District Noord

Abubakari

Well-known member
In de eerste helft een kort buitje, in de rust een flinke hagelbui, voor de rest droog bij Forward-Gorredijk in 2H. Typisch Forward, met 6-0 van de nog zonder puntverlies zijnde koploper winnen, met 0-2 van de club die pas 3 punten had en voorlaatst stond verliezen.
673a86f1dec27-IMG_8016.JPG

Zondag de topper in de 3e klasse
Nummer 2 SVZ thuis tegen nummer 1 Musselkanaal
Musselkanaal 21 punten SVZ 17
Dat won SVZ met 3-2, eerste puntverlies voor Musselkanaal.

Laatst bewerkt:

André

Well-known member
Gaat veel beter met svz dit seizoen
Ik weet wel dat ze nu een betere keeper hebben
Verder hetzelfde team volgens mij

bqandy

Well-known member
Het bijveld van Forward en ook van de andere studentenclub The Knickerbockers gaat trouwens verdwijnen. Daar komt het nieuwe studentensportcentrum ACLO. Daarom heeft het hoofdveld van TKB dit seizoen kunstgras gekregen. Blijven er drie voetbalvelden over op Zernike Campus. Die zullen allen dan zaterdag door TKB en zondag door Forward gebruikt worden.

de Kok

Member
Wat is er aan de hand bij de GV Groen Geel. winterdepressie na de verliespartij tegen de jonge jongens van BQ1887 zaterdag 1?
Stoere taal vooraf maar nu zie ik niet van een verslag of zo.

Abubakari

Well-known member
Wat is er aan de hand bij de GV Groen Geel. winterdepressie na de verliespartij tegen de jonge jongens van BQ1887 zaterdag 1?
Stoere taal vooraf maar nu zie ik niet van een verslag of zo.
Ze hadden na een dramatische start drie keer gewonnen, gelijk weer praatjes, daarvoor was het ook al stil. En ja, zodra Groen Geel praatjes krijgt verliezen ze weer.😀
Maar zou ze sieren als ze ook elke keer een verslag schrijven als ze verliezen.

bqandy

Well-known member
Be Quick kon vandaag in 1H op één punt komen van koploper PKC'83, dat gisteren tegen Buitenpost twee punten verspeelde (2-2).
Het werd echter een teleurstellende middag tegen WVV. Be Quick had nog niet verloren en WVV nog niet gewonnen. Maar vanmiddag wel: 1-2.
Afgetroefd op inzet.

Abubakari

Well-known member
Ik denk dat ik het saaiste weekend uit de geschiedenis van District Noord heb beleefd. Zaterdag een saaie stadsderby tussen Velocitas en Oranje Nassau (1-0 waardoor het ambitieuze ON nu zelfs naar de voorlaatste plek gezakt is). Had beter naar Mamio (verrassende 3-2 zege op Omlandia) of nog beter naar Helpman-Meppel 5-4 kunnen gaan.

Maar het kan altijd nog erger. Forward had weer zuipfeest gehad, speelden thuis tegen GVAV Rapiditas wat de gouden kans had van een stel dronkelappen te winnen. Het was van beide kanten zo hemeltergend slecht en vooral saai dat ik na de eerste helft maar naar huis gegaan ben.

In zaterdag 1H staat PKC nog steeds eerste, Drachtster Boys heeft daarna de minste verliespunten en als ze hun inhaalwedstrijd winnen is het verschil twee punten. Volgende week is het PKC83-Drachtster Boys.
Be Quick 1887 speelde uit (tegen Buitenpost) en uit spelen ze meestal gelijk, zo ook nu, 1-1 door een benutte BQ penalty in de 89’ minuut. Gat met koploper PKC is nu al 6 punten.

De Dokkumers wonnen, Dokkum met 2-1 bij nr 3 Trynwalden en BQD met 2-0 van Noordbergum. Dokkum staat vierde in 4C en Be Quick derde in 3Q.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: PES5

erka

Well-known member
Het stuk bevat wat mij betreft weinig opzienbarende feiten en conclusies.
Overigens ziet e.e.a. er behoorlijk anders uit als je het noordelijk topamateurvoetbal vervangt door het topamateurvoetbal in district Noord.
Dan komen ook divisionisten als d'Olde Veste, Genemuiden, Staphorst, Urk en Flevo Boys erbij.

Maar die (behalve d'Olde Veste) waren er ook allemaal al bij toen het wel goed ging met Noordelijk topvoetbal. Dus feit blijft dat het enorm achteruit is gegaan.

Ik kom zelf uit de buurt van Appingedam. Appingedam is niet ingestort doordat de geldschieter vertrok of omdat er geen goede jeugdopleiding was (die was er wel) maar omdat het bestuur er financieel een zootje van maakte. Ging er wel regelmatig kijken. Uit dat gebied had je ook nog Holwierde dat wel met een dubieuze geldschieter tot de Eerste Klasse kwam en Neptunia dat ook regelmatig Eerste Klasse speelde en in de jaren 60 zelfs om de algehele amateurtitel van Nederland speelde. En dan ook nog de zaterdagafsplitsing van Neptunia, Eems Boys, waar ik nog een paar jaar in de jeugd heb meegehobbeld.

Nu spelen DVC, NEC Delfzijl en Holwierde allemaal in de krochten. En dat komt echt niet alleen door bevolkingsdaling, wat vaak wordt aangehaald.

erka

Well-known member
Neemt niet weg dat het huidige aantal amateur-divisieclubs uit district Noord het dubbele is van het aantal van de 3 noordelijke provincies.
Overigens speelde Staphorst midden jaren '90 ook nog gewoon in de 4e klasse.

En natuurlijk is het aantal top amateurclubs helaas wat achteruit gegaan. Dat ziet elke volger van het noordelijk amateurvoetbal wel.
Als je wat verder teruggaat in de tijd, jaren '70, '80 en '90 , kun je ook nog clubs tegenkomen als bv Germanicus, Emmen amateurs, Sc Erica, CEC, Elim, Hollandscheveld, Valthermond en Velocitas die ooit op het hoogste amateurniveau speelden.
En in bijna alle gevallen valt de terugval wel te verklaren, zoals Jan Vlap ook al aangeeft.

Wat betreft DVC Appingedam en NEC Delfzijl valt het ook op, dat een fusie lang niet altijd leidt tot betere prestaties.
Dat zie je ook bij grote fusieclubs als Fc Klazienaveen en DVC Dedemsvaart, die nu slechts in de 4e klasse spelen.

Ah Staphorst ook niet, dat had ik dan niet helemaal scherp. NEC Delfzijl heb je gelijk, die zijn al twee klassen gezakt sinds de fusie.
DVC zie ik nog wel potentie. Zowel Appingedam als de Pelikanen waren bij de fusie ook al in de kelder, dus dat kan alleen maar beter gaan. De ineenstorting van vv Appingedam was al eerder.

Joost

Well-known member
Voor het Noord (en ook wel het zuiden) is de opheffing van de oude Hoofdklasse funest geweest. Ik denk dat het niveau over het algemeen in West-Nederland wat hoger lag waardoor die clubs zich makkelijker handhaven op landelijk niveau. En daar komt dan ook weer bij dat wanneer je als speler uit Groningen of Limburg landelijk speelt tegenwoordig je echt behoorlijke afstanden moet overbruggen wekelijks in de 3e divisie.

In de Vierde Divisie valt het allemaal nog wel maar het is eigenlijk wachten tot ook daar de randstedelijke clubs de rest wat wegdrukken. Als je nu speler bent van Harkemase Boys of SV Meerssen zit je minstens een uur in de bus voor je dichtstbijzijnde tegenstander. Het is heel onaantrekkelijk om als speler dan nog op dat niveau mee te gaan doen, zeker als de financiele vergoedingen daar ook aardig teruggelopen zijn.

Bovenaan