District Noord

erka

Well-known member
Het stuk bevat wat mij betreft weinig opzienbarende feiten en conclusies.
Overigens ziet e.e.a. er behoorlijk anders uit als je het noordelijk topamateurvoetbal vervangt door het topamateurvoetbal in district Noord.
Dan komen ook divisionisten als d'Olde Veste, Genemuiden, Staphorst, Urk en Flevo Boys erbij.

Maar die (behalve d'Olde Veste) waren er ook allemaal al bij toen het wel goed ging met Noordelijk topvoetbal. Dus feit blijft dat het enorm achteruit is gegaan.

Ik kom zelf uit de buurt van Appingedam. Appingedam is niet ingestort doordat de geldschieter vertrok of omdat er geen goede jeugdopleiding was (die was er wel) maar omdat het bestuur er financieel een zootje van maakte. Ging er wel regelmatig kijken. Uit dat gebied had je ook nog Holwierde dat wel met een dubieuze geldschieter tot de Eerste Klasse kwam en Neptunia dat ook regelmatig Eerste Klasse speelde en in de jaren 60 zelfs om de algehele amateurtitel van Nederland speelde. En dan ook nog de zaterdagafsplitsing van Neptunia, Eems Boys, waar ik nog een paar jaar in de jeugd heb meegehobbeld.

Nu spelen DVC, NEC Delfzijl en Holwierde allemaal in de krochten. En dat komt echt niet alleen door bevolkingsdaling, wat vaak wordt aangehaald.

noordooster

Well-known member
Maar die (behalve d'Olde Veste) waren er ook allemaal al bij toen het wel goed ging met Noordelijk topvoetbal.
Neemt niet weg dat het huidige aantal amateur-divisieclubs uit district Noord het dubbele is van het aantal van de 3 noordelijke provincies.
Overigens speelde Staphorst midden jaren '90 ook nog gewoon in de 4e klasse.

En natuurlijk is het aantal top amateurclubs helaas wat achteruit gegaan. Dat ziet elke volger van het noordelijk amateurvoetbal wel.
Als je wat verder teruggaat in de tijd, jaren '70, '80 en '90 , kun je ook nog clubs tegenkomen als bv Germanicus, Emmen amateurs, Angelslo, Sc Erica, CEC, Elim, Hollandscheveld, Valthermond en Velocitas die ooit op het hoogste amateurniveau speelden.
En in bijna alle gevallen valt de terugval wel te verklaren, zoals Jan Vlap ook al aangeeft.

Wat betreft DVC Appingedam en NEC Delfzijl valt het ook op, dat een fusie lang niet altijd leidt tot betere prestaties.
Dat zie je ook bij grote fusieclubs als Fc Klazienaveen en DVC Dedemsvaart, die nu slechts in de 4e klasse spelen.

Laatst bewerkt:

erka

Well-known member
Neemt niet weg dat het huidige aantal amateur-divisieclubs uit district Noord het dubbele is van het aantal van de 3 noordelijke provincies.
Overigens speelde Staphorst midden jaren '90 ook nog gewoon in de 4e klasse.

En natuurlijk is het aantal top amateurclubs helaas wat achteruit gegaan. Dat ziet elke volger van het noordelijk amateurvoetbal wel.
Als je wat verder teruggaat in de tijd, jaren '70, '80 en '90 , kun je ook nog clubs tegenkomen als bv Germanicus, Emmen amateurs, Sc Erica, CEC, Elim, Hollandscheveld, Valthermond en Velocitas die ooit op het hoogste amateurniveau speelden.
En in bijna alle gevallen valt de terugval wel te verklaren, zoals Jan Vlap ook al aangeeft.

Wat betreft DVC Appingedam en NEC Delfzijl valt het ook op, dat een fusie lang niet altijd leidt tot betere prestaties.
Dat zie je ook bij grote fusieclubs als Fc Klazienaveen en DVC Dedemsvaart, die nu slechts in de 4e klasse spelen.

Ah Staphorst ook niet, dat had ik dan niet helemaal scherp. NEC Delfzijl heb je gelijk, die zijn al twee klassen gezakt sinds de fusie.
DVC zie ik nog wel potentie. Zowel Appingedam als de Pelikanen waren bij de fusie ook al in de kelder, dus dat kan alleen maar beter gaan. De ineenstorting van vv Appingedam was al eerder.

Joost

Well-known member
Voor het Noord (en ook wel het zuiden) is de opheffing van de oude Hoofdklasse funest geweest. Ik denk dat het niveau over het algemeen in West-Nederland wat hoger lag waardoor die clubs zich makkelijker handhaven op landelijk niveau. En daar komt dan ook weer bij dat wanneer je als speler uit Groningen of Limburg landelijk speelt tegenwoordig je echt behoorlijke afstanden moet overbruggen wekelijks in de 3e divisie.

In de Vierde Divisie valt het allemaal nog wel maar het is eigenlijk wachten tot ook daar de randstedelijke clubs de rest wat wegdrukken. Als je nu speler bent van Harkemase Boys of SV Meerssen zit je minstens een uur in de bus voor je dichtstbijzijnde tegenstander. Het is heel onaantrekkelijk om als speler dan nog op dat niveau mee te gaan doen, zeker als de financiele vergoedingen daar ook aardig teruggelopen zijn.

Abubakari

Well-known member
67546fd0e2f02-IMG_8210.jpeg

WOW! Zo saai als het vorig weekend was zo fantastisch was het vanmiddag. De Topper in 1H tussen PKC83 en Drachtster Boys. Na 11 minuten 0-2, PKC wss nergens en na 38 minuten stond het 0-4.
Kort voor rust dan toch de 1-4. Refereerde ik nog aan de 6-4 van een paar jaar terug bij deze wedstrijd. En verdomd, binnen 5 minuten na rust stond het 3-4. Nog voor er een uur gespeeld was ook al 4-4. Maar niet veel laterkwam DB via uitblinker Dylan Smit op 4-5. Zijn derde. Maar PKC gaf niet op, 80’ 5-5. In de 85’ minuut tweede geel voor een DB verdediger, 90’ 6-5 Rob Schokker, zijn derde. Ongelofelijk, wat een wedstrijd. Een remontada waarbij die van Feyenoord en PSV verbleekt. Waanzinnige pot voetbal!

bqandy

Well-known member
Het was inderdaad een lekker potje. :)
Nog wat nieuwtjes. PKC'83 trainer Bert Hollander stopt na dit seizoen. Dat bleek al afgesproken te zijn. Hij stopt ook helemaal als trainer zei hij tegen me. Het is voor hem mooi geweest.
Drachtster Boys trainer Willem Lanjouw stopt ook en neemt een sabbatical voor een jaar. Even te druk met werk en jonge kinderen.
Lanjouw is een echte Be Quick 1887 man en ik verwacht hem nog wel een keer bij ons als trainer. Die ambitie heeft hij ook.

Abubakari

Well-known member
Lekker voor mijn neefje (keeper Drachtster Boys) 6 tegengoals 😳
Hij hield er (voor rust vooral) nog een paar prima ballen uit.

In het kader van lekker brood verdient bona, een terugblik geschreven voor OOG. Met nog wat zulke spektakels want tegen Drachtster Boys (of buurtgenoten daarvan) is het altijd leuk.

• Leuk
Waarderingen: PES5

Abubakari

Well-known member
67561b91697da-IMG_8216.JPG

Zoals Meindert Talma al zong in Versmobielondernemer "Maar het is niet altijd feest" . Vanmiddag weer een povere 1-0. Een topper in Zondag 2H tussen koploper GRC en nummer 3 Alcides. GRC won met 1-0. De zaterdag/zondag eerste klasse is erg leuk, maar heeft wel 1 nadeel, de promovendi van de zondag hebben het er meestal (minimaal) heel moeilijk. GRC en Alcides hebben er beide niks te zoeken. VKW staat er nog tussen (tweede op 2 punten van GRC).

In 1H won Be Quick 1887 vanmiddag met 3-0 van (promovendus) Rolder Boys, gat met PKC'83 is zes punten. Eerste wedstrijd na de winterstop is BQ1887-PKC'83.

Abubakari

Well-known member
Het aantal doelpunten loopt trouwens wel echt terug (qua wedstrijden waar ik heen ga dan). Dit seizoen tot nu toe 2,68.
Daarvoor 3,63---3,88---4,17---
Misschien maar niet meer naar FC Groningen gaan. Heb ik vanmiddag ook niet gedaan, lang leve de kaartenmarkt!
Maar ook de amateurpotjes leveren veel minder goals op terwijl ik niet veel meer wedstrijden op hoger niveau kijk.

André

Well-known member
Svz won van Groninger Boys
Nog steeds 2e 5 punten achter op de koploper en groot gat naar de rest

Abubakari

Well-known member
67546fd0e2f02-IMG_8210.jpeg

WOW! Zo saai als het vorig weekend was zo fantastisch was het vanmiddag. De Topper in 1H tussen PKC83 en Drachtster Boys. Na 11 minuten 0-2, PKC wss nergens en na 38 minuten stond het 0-4.
Kort voor rust dan toch de 1-4. Refereerde ik nog aan de 6-4 van een paar jaar terug bij deze wedstrijd. En verdomd, binnen 5 minuten na rust stond het 3-4. Nog voor er een uur gespeeld was ook al 4-4. Maar niet veel laterkwam DB via uitblinker Dylan Smit op 4-5. Zijn derde. Maar PKC gaf niet op, 80’ 5-5. In de 85’ minuut tweede geel voor een DB verdediger, 90’ 6-5 Rob Schokker, zijn derde. Ongelofelijk, wat een wedstrijd. Een remontada waarbij die van Feyenoord en PSV verbleekt. Waanzinnige pot voetbal!
Dinsdag in Noord Scoort op RTV Noord een item over deze wedstrijd. Ik vrees dat de 2-4 en 3-4 ontbreken want (normaal gesproken) FC Groningen volger Stefan Bleeker kwam pas uit de kantine toen het 3-4 stond, dacht waarschijnlijk dat het al beslist was en is FC Groningen gewend waar zelden of nooit gescoord wordt.

Bovenaan