F1 en andere motorsport

Status
Niet open voor verdere reacties.

JMD

Well-known member
Ik zit nu op de van de Formule1 te kijken en ze gaan het bandenreglement aanpassen. Daar was al iets van bekend, maar het wordt nog leuker dan ik vermoedde:
er komen 3 keuzemogelijkheden voor droogweerbanden per race. Van de 13 setjes die Pirelli per rijder levert zijn er 3 verplicht. 1 van het zachtste soort, te gebruiken in Q3 en 2 setjes van verschillende types, waarvan er minimaal 1 in de race gebruikt moet worden. De overige 10 setjes zijn vrij om te kiezen door de rijder/team.
Dus je kan er bv voor kiezen om 10 setjes zacht, 2 setjes medium en 1 setje hard te doen.
 

gevegt

Well-known member
In het verleden hebben we het wel vaker gedaan, maar ik vind het altijd wel leuk, lelijke F1 bolides.

imagesD5WBIAQI.jpg
 

SanMark.

Well-known member
Jos heeft er veel vertrouwen in, hij verwacht dat Toro Rosso volgend seizoen een aantal keer kan strijden om het podium. Die 2015 motor van Ferarri is natuurlijk niet slecht, zeker als ze de works spec krijgen en niet de klantenmotor, en de testdata uit de windtunnel van nieuwe Toro Rosso schijnen veelbelovend te zijn qua downforce.

Bandenregels worden ook gewijzigd trouwens, per seizoen 13 sets beschikbaar, waarvan 3 droogweer compounds in plaats van 2. 2 sets aan te wijzen door Pirelli dienen te worden gereserveerd voor de race en 1 set van de zachtste compound mag alleen in Q3 worden gebruikt. Wordt nog interessant qua strategie?n met 3 keuzes aan droogweer compound. Alle teams hebben gisteren druk een nieuwe ultra zachte compound getest.

Verder is de agenda voor 2016 vastgesteld. 21 races, dus 2 meer dan dit jaar, waarvan Austin nog onzeker omdat ze er commercieel nog niet uit zijn met Bernie. Nieuw op de agenda Baku en Hockenheim. De eerste valt gelijk met Le Mans, dus geen prolongatie van zijn titel voor Hulk.



Ik zit nu op de van de Formule1 te kijken en ze gaan het bandenreglement aanpassen. Daar was al iets van bekend, maar het wordt nog leuker dan ik vermoedde:
er komen 3 keuzemogelijkheden voor droogweerbanden per race. Van de 13 setjes die Pirelli per rijder levert zijn er 3 verplicht. 1 van het zachtste soort, te gebruiken in Q3 en 2 setjes van verschillende types, waarvan er minimaal 1 in de race gebruikt moet worden. De overige 10 setjes zijn vrij om te kiezen door de rijder/team.
Dus je kan er bv voor kiezen om 10 setjes zacht, 2 setjes medium en 1 setje hard te doen.

JMD kom je uit Friesland ?
 

Janssen

Well-known member
b40f02cf21b96c92fb507c0550777464.jpg
 

Shayman

New member
Jos heeft er veel vertrouwen in, hij verwacht dat Toro Rosso volgend seizoen een aantal keer kan strijden om het podium. Die 2015 motor van Ferarri is natuurlijk niet slecht, zeker als ze de works spec krijgen en niet de klantenmotor, en de testdata uit de windtunnel van nieuwe Toro Rosso schijnen veelbelovend te zijn qua downforce.
Wat ik begreep gaat het om d? Ferrari-motor 2015 en zoals je dit jaar al op de langzamere delen kon zien is het TR chassis beter dan dat van Ferrari dus ik verwacht wel dat ze competitief zijn met de RB, Williams en Force India. Een kleine 80 PK verschil is toch een prima vooruitgang, de Ferrari is betrouwbaar dus dit lijkt me een betere keus dan doorgaan met Renault.
 

gevegt

Well-known member
Het is officieel, Renault neemt Lotus over en gaat weer echt meedoen.
De geschiedenis leert dat ze over een paar jaar wereldkampioen worden.
 

Ivanhoe

Active member
Nieuwe bandenregel is verder toegelicht door De FIA. Pirelli nomineert voor iedere race 3 beschikbare compounds en ieder team krijgt 2 sets van een door Pirelli te bepalen compound voor de race (waarvan 1 set verplicht moet worden gebruikt) en 1 set van de zachtste compound (voor Q3). Nu komt het interessante: de overige 10 sets kunnen per rijder door de teams worden gekozen uit de 3 genomineerde compounds, deze keuze dient voor een bepaalde deadline aan Pirelli worden doorgegeven die de keuzes weer doorgeeft aan de FIA. Pirelli gaat vervolgens de banden producen en deze worden random via barcodes aan de teams toegewezen (net als dit jaar, om te voorkomen dat Pirelli bepaalde teams betere sets zou kunnen geven).

Tot dit seizoen was het zo dat ieder team exact dezelfde set banden kreeg toegewezen, nu kan er dus per rijder een keuze gemaakt worden (afgezien van de 3 verplichte sets).

Teruggave van de sets aan Pirelli is als volgt geregeld:

1 set na 40 minuten in FP1
1 set aan het eind van FP1
2 sets aan het eind van FP2
2 sets aan het eind van FP3

Dan zijn er dus nog 7 sets beschikbaar voor de kwalificatie en de race.
Degenen die naar Q3 gaan moeten de zachtste compound gebruiken en deze aan het eind van de race inleveren bij Pirelli en moeten starten op de set waarop ze hun snelste tijd in Q2 klokten (dat geldt nu ook). Rijders die Q3 niet halen houden de Q3 set beschikbaar voor de race en mogen starten op een set naar keuze.

In de race moet dus minimaal 1 van de 2 sets gebruikt worden die door Pirelli zijn aangewezen voor de race.

Strategie wordt een stuk belangrijker volgend seizoen, benieuwd hoe dat gaat uitwerken, het lijkt me leuker worden in ieder geval.
 
Laatst bewerkt:

Ivanhoe

Active member
Ferarri officieel bevestigd nu door Toro Rosso. Laatste spec 2015. Red Bull dus met Renault, maar gelabelt als TAG Heuer. Ook Max en Carlos officieel bevestigd als rijders.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan