Eredivisie 2019-2020

Eef de Kip

Well-known member
Ik probeer me maar steeds voor te stellen hoe je in september eerst het restant van dit voetbaljaar uit gaat spelen om dan vervolgens gelijk met het nieuwe voetbalseizoen te beginnen terwijl je bijtijds moet stoppen ivm het EK. Het zal mijn gebrek aan fantasie wel zijn.
 

JMD

Well-known member
Ik probeer me maar steeds voor te stellen hoe je in september eerst het restant van dit voetbaljaar uit gaat spelen om dan vervolgens gelijk met het nieuwe voetbalseizoen te beginnen terwijl je bijtijds moet stoppen ivm het EK. Het zal mijn gebrek aan fantasie wel zijn.

Je kan er wel steeds flauwe grapjes over blijven maken, maar als je mijn vorige posts hierover had gelezen had je gezien hoe ik dat denk. Namelijk eerst dit seizoen uitspelen, dat zal tot november duren, maar kan ook langer duren omdat de meeste experts in het najaar weer een lockdown verwachten.
Dan kan je in januari beginnen met het nieuwe seizoen en daar 1,5 jaar over doen, dan heb je ook uitlooptijd voor als er nog een keer een lockdown is.

Je kan het idd nu ook stoppen, ook mogelijk. Maar dan begin je dus niet voor 1 september met een nieuwe competitie, met ook nog een verlate Europese start (eerst moeten dan alle voorrondes nog, die normaal dan al klaar zijn). Dus dan ga je dat seizoen ook sowieso niet afkrijgen (want idd ook nog EK). En dan heb je dus 0,0 buffer als er weer een uitbraak is en dan zit je zo meteen met weer een competitie die niet uitgespeeld is.

Ik sla dus eigenlijk 1 seizoen over. Grote voordeel daarvan is ook dat je in april 2022 klaar kan zijn met het hele seizoen 2021/2022 (dat dus 1,5 seizoen beslaat) en dat je dus begin juli kan beginnen met de competitie 2022/2023 (gewoon over 1 seizoen), en dat is nodig want eind oktober gaat de competitie 2 maanden plat wegens het WK2022.
 

Eef de Kip

Well-known member
Ok man, zo'n post en dan tegen mij zeggen dat ik flauwe grapjes maak. Denk je nou oprecht dat er in dit tijdperk waarin het draait om geld gewoon een heel seizoen wordt overgeslagen?
En nee, ik maak nu geen grapje maar ben echt serieus. Laat ik het zo zeggen, ik schat de kans groter in dat ze er nu mee nokken (of dat er nog geforceerd een paar wedstrijden worden gespeeld zonder publiek voor CL plaatsing) dan dat jouw scenario plaats gaat vinden maar goed, laten we maar afwachten.
 

Forza AZ

Well-known member
Ik probeer me maar steeds voor te stellen hoe je in september eerst het restant van dit voetbaljaar uit gaat spelen om dan vervolgens gelijk met het nieuwe voetbalseizoen te beginnen terwijl je bijtijds moet stoppen ivm het EK. Het zal mijn gebrek aan fantasie wel zijn.

Het volgende seizoen zou dan een verkort seizoen moeten zijn (bijvoorbeeld een halve competitie), anders heb je inderdaad niet genoeg tijd om voor het EK 2021 klaar te zijn.
 

Forza AZ

Well-known member
Ok man, zo'n post en dan tegen mij zeggen dat ik flauwe grapjes maak. Denk je nou oprecht dat er in dit tijdperk waarin het draait om geld gewoon een heel seizoen wordt overgeslagen?
Of je nu een heel seizoen minder speelt of straks 2 seizoenen speelt met minder wedstrijden (het huidige zal dan voortijdig afgebroken worden + de kans dat dat in het komende seizoen opnieuw gebeurd is aanwezig) maakt ook weinig verschil.

Het lijkt me namelijk heel onverstandig om het komende seizoen heel vol te plannen, want dan kom je zo weer in de problemen als het virus weer een nieuwe piek krijgt.
 

SanMark.

Well-known member
Ik probeer me maar steeds voor te stellen hoe je in september eerst het restant van dit voetbaljaar uit gaat spelen om dan vervolgens gelijk met het nieuwe voetbalseizoen te beginnen terwijl je bijtijds moet stoppen ivm het EK. Het zal mijn gebrek aan fantasie wel zijn.

En waarom die geiligheid om de competitie maar uit te moeten spelen.

seizoen is voorbij, en we zien wel wanneer het volgende seizoen kan beginnen kun je daar beter over gaan speculeren als het niet in September kan aanvangen wat de alternatieven zijn als je bv in November begint.
 

erka

Well-known member
Zou het een idee kunnen zijn om seizoen verder niet uit te spelen, geen kampioen uit te roepen, geen degradatie/promotie maar wel de huidige eindstand als basis voor Europa volgend seizoen te nemen? Plek van de beker dan verschuiven naar hoogste ploeg in competitie die niet anders Europa haalt. Is niet fraai en ook niet 100% eerlijk, maar dat zou wel rust geven denk ik. Kan in de meeste UEFA-landen worden toegepast. Misschien wel de minst slechte oplossing als je later niet in de knoei wil komen.
 

Forza AZ

Well-known member
Zou het een idee kunnen zijn om seizoen verder niet uit te spelen, geen kampioen uit te roepen, geen degradatie/promotie maar wel de huidige eindstand als basis voor Europa volgend seizoen te nemen? Plek van de beker dan verschuiven naar hoogste ploeg in competitie die niet anders Europa haalt. Is niet fraai en ook niet 100% eerlijk, maar dat zou wel rust geven denk ik. Kan in de meeste UEFA-landen worden toegepast. Misschien wel de minst slechte oplossing als je later niet in de knoei wil komen.

Dat lijkt me inderdaad de enige optie als er niet meer gespeeld kan worden voor 1 september, want ook al zou je na die datum het huidige seizoen of af willen maken, dan zal je alsnog de CL en EL tickets al moeten bepalen.
De enige discussie die je nog kan voeren is of je wel of geen promotie/degradatie laat plaatsvinden en hoeveel dan (alleen Cambuur voor RKC of ook De Graafschap voor ADO). De geopperde optie van een Eredivisie van 20 clubs lijkt me een slecht idee, want dan wordt het programma van 2020/21 nog voller, en het risico dat je volgend jaar weer met een niet afgeronde competitie zit nog groter.
 

JMD

Well-known member
En waarom die geiligheid om de competitie maar uit te moeten spelen..

Had de competitie stilgelegen wegens een unieke zeer zware winter ofzo waardoor we het niet af konden krijgen, was ik helemaal met je eens geweest.
alleen nu is het anders en weet je bijna zeker dat je komend seizoen naw ook niet alles afkrijgt (experts voorspellen weer een opleving van Corona in het najaar en dan het zomaar weer 2 maanden stop zijn). Dan zou je dus kiezen voor 2 jaar op rij een competitie stoppen. Ik kies dan liever voor ruimte houden en eerst deze competitie afspelen en dan kijken hoe we verder gaan.
ik denk overigens dat we via jouw idee of die van mij per saldo niet eens op zo heel veel verschillende aantallen duels uitkomen. 😀
 

JMD

Well-known member
Zou het een idee kunnen zijn om seizoen verder niet uit te spelen, geen kampioen uit te roepen, geen degradatie/promotie maar wel de huidige eindstand als basis voor Europa volgend seizoen te nemen? Plek van de beker dan verschuiven naar hoogste ploeg in competitie die niet anders Europa haalt. Is niet fraai en ook niet 100% eerlijk, maar dat zou wel rust geven denk ik. Kan in de meeste UEFA-landen worden toegepast. Misschien wel de minst slechte oplossing als je later niet in de knoei wil komen.

Dat is dan het meest eerlijk ja, alleen zit je met een paar zaken:
willem II staat 5e, Utrecht 6e, maar zij hebben 1 duel minder gespeeld en zouden bij winst over Willem II heen gaan. Oké dat inhaalduel is tegen Ajax, dus een gegarandeerde zege is het op zeker niet, maar ook niet onmogelijk.
 

Forza AZ

Well-known member
Dat is dan het meest eerlijk ja, alleen zit je met een paar zaken:
willem II staat 5e, Utrecht 6e, maar zij hebben 1 duel minder gespeeld en zouden bij winst over Willem II heen gaan. Oké dat inhaalduel is tegen Ajax, dus een gegarandeerde zege is het op zeker niet, maar ook niet onmogelijk.
In Schotland hebben ze dit opgelost door een stand te maken van gemiddeld aantal punten per wedstrijd.
 

Joost

Well-known member
Dat is dan het meest eerlijk ja, alleen zit je met een paar zaken:
willem II staat 5e, Utrecht 6e, maar zij hebben 1 duel minder gespeeld en zouden bij winst over Willem II heen gaan. Oké dat inhaalduel is tegen Ajax, dus een gegarandeerde zege is het op zeker niet, maar ook niet onmogelijk.

Zolang Utrecht geen 3 punten gemiddeld per wedstrijd haalt is het flauwekulargument.
 

JMD

Well-known member
Definitief dus einde seizoen 2019-2020.

UEFA gaf vanmiddag al aan dat zij accepteren dat competities niet uitgespeeld worden, dat dat geen consequenties gaat hebben voor Europese plaatsing (i.t.t. eerdere berichten).
De UEFA gaf wel aan dat zij gaan bepalen wie zich dan plaatst voor welke competitie.
 

Forza AZ

Well-known member
Zelfs het seizoen 2020/21 komt nu al onder druk te staan, want de eerste 3 speelrondes kunnen niet gespeeld worden volgens plan. En het seizoen zou ook 1 week langer doorgaan in mei omdat er geen EK/WK zou zijn. Dat is er nu wel, dus grote kans dat de competitie dan 1 week eerder afgelopen moet zijn. Er zullen dus ergens in de volle kalender nog 4 speelrondes ingevoegd moeten worden.
De plannen om het seizoen met 20 clubs te spelen kun je dus ook wel afschrijven, want dan zou je nog eens 4 extra speelrondes kwijt moeten.
 

erka

Well-known member
Zelfs het seizoen 2020/21 komt nu al onder druk te staan, want de eerste 3 speelrondes kunnen niet gespeeld worden volgens plan. En het seizoen zou ook 1 week langer doorgaan in mei omdat er geen EK/WK zou zijn. Dat is er nu wel, dus grote kans dat de competitie dan 1 week eerder afgelopen moet zijn. Er zullen dus ergens in de volle kalender nog 4 speelrondes ingevoegd moeten worden.
De plannen om het seizoen met 20 clubs te spelen kun je dus ook wel afschrijven, want dan zou je nog eens 4 extra speelrondes kwijt moeten.

Of splitsen in twee groepen van 10 (noord en zuid), 18 speeldagen. En dan de top 2 van elke groep tegen elkaar in een playoff om de titel in een nacompetitie van 4. Dat past makkelijk.
 

Forza AZ

Well-known member
Of splitsen in twee groepen van 10 (noord en zuid), 18 speeldagen. En dan de top 2 van elke groep tegen elkaar in een playoff om de titel in een nacompetitie van 4. Dat past makkelijk.

Slechts 18-22 speelrondes. Dat zullen de clubs financiëel niet willen, want dat gaat nog veel meer geld kosten.
 

Unregistere

Well-known member
Seizoen 20/21 gaat waarschijnlijk ook niet door joh. Pas als er een vaccin of medicijn is, gaan we misschien weer voetballen.
 
Bovenaan