18de3d7b8-IMG_20190303_182328.jpg


Leuke wedstrijd gezien in de euroborg vanmiddag. Al het pessimisme in dit topic ten spijt staat er een leuk ploegje die het na de winterstop (en de laatste periode voor de winterstop ook al) goed doet. Nijland gaat zo te zien gewoon afscheid nemen met een plek in het linkerrijtje, met wat geluk ook nog EL play offs.
En vanmiddag ook gewoon een zeer vermakelijk potje met alles er op en er aan. Prima vermaakt.

Fijn!
 

Abubakari

Well-known member
Ik had het niet over jou erka, er was sowieso niet veel optimisme over de winter aankopen van Groningen.
 

Unregistere

Well-known member
Goed dat ze Danny Buijs de tijd hebben gegund. Hij is nu lekker bezig met zijn elftal. En hij blijft realistisch en nuchter.

#teamBuijs

Je had zo te zien een prima plaats trouwens!
 

erka

Well-known member
Ik had het niet over jou erka, er was sowieso niet veel optimisme over de winter aankopen van Groningen.

Het was natuurlijk ook wel een wat paniekerige gok anders haal je niet zoveel nieuwe spelers in de winterstop (allemaal huur trouwens). Maar het pakt qua resultaten goed uit, vooral meer slimheid in het veld (inclusief Nederlands communiceren) ipv de aandoenlijke na?viteit van een jeugdploeg helpt Groningen nu wel. En alle niet-eredivisewaardige spelers zijn ondertussen wel weg of komen niet meer aan de bak (Antuna, Mendes, Pohl, Cassiera)

Ik ben oprecht wel blij voor Buijs trouwens. Ik denk dat het voor hem nu ook makkelijker is, nu Jans nu niet meer zo op de voorgrond treedt en straks weg is.

Zitten er bij de trots van het Noorden nu net zoveel toeschouwers als bij Fc Emmen? :confused:

Nou was het gisteren ook wel stromende regen, typisch Abu weertje.
 
Laatst bewerkt:

Abubakari

Well-known member
Geen amateurvoetbal in stad, dus daarom naar FC Groningen. Kon er bovendien vrij goedkoop heen.
Ik laat me ook bij het amateurvoetbal niet weerhouden door regen en kou maar ik geef toch de voorkeur aan het zonnetje van de vorige weekenden.

Wat de nieuwelingen betreft, de meest bejubelde uit het begin van 2019,tevens de enige waar de kenners hier volop vertrouwen in hadden, is inmiddels de dissonant, Bruns was gister opnieuw de zwakste schakel en werd na een uur al gewisseld.

Verder was het denk ik een typisch middenmoot (of lager) eredivisievoetbal. Er ging heel veel mis (de Corner die Chabot weg gaf waar de 0-1 uitviel, de assist van Bruns op de 2-2 van Mlapa) waardoor er een zeer amusant potje uit kwam.
Al was er ook wel wat moois te zien, de goal van Post, de actie van Sierhuis en het daaropvolgende schot ondrrkant lat, de invalbeurt van El Hankouri. Het was hoe dan ook niet saai. Deed soms wel denken aan een zondagmiddag bij Forward, GRC of SC Stadspark. :D
 

Abubakari

Well-known member
5c9f9baeb7eb0-IMG_20190330_140220_%282%29.jpg

In de 017 eredivisie doet Groningen het uitstekend. Ze zijn koploper (met 1 punt voorsprong op Ajax) en speelden vanmiddag tegen Feyenoord, die staan derde. Het werd 3-0 voor Groningen. In Rotterdam had Groningen ook al gewonnen (2-3) en ook bij PSV won Groningen (0-3). Maar PSV staat ook ??n na laatst. Uit bij Ajax verloor Groningen wel (4-1), maar in de najaarscompetitie (voor de winterstop dus) zag ik Groningen onder 17 met 6-2 van Ajax 017 winnen, een week later wonnen ze met 4-0 van Feyenoord. Leuk ploegje dus. Laatste wedstrijd is Groningen-Ajax! Zou mooi zijn mocht dat een rechtstreeks duel om de titel zijn. Op een woensdagavond, dus dan kunnen Unuvar en Hoogerwerf ook mooi mee naar Groningen.

5c9f9d531e48d-IMG_20190330_140031_%282%29.jpg
 

Unregistere

Well-known member
Het avontuur van Ahmad Mendes Moreira in Groningen is definitief voorbij. De optie in het aflopende contract van de aan Telstar verhuurde aanvaller wordt niet gelicht.

Contract met Michael Breij wordt wel verlengd en de club wil ook door met Amir Absalem en Lars Kramer. Dat laatste verbaast mij wel, maar misschien zien ze er een goedkope back-up in.
 

Abubakari

Well-known member
In de 017 eredivisie doet Groningen het uitstekend. Ze zijn koploper (met 1 punt voorsprong op Ajax) en speelden vanmiddag tegen Feyenoord, die staan derde. Het werd 3-0 voor Groningen. In Rotterdam had Groningen ook al gewonnen (2-3) en ook bij PSV won Groningen (0-3). Maar PSV staat ook ??n na laatst. Uit bij Ajax verloor Groningen wel (4-1), maar in de najaarscompetitie (voor de winterstop dus) zag ik Groningen onder 17 met 6-2 van Ajax 017 winnen, een week later wonnen ze met 4-0 van Feyenoord. Leuk ploegje dus. Laatste wedstrijd is Groningen-Ajax! Zou mooi zijn mocht dat een rechtstreeks duel om de titel zijn. Op een woensdagavond, dus dan kunnen Unuvar en Hoogerwerf ook mooi mee naar Groningen.

Vanmiddag kwam PSV op bezoek, Ajax had gister bij Vitesse al met 5-0 gewonnen dus Groningen moest winnen om de koppositie te heroveren. Dat lukte, al ging het moeizaam tegen de club die voorlaatste staat met 2 schamele puntjes, het werd 1-0 voor Groningen.
5ca4edd056ba9-IMG_20190403_192355.jpg

Met nummer 11 bij PSV Fode Fofane, die ging op zijn tiende van GVAV Rapiditas uit Groningen naar Barcelona. Maar speelt nu met PSV tegen degradatie. Had beter naar Groningen kunnen gaan, had ie nu om de titel gestreden. :eek:
 

erka

Well-known member
Nou, als dit doorgaat kunnen we financieel weer even vooruit. Reis gaat voor ca. 7-8 miljoen naar Barcelona. Hij komt eerst in Barcelona B.
 

Batigoal

Well-known member
Ik had hem graag bij Ajax gezien en ik denk dat zo'n tussenstap hem beter had gedaan. Bij Bar?a B op het 3e niveau wordt je niets wijzer van. Maar wellicht dat er een Valladolid of Levante ofzo komt waar hij aan verhuurd kan worden.
 
Bovenaan