Wat een club voetballer is het ook hé.Messi heeft sinds 2017 555 miljoen euro verdiend bij Barcelona. Dus dat is wat hij van Barcelona heeft gekregen (geen sponsorcontracten enz). Ineens is die miljard schuld logischer verklaarbaar...
Ik las iets over instellingen die transfersommen voorschieten, was ook nieuw voor mij. Zo heeft zo'n bedrijf Frenkie de Jong betaald, waardoor Ajax alles al binnen heeft en Barça dat bedrijf nog miljoenen moet betalen. Verder hebben meerdere spelers hun contract verlengd, zodat ze even veel salaris krijgen maar dan uitgesmeerd over een wat langere periode. Creatief boekhouden noemen we dat dan maar.
Volgens de berichten is er echt geen geld en mikt Barça op transfervrije spelers komende zomer. Eric García kan ik me dan nog in vinden, goed ook dat hij dan gratis terugkomt in tegenstelling tot Piqué en Cesc eerder. Die Fransen mogen er van mij dan uit, Lenglet vind ik een drama en Umtiti heeft het helaas niet meer. Met Araujo en Mingueza ben ik momenteel eigenlijk wel positief over het centrum van de verdediging. In Wijnaldum zie ik echter geen meerwaarde en van Depay ben ik geen fan (en dan druk ik me nog licht uit).
Dat artikel is 9 jaar oud en daardoor aardig gedateerd.Ben je gek, de banken van de zo 'gehate' staat dekken anders heus wel weer in.
Verder ligt dat schuldenverhaal toch echt wel een stuk genuanceerder dan wat de internationale media portretteren. Real en Barça zijn ook per slot van rekening verreweg de 2 omzetrijkste clubs ter wereld.
Een leuk artikel :
The Truth About Debt At Barcelona And Real Madrid
Despite their failure to reach next month’s Champions League final, Barcelona and Real Madrid are by common consent the best two club ...swissramble.blogspot.com
Ik ben het overigens wel met je eens dat FC Barcelona te groot is om om te vallen.
Dat zeg ik nergens.
Eens, maar het zou ook mooi zijn als zo'n club met schulden ook eens wat aflost...schuld is een relatief getal en dient per definitie worden afgezet tegen de afloscapaciteit en waarde.
Maar aan de andere kant is een heel groot deel van de schuld nu kortlopend en snel opeisbaar. Dat maakt het probleem wel degelijk anders dan 10 jaar geleden.Ik weet dat het een oudere stukje is alleen qua gecreerde waarden ( opgeleide spelers uit La Masia ), en vooral omzet ( tv gelden ) is er niks veranderd.
Alhoewel ; wat betreft kapitaal uit eigen kweek.
Maar aan de andere kant is een heel groot deel van de schuld nu kortlopend en snel opeisbaar. Dat maakt het probleem wel degelijk anders dan 10 jaar geleden.