Ik vind dat wel meevallen. Sterkhouders Koolwijk, Bruins en Mattheij zijn er gewoon nog. Daarnaast zijn Edwards en Schouten serieuze versterkingen. De enige die je echt mist is De Wijs, maar of dat nou echt een enorm verschil maakt...
Ik niet, eigenlijk. Vooral voorin is het best wel behelpen met die IJslanders, een niet geheel fitte El Hamdaoui en spelers die het niveau missen voor de eredivisie, zoals Mahmudov. Dus qua scorend vermogen leveren ze daar heel veel in, ondanks de kwaliteit van Edwards. Achterin is het ook niet beter geworden ten opzichte van vorig jaar, alleen het middenveld is op niveau gebleven. En dan zijn spelers als Koolwijk en Bruins ook weer een jaar ouder, dat is geen voordeel. Mattheij vind ik ook niet zo sterk eerlijk gezegd.
Dus overall vind ik dit wel een selectie waarmee je al snel 6 tot 8 punten minder zou pakken. Bleek in de voorbereiding al een beetje, toen ze veel tegengoals slikten tegen amateurclubs en zelf ook moeilijk het net vonden.
Ik denk wel dat Adrie misschien iets te veel 'romantisch' heeft gevoetbald, zoals zijn filosofie nu eenmaal is. De vraag is of dat met Excelsior kan, zie ook de dikke nederlagen tegen Ajax en PSV. Maar dan nog vind ik dat hij met een mindere groep moest werken. Zoiets had Van der Gaag ook wel ingeschat denk ik, toen hij besloot om te vertrekken.
Maar misschien speelt het nog wel mee dat ik Adrie een topvent vind hoor, dat sluit ik niet uit.