F1, IndyCar, Nascar Topic

JMD

Well-known member
Over 2 weken is de GP van de Verenigde Staten in Austin. De race begint op zondag 23 oktober om 21.00 NL tijd, 14.00 lokale tijd.
De dag ervoor is de kwalificatie, maar die begint om 0.00 NL tijd (zondagochtend heel vroeg dus), dat is 17.00 lokale tijd... Dan mag er ook niks mis gaan, want om 18.52 gaat de zon onder... Als het regent het dan nog eerder donker zijn..
 

JMD

Well-known member
Stroll me5 een debiele actie waardoor Alonso bijna airborne gaat… Stroll heeft zichzelf ermee, hij ligt eruit, Alonso kan voorlopig door
 

Ska P 187

Well-known member
Alonso toch wel knap na zijn kleine akkefietje om nog redelijk goed in de punten te rijden, zeker wanneer je vergelijkt waar zijn collega eindigde
 

Max

Administrator
Forumleiding
Alonso toch wel knap na zijn kleine akkefietje om nog redelijk goed in de punten te rijden, zeker wanneer je vergelijkt waar zijn collega eindigde

Had toch zijn spiegeltje moeten laten vast tapen. 30 seconden tijdstraf gekregen na een protest van Haas. Zonder rechterspiegel was niet veilig. Beetje vreemd dat de raceleiding zelf niet tijdens de race ingreep.
 

JMD

Well-known member
Had toch zijn spiegeltje moeten laten vast tapen. 30 seconden tijdstraf gekregen na een protest van Haas. Zonder rechterspiegel was niet veilig. Beetje vreemd dat de raceleiding zelf niet tijdens de race ingreep.
Jep inderdaad, het was zo overduidelijk in beeld (zelfs met herhaling) dat de spiegel afbrak dat het me zeer verbaasde dat de wedstrijdleiding niet ingreep.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Alonso toch zevende. Als je een protest binnen een half uur na de race kan indienen, dan moet je dat doen. Een FIA official zou volgens Haas gezegd hebben dat ze een half uur langer kregen. Uiteindelijk niet dus. Protest te laat, geen straf.

Overigens zouden de FIA en RB een compromis gesloten hebben voor wat betreft het overtreden van de budget cap. Schijnt een boete en een X% minder windtunnel tijd.
 

Pascallovic

Well-known member
7 miljoen boete voor RB en 10% minder ontwikkeltijd is het uiteindelijk geworden. Het is mij dan weer niet duidelijk of die 7 miljoen ook binnen de budget cap valt. Het klinkt van niet, maar dan is dat onderdeel van de straf ook een beetje zinloos, want die 7 miljoen raakt ze dan voor geen meter.
 

Max

Administrator
Forumleiding
7 miljoen boete voor RB en 10% minder ontwikkeltijd is het uiteindelijk geworden. Het is mij dan weer niet duidelijk of die 7 miljoen ook binnen de budget cap valt. Het klinkt van niet, maar dan is dat onderdeel van de straf ook een beetje zinloos, want die 7 miljoen raakt ze dan voor geen meter.

Is wel serieus geld. 10% minder windtunneltijd is ook stevig. Ik begrijp dat het nagenoeg geheel een documentatieding is geweest.
 

Pascallovic

Well-known member
Is wel serieus geld. 10% minder windtunneltijd is ook stevig. Ik begrijp dat het nagenoeg geheel een documentatieding is geweest.
Dat wel, maar als je een team echt wil raken, dan vallen boetes vanwege overschrijding van het budgetcap dus ook binnen het budgetcap. Anders zie ik het nut niet. 7 miljoen van je budgetcap af zou ik ook weer erg fors vinden gelet op de overtreding waar we het in dit geval over hebben. Geef ze voor 2023 een budgetcap wat 1,4 miljoen lager(het bedrag wat ze te veel hebben uitgegeven in 2021) ligt of zo. Er vanuit gaande dat ze niet meer kunnen anticiperen op een boete voor dit jaar. Dat snap ik namelijk wel. Voor de rest vind ik het zo een slap excuus dat men aanvoert dat de regels niet zo makkelijk/duidelijk te interpreteren waren. 9 van de 10 teams is het wel gelukt, dus het is ook niet dat er iets onmogelijks gevraagd is.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Als het nu gaat regenen, dan schakelt Jack Russell knap Leclerc, Hamilton en Perez uit. Tactisch slimme rijder, kan zelf vanaf drie vertrekken.
 

Eef de Kip

Well-known member
Klopt maar ik vind wel dat hij zelf ook na een rondje naar binnen had kunnen sturen. Hij wist na 3 bochten toch ook wel dat die inters het niet gingen worden?
 

Max

Administrator
Forumleiding
Die mediums toch geen winnende keuze. Niks voor RBR. Kost je de sprintrace. Die Mercedessen zijn sowieso snel. Met Sainz die wegvalt vecht je morgen sowieso tegen twee Mercedessen.
 
Bovenaan