F1 en andere motorsport

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jamel

Administrator
Forumleiding
Ik vrees voor een Sauber seizoen voor Toro Rosso. De anderen zullen toch niet stilzitten met de ontwikkeling van hun motor.
 

Ivanhoe

Active member
De stappen die ze in 2016 zullen zetten zullen niet zo groot zijn als die in 2015, op een gegeven moment is de rek er uit en haal je niet veel meer uit zo'n hybride 1.6 V6. Sauber kun je sowieso niet vergelijken, die hebben een veel slechtere auto. Toro Rosso kon nu al het gevecht aan met Force India en Lotus ondanks zo'n 80 pk vermogensverschil. Zo groot gaat het verschil volgend jaar niet meer zijn, dus ik zie het positief in, die Ferarri zal in ieder geval - relatief ten opzichte van de rest van het veld - veel beter zijn dan de Renault van afgelopen seizoen.
 
Laatst bewerkt:

JMD

Well-known member
Ik vrees voor een Sauber seizoen voor Toro Rosso. De anderen zullen toch niet stilzitten met de ontwikkeling van hun motor.

Vergeet niet dat Sauber in Australi? heel sterk was. Punt bij hen was dat ze de auto niet doorontwikkeld hebben en in F1 is stilstand achteruitgang.

Toro Rosso met Ferrari, dat wordt aansluiting bij Force India en misschien wel Williams. Bovenkant middenmoot dus.
 

Janssen

Well-known member
Vergeet niet dat Sauber in Australi? heel sterk was. Punt bij hen was dat ze de auto niet doorontwikkeld hebben en in F1 is stilstand achteruitgang.

En wie zegt dat de Ferrari motor nog te ontwikkelen is? Volgens mij zei Vettel juist dat de rek eruit is. Ik deel de vrees van Jamel.
 

Ivanhoe

Active member
En wie zegt dat de Ferrari motor nog te ontwikkelen is? Volgens mij zei Vettel juist dat de rek eruit is. Ik deel de vrees van Jamel.
Dat geldt ook voor Mercedes en betekent dat het verschil tussen de 2015 en 2016 motor niet zo groot zal zijn als tussen 2014 en 2015. Ferarri heeft in 2015 een reuzensprong gemaakt in puur vermogen, de 2014 motor die in de Manor lag dit seizoen, had misschien wel 100 pk minder dan de huidige 2015 motor. Dat soort stappen gaan echt niet meer worden gezet in 2016, de verschillen tussen de 2015 Ferarri en Mercedes en de 2016 motoren zullen veel kleiner zijn, zeker als je de 2015 spec van het fabrieksteam krijgt en niet de klantenmotor. Enige die nog echt grote stappen kunnen gaan zetten in vermogen zijn Honda en Renault.

Verder mag TR hun ERS-systeem (het hybride systeem zeg maar) zelf ontwikkelen en die zorgt voor zo'n 25 % extra vermogen. Red Bull heeft altijd hun eigen ERS-systeem ontwikkeld en dat is een van de betere van het veld, dus wellicht dat ze daar nog wat extra PK- tjes kunnen vinden. Tenslotte mogen ze 32 tokens gebruiken, dus een aantal updates van de 2016 motor kunnen ook zeker voor de 2015 variant worden gebruikt. Dus ze zullen gedurende het seizoen naar die 2016 variant toekruipen. Gegarandeerd dat de TR er qua motor relatief op vooruit gaat ten opzichte van afgelopen seizoen.
 
Laatst bewerkt:

Shayman

New member
Ik vrees voor een Sauber seizoen voor Toro Rosso. De anderen zullen toch niet stilzitten met de ontwikkeling van hun motor.

TR krijgt sowieso de fabrieksmotor 2015 en niet de klantenmotor 2015; betrouwbaar en snel genoeg voor de subtop. Wanneer de Renault en Honda goed doorontwikkeld worden wordt het een heel mooie grote groep waar je in terecht komt.
 

Eef de Kip

Well-known member
Gekke vraag misschien maar moet de wagen van TR niet aangepast worden omdat er een heel andere motor in komt te liggen? En als dat zo is dan loop je toch het risico dat dat weer ten koste kan gaan van de wegligging, downforce etc waar ze dit jaar juist zo'n grote stap hebben gemaakt?
 

JMD

Well-known member
Gekke vraag misschien maar moet de wagen van TR niet aangepast worden omdat er een heel andere motor in komt te liggen? En als dat zo is dan loop je toch het risico dat dat weer ten koste kan gaan van de wegligging, downforce etc waar ze dit jaar juist zo'n grote stap hebben gemaakt?

Dat is zeker zo. Maar ik heb wel vertrouwen in de ontwerpers bij TR/RB, die slagen er toch altijd weer in een goede auto te maken.
 

Ivanhoe

Active member
Algemene gedachte is toch wel dat TR al lang is voorgesorteerd op de Ferarri motor en al met een dummy Ferrari-blok bezig is geweest voor de ontwikkeling van de STR11.

Verstappen trouwens 3 prijzen gewonnen op het jaarlijkse FIA-gala, rookie of the year (gekozen door rijderscommissie), mooiste actie van het jaar (gekozen door fans, werd zoals verwacht buitenkant Blanchimont bij Nasr) en persoonlijkheid van het jaar (gekozen door media).
 
Laatst bewerkt:

Ivanhoe

Active member
Je bent er snel bij :duim:. Al vaker geweest? Wat voor kaarten heb je? Als je brons hebt zou ik bij Pouhon, Rivage of Kemmel gaan staan. Vind zelf bovenaan bij Kemmel de beste plaats, TV scherm, je ziet ze uit Eau Rouge komen de DRS zone in, dan zijn ze even uit beeld maar zie je ze even later van Stavelot richting Blanchimont gaan. Wel hoog gaan staan, bij het voetpad. Heb je weekend-kaarten?
 

Janssen

Well-known member
Je bent er snel bij :duim:. Al vaker geweest? Wat voor kaarten heb je? Als je brons hebt zou ik bij Pouhon, Rivage of Kemmel gaan staan. Vind zelf bovenaan bij Kemmel de beste plaats, TV scherm, je ziet ze uit Eau Rouge komen de DRS zone in, dan zijn ze even uit beeld maar zie je ze even later van Stavelot richting Blanchimont gaan. Wel hoog gaan staan, bij het voetpad. Heb je weekend-kaarten?

Ben al vaker geweest ja. Brons kaarten voor alle dagen inderdaad, vorige keer heb ik bij Pouhon gestaan.

Is momenteel nog soort van Early Bird verkoop voor 130 euro ben je 3 dagen bij. Dat is te doen.
 

Ska P 187

Well-known member
Verstappen gaat dus Indycart rijden volgend seizoen...
Nee klasse man, nu hopen dat die Ferrari motor m een beetje in stijl omhoog blaast.
 

Fabian

Active member
Dat je zoveel geld over hebt voor Maldonado... :confused:

Bij McLaren is het simpel. Die hadden gewoon geen kutauto moeten bouwen.
 

Shayman

New member
Dat je zoveel geld over hebt voor Maldonado... :confused:
Ik denk dat dat ook een soort financi?le constructie is vanwege het sponsorgeld wat hij meeneemt; zonder grote sponsors kreeg hij natuurlijk nergens een stoeltje want een beetje fatsoenlijk sturen kan hij echt niet.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan