District Zuid II

Joost

Well-known member
Ik heb echt een heerlijke middag gehad bij Brevendia v SHH. Een van de twee complexen waar ik nog nooit was geweest in deze klasse.

Een schitterend complex met echt gras en veel bomen waardoor er al wat blad op het veld lag voor een extra herfstsfeertje. Twee goed voetballende ploegen en een spannende wedstrijd. Wij wonnen een beetje onverdiend met 1-2 nadat de stormloop van de thuisploeg in de laatste 20 minuten niets meer opleverde.
 

Joost

Well-known member
De verenigingen Armada en Obbicht hebben de bedoeling vanaf het komend seizoen te fuseren. De bedoeling is om een nieuwe complex tussen de twee dorpen te gaan betrekken. De grens tussen de bebouwde komt van beide dorpen is slechts 350 meter dus dat is een prima plek.

Maar dan moet ik wel nog naar Armada met spoed.
 

Joost

Well-known member
Geusselt Sport, is dat het nieuwe Centrum Boys? Was weer gezellig daar iig

Neehoor. Dat is een fusie tussen RAPID en Wittevrouwenveld uit 2012 ongeveer, vooral die laatste ken jij qua naam wel denk ik. Hoewel er wel wat rauwer publiek is heb ik me daar nooit onveilig of geintimideerd gevoeld.

De kans dat zoiets als gisteren daar gebeurt is groter dan bij bijvoorbeeld Scharn maar het gaat echt te ver om Geusselt Sport nu als een soort Centrum Boys neer te zetten.
 

Joost

Well-known member
Vanmiddag moesten we met SHH naar De Leeuw, nette club uit Brunssum maar geen hoogvlieger dit jaar.

Er is een elftal geblesseerden dus een lekkere fantasie opstelling met veel jeugd. Na 4 minuten komen we op 0-1. Minuutje later is het weer 1-1 waarna die jochies toch wel heel aardig gaan voetballen. Uitgerekend de routinier maakte daarna een blunder en 2-1, en even later bij matig verdedigen de 3-1. Daarna gooien de jonkies alle schroom van zich af en blazen De Leeuw omver, 3-5 stond er na 75 minuten op het bord. Een paar minuten voor tijd nog 4-5 waarna de keeper nog een fraaie redding moet verrichten om de 5-5 te voorkomen. Dat was echt een heerlijke middag.
 

Joost

Well-known member
Ik kon vanmiddag niet naar SHH, tegenstander was MMC Weert, de nummer 9 van de ranglijst. Ik heb nog geen idee wat er precies gebeurt is maar MMC won met 1-7.

De periodekampioenen;
1D; EHC ondanks een nederlaag. ZSV profiteerde niet en speelde 1-1.
2G; BSV Limburgia won het de vorige ronde al, won wel ook haar 8e duel
2H; Helvoirt
3A; Sporting Heerlen had 'm al maar vergrootte wel gelijk de voorsprong tot 7 punten
3B; Lindenheuvel-Heidebloem Combinatie, en door die zeperd van SHH is het gat gelijk 6 punten
3C; Door het wegvallen van Oranje Zwart zijn hier maar 12 teams. NWC is koploper
3D; Olympia '18 en dat deden ze met een 10-0 zege op MULO
4A; Haslou, de enige concurrent verloor en had sowieso een slechter doelsaldo
4B; KVC Oranje had 'm al en liep vandaag ondanks het eerste puntverlies ook nog uit
4C; Born
4D; In een rechtstreeks duel pakte SVC 2000 'm van Kessel
4E; ONDO had 'm voor het grijpen maar verzaakte bij Neerkandia en maakte pas in de slotminuut 1-1. RKSVO won wel en viert feest
4F; De concurrentie verzaakte sowieso maar Stiphout Vooruit won gewoon en pakt de periode
4G; Ook FCV Venlo had 'm voor het grijpen maar speelt gelijk, Meterik grijpt m daardoor op doelsaldo
4H; Hapse Boys, maar die vierden twee weken geleden al feest
5A; Mooie ontknoping waar SNC '14 in een rechtstreeks duel 2-2 speelde tegen Berg '28. Berg was koploper, had nog voorbij gegaan kunnen worden door Gulpen maar die verliezen. Feest in Berg.
5B; NEC '92 hoefde alleen maar gelijk te spelen maar won zelfs.
5C; Soepel ging het niet tegen een laagvlieger maar SVH'39 wint wel de periode
5D; Lottum had 'm al maar zal toch balen na de eerste nederlaag van het seizoen
5E; Slechts 13 teams hier, Odiliapeel is de nieuwe koploper na misstappen van SPV en De Rakt
5F; SCV '58 won en dat was voldoende.
 

Joost

Well-known member
Het lek is weer boven bij EHC?

Niet echt hoor. Er is wel wat geld beschikbaar daar om een eerste team samen te stellen, verder is de vereniging aardig gekortwiekt. Er is enkel nog een 2e team en in iedere categorie jeugd wel een elftal maar dat is heel laag niveau. Waar ze wel op hebben ingezet is G-voetbal waar er drie teams zijn.

Als het geld ooit wegvalt is de club klaar. Maar vooralsnog hebben ze een uitstekende selectie voor de 1e klasse, ze zijn ook d? kampioenskandidaat.
 

de waan

Well-known member
Probeer dan de club van onderop een beetje weer op te bouwen in plaats van het geld zo in een bodemloze put te gooien. Zou ik dan denken.
 

Joost

Well-known member
Probeer dan de club van onderop een beetje weer op te bouwen in plaats van het geld zo in een bodemloze put te gooien. Zou ik dan denken.

Dat ligt toch wat lastiger. Doordat het niet meer zo vanzelfsprekend is dat kinderen in de eigen wijk op voetbal gaan zijn er echt een paar clubs geweest die een goede en grote jeugdopleiding neergezet. Groene Ster en FC Hoensbroek liggen op minder dan 2 km van EHC en dan snoepen Passart/VKC en NEC '92 ook nog wat jeugd weg.
 

Satyr

Administrator
Forumleiding
Dat ligt toch wat lastiger. Doordat het niet meer zo vanzelfsprekend is dat kinderen in de eigen wijk op voetbal gaan zijn er echt een paar clubs geweest die een goede en grote jeugdopleiding neergezet. Groene Ster en FC Hoensbroek liggen op minder dan 2 km van EHC en dan snoepen Passart/VKC en NEC '92 ook nog wat jeugd weg.

NEC is dood. Daar is amper nog jeugd, zelfs zo erg dat we onze zoon maar van voetbal hebben gehaald daar. En geen trainers.
 

Joost

Well-known member
NEC is dood. Daar is amper nog jeugd, zelfs zo erg dat we onze zoon maar van voetbal hebben gehaald daar. En geen trainers.

Toch nog vier teampjes in competitie dit seizoen.

Maar het is een trend die je in alle steden ziet, jeugdvoetbal concentreert zich bij een aantal verenigingen. In Maastricht was Klein Geusselt vroeger een voetbalwalhalla met vele clubs en op zaterdag een mierennest van jeugdspelertjes. Nu zijn enkel Geusselt Sport, Willem I en RKASV nog over en is alle jeugd aan de slag onder de vlag van RKASV en zelfs dat houdt niet over.

Het beste voorbeeld is wellicht nog Tegelen. Daar delen TSC en SC Irene een complex en heeft Irene een bloeiende jeugd en TSC nog maar 1 team.
 

de waan

Well-known member
Het wordt voor kleine clubs ook lastiger nu steeds meer op jaar ingedeeld wordt in plaats van op twee jaar. Dan moet je wel een beetje massa hebben als club.

Verder zijn de clubs in met name Zuid Limburg in vergelijking met andere delen van het land ook wel erg klein over het algemeen.
 

Satyr

Administrator
Forumleiding
Het wordt voor kleine clubs ook lastiger nu steeds meer op jaar ingedeeld wordt in plaats van op twee jaar. Dan moet je wel een beetje massa hebben als club.

Verder zijn de clubs in met name Zuid Limburg in vergelijking met andere delen van het land ook wel erg klein over het algemeen.

Ik heb begrepen dat het er hier in Heerlen alleen al veel meer waren. En ook nu zijn er eigenlijk nog teveel
 

Joost

Well-known member
Ik heb begrepen dat het er hier in Heerlen alleen al veel meer waren. En ook nu zijn er eigenlijk nog teveel

Als ik even kijk naar Heerlerheide / Hoensbroek waar jij woont dan zijn daar de afgelopen vijftien jaar verdwenen; VKC '89, Passart (samen gefuseerd), Mariarade, Treebeek Sport (was al een fusie van halverwege jaren 90), Helios '23.

En dan is NEC '92 al een fusie uit 1992, VKC een fusie uit 1989 en verdwenen eind jaren 80 al Palemig (3e versie) en Huskense Boys.

Sittard, Geleen, Weert en Roermond hebben ondertussen een gezond aantal clubs. Maastricht is een twijfelgeval.
 

Janssen

Well-known member
Ik speelde in de jeugd elk jaar tegen de leeftijdsgenoten van EHC, was altijd ontzettend lastig daar. Jammer dat zo?n club zo uitdunt. Ik zie om me heen sowieso steeds minder jeugd voetballen dus zeker voor kleinere dorpen zal het steeds moeilijker worden om een club op de been te houden.
 
Bovenaan