De eredivisiewedstrijden waar ik heen ging laten overlappen met het amateurvoetbal, niet leuk en/of handig. Anyway, 3/4 VVG-Broekster Boys en de helft van Gruno-GVAV Rapiditas leverden toch 9 treffers op. Meer dan bij 180 minuten (en vooral de extra tijd!!!) Groningen-Ajax en Cambuur-NEC. Maar dat is ook waarom amateurvoetbal eigenlijk leuker is.
Beginnen we op zaterdag, de beste wedstrijd (eerste uur in elk geval) die ik dit seizoen zag van VVG, thuis tegen Broekster Boys en de Broek had in 2022 nog niet verloren (wel 4x op rij gelijkgespeeld). Bij rust 2-0 en kort na rust 3-0 door een wereldgoal van Robin vd Tuin (schot van 30 meter precies in de winkelhaak). De 3-1 heb ik nog gezien, in de 80' minuut werd het ook nog 3-2 en als ik het BB verslag mag geloven was VVG het nadat ik weg ging wat kwijt en had het ook nog wel 3-3 kunnen eindigen. Al kreeg VVG ook kansen op 4-2 volgens het verslag. Anyway, goed VVG gezien. Volgende week de derby, uit bij PKC'83 wat 1-1 speelde bij Drachtster Boys.
Het in zwaar weer verkerende Oranje Nassau scoorde in de laatste vier duels maar 1 treffer, het goede nieuws is dat ze er vandaag drie maakten. Het slechte nieuws is dat opponent Blauw Wit’34 er vijf maakte. ON staat twaalfde met 3 punten meer dan hekkensluiter Balk, Dinsdag is het do or die voor ON, dan staat het inhaalduel tegen Zeerobben (tiende, 2 punten meer dan ON) op het programma en kan ON bij winst stijgen naar plek 10.
In 3C pakte BQ1887 zoals verwacht de tweede periode, Velocitas is koploper en won weer ruim, 1-5 bij Noordwolde.
In 4B puntverlies voor Dokkum tegen de nummer twee in de tweede periode, Ternaard, 2-2. Mede omdat kort voor tijd de schele vlaggenist van Ternaard de vlag omhoog stak bij de 3-2 van mijn neef, scheelde minimaal drie meter zo vertelde hij vanmiddag bij Cambuur-NEC, genaaid dus!
De tweede club van Dokkum, buh kwiek dus, doet het in 2022 vrij belabberd met 1 zege in 7 duels en is zijn kansen op promotie rap aan het verknoeien. Zaterdag 1-2 verloren van Wolvega, derde thuisnederlaag op rij. Het was ook de derde thuiswedstrijd op rij waarin de winnende goal in de laatste minuut viel.

De thuiswedstrijd daarvoor was ook geen succes, 0-0 tegen hekkensluiter Veenwouden wat een paar dagen later met 1-10 van Marum verloor en zaterdag met 8-3 aan de kont kreeg.
Op zondag een spannende derby tussen Gruno en GVAV Rapiditas. De één staat bijna onderaan, de ander bijna bovenaan. Zag je niks van terug. Binnen tien minuten stond het nog maar 0-2, de keeper van GVAV heeft de bal wel 3x aangeraakt en na rust kon het nog alle kanten op met een 0-5 ruststand. Werd uiteindelijk nog 0-8. Kortom, Gruno was belachelijk slecht, maar staat dus niet laatste. Daar staat Nieuw Buinen en die kregen vandaag met 11-0 op hun kloten van Helpman. Hebben we het over de tweede klasse. Niet alle clubs zullen blij zijn dat ze dankzij corona niet gedegradeerd zijn. Om het stadsdoelpuntenfeest in 2L compleet te maken, Lewenborg ging met 7-1 onderuit.
Een klasse hoger verloor GRC met 4-0 van koploper Hoogezand, in 3C won Forward met 5-1 van ZNC.
Komende midweek fijn inhalen met oa ON-Zeerobben (1E) op dinsdag, donderdag Forward-Asser Boys (3B) en Stadspark-Jobbegea (1F). Als er geen sneeuw valt that is.