Derde divisie zondag 2019/2020

SC Heerenveen

Well-known member
En nu dus echt klaar. 10 augustus is dus pas mijn eerste doel weer. En hopelijk hopelijk gaat het toernooi in Zweden nog door eerste week van juli. Heb er een hard hoofd in.

Overigens wel erg sneu voor OSS. Zij hadden er verreweg het meeste recht op van alle teams in de competitie. Persoonlijk vind ik het niet erg, want het was wel mijn favoriete club om te vlaggen. Keurige bestuursmensen, gezellig en prima hoofdtrainer. En heel normaal en correct naar arbitrage. Al krijgen de meeste clubs dat nog wel voor elkaar.
 

Joost

Well-known member
https://www.bd.nl/amateurvoetbal/os...nten-deze-keuze-is-niet-te-bevatten~aef3837d/

Zuur natuurlijk voor OSS maar van hun beweringen klopt weinig.

In Belgie is het amateurvoetbal stopgezet na gemiddeld 25 van de 30 speelrondes; 83% voltooid.
In Nederland is in de divisies 69% voltooid, lager pas 58%.

Met 17 punten voorsprong en nog tien duels te gaan moet OSS nog minstens 3 duels winnen en de concurrentie alles verliezen.

OSS is wel de club die in Nederland het dichtst bij een kampioenschap was. In Belgie waren de competities echt veel verder gevorderd, daar waren al clubs kampioen en waren er een heleboel die 1 of 2 van de titel af waren.
 

Unregistere

Well-known member
Bovendien stonden ze virtueel zelfs 'maar' 13 punten voor op Dongen. Ik verwacht daarom niet dat de KNVB nog naar dit specifieke geval gaat kijken.

Maar wel extreem zuur natuurlijk. Net als voor bijvoorbeeld SV Poortugaal in 1B zaterdag, ook een lijstaanvoerder die een straatlengte voorsprong had op de achtervolger.

Ben wel benieuwd of er nu echt zo veel spelers vertrekken bij OSS '20 of dat De Groot dat een beetje overdrijft.
 

Fregge

Well-known member
Wel mooi kans om de hele Derde Divisie Zondag afgevinkt te hebben. Mis alleen Groene Ster nog.
 

Bonehead

Well-known member
Natuurlijk is het zuur voor OSS'20. Maar elke andere beslissing van de KNVB dát zou pas onlogisch zijn geweest. En dat ze hier geen rekening mee hebben gehouden kan alleen maar erg naïef vinden. Dat de KNVB betaald voetbal anders behandeld dan amateurvoetbal lijkt me toch erg te billijken. Dan kunnen ze voor OSS'20 natuurlijk geen uitzondering maken zoals ook voor die 3de Klasser met misschien nog wel een grotere voorsprong geen uitzondering kunnen maken. De meeste competities moeten nog 1/3 of meer wedstrijden afwerken. Dan is er toch geen andere oplossing mogelijk?
 

SanMark.

Well-known member
Ik kan mij bv ook wel voorstellen dat er clubs zijn die graag willen degraderen omdat ze met 2 of 3 punten kansloos onderaan staan en weten dat het volgend jaar weer net zo'n ellende word.

Zeker clubs die bv nu kansloos onderaan staan in de 4de klasse, zulke clubs maakt het voor de prestige ook niet uit of ze in 4 of 5 spelen.

I.t.t. bv als je 2de klasse speelt en je weet dat er bv wat spelers extra van buiten worden aangetrokken. Dan heb je gewoon mazzel dat je het nog een jaar mag proberen.
 

Fregge

Well-known member
Ik kan mij bv ook wel voorstellen dat er clubs zijn die graag willen degraderen omdat ze met 2 of 3 punten kansloos onderaan staan en weten dat het volgend jaar weer net zo'n ellende word.

Dat kunnen ze aangeven bij de KNVB. Dat zou dus nog de hoop van OSS'20 kunnen zijn. Dat 1 club uit de Tweede Divisie wil degraderen. (Psst, Unregistere :))
 

SanMark.

Well-known member
Bv MSC en Quick vallen er ook tussen uit, zou toch vreemd zijn als je daar geen andere club voor toe laat.
 

Unregistere

Well-known member
Gaten zal de KNVB inderdaad wel op willen vullen. De vraag is dan alleen welke clubs daar als eerste voor in aanmerking gaan komen.

Ik denk het niet. Lijkt mij onbegonnen werk om dat 'eerlijk' te doen en je krijgt dan allerlei andere clubs die gaan klagen. Ik verwacht eerder dat ze de voorkeur geven aan een kleinere competitie. En dit specifieke geval zou zelfs nog relatief eenvoudig kunnen worden ingevuld door Purmersteijn over te hevelen vanaf de zaterdag, dan heb je twee keer een hoofdklasse met 15 clubs. Kan best voor een jaartje.

Ik kan mij bv ook wel voorstellen dat er clubs zijn die graag willen degraderen omdat ze met 2 of 3 punten kansloos onderaan staan en weten dat het volgend jaar weer net zo'n ellende word.

Zeker clubs die bv nu kansloos onderaan staan in de 4de klasse, zulke clubs maakt het voor de prestige ook niet uit of ze in 4 of 5 spelen.

I.t.t. bv als je 2de klasse speelt en je weet dat er bv wat spelers extra van buiten worden aangetrokken. Dan heb je gewoon mazzel dat je het nog een jaar mag proberen.

Lijkt mij meer iets voor de B-categorie, eerlijk gezegd. Al zou het in je voorbeeld over de vierde / vijfde klasse nog wel kunnen.

Dat kunnen ze aangeven bij de KNVB. Dat zou dus nog de hoop van OSS'20 kunnen zijn. Dat 1 club uit de Tweede Divisie wil degraderen. (Psst, Unregistere :))

Dat gaat natuurlijk niemand doen, maar dat snap je zelf ook vast wel. Er is geen enkele logische reden te bedenken waarom een club vrijwillig uit de tweede divisie zou willen stappen.

Ik zie wel dat aanhangers van OSS '20 en Sparta Nijkerk allerlei strohalmen zoeken. Las ook al dat ze hopen dat de belofteteams stoppen. Lijkt mij ijdele hoop. Bij Volendam deden ze er alles aan om maar 16e te worden, dus dat duidt niet op het voornemen om te stoppen. En bij Sparta leefde het idee om uit de piramide te stappen in de eerste maanden van het seizoen inderdaad, maar dat standpunt is al maanden terug gewijzigd. In Rotterdam geven ze de voorkeur aan de tweede divisie boven de Onder 21 competitie. Enige sprankje hoop kan nog zijn dat de clubs om financiële redenen iets anders besluiten, maar zoveel verschil zal er niet zitten tussen een belofteteam in de tweede divisie en een Onder 21 team in de nieuwe competitie.

Daarom vrees ik dat ze in Oss en Nijkerk, hoe vervelend dat ook is, moeten accepteren dat ze komend seizoen niet in de tweede divisie zullen spelen.
 
Laatst bewerkt:

Fregge

Well-known member
Snap ik ook wel hoor, dat je er op zich niet uit gaat stappen. Aan de andere kant zullen jullie nu binnen halen met het idee van: We spelen volgend jaar in de Derde Divisie. Of is dat niet?
 

Unregistere

Well-known member
Snap ik ook wel hoor, dat je er op zich niet uit gaat stappen. Aan de andere kant zullen jullie nu binnen halen met het idee van: We spelen volgend jaar in de Derde Divisie. Of is dat niet?

Tja, de hele essentie van de sport is toch om zo hoog mogelijk te spelen? Alleen al om die reden is het nooit een optie om een stap terug te zetten. Dat is een enorm zwaktebod. Dan kan je beter - met alle respect - in de eerste of tweede klasse gaan ballen, met alleen maar jongens uit het eigen dorp en de derde helft belangrijker maken dan de twee helften daarvoor. Kan ook een keuze zijn en dan is er niets mis mee, maar als je er voor kiest om prestatief te willen spelen, dan ga je natuurlijk nooit vrijwillig terugtreden. Zelfs al zou je kansloos zijn geweest, maar dat is natuurlijk totaal niet het geval.

Daarbij is de tweede divisie als competitie veel aantrekkelijker dan de huidige derde divisie, maken we er minder kilometers, is de aandacht veel groter... Het enige voordeel zou inderdaad kunnen zijn dat je in de derde divisie wellicht vaker wint. Maar de consequentie daarvan zou kunnen zijn dat je bovenin meedraait en mogelijk promoveert. En dan kom je in de competitie waar je nu al in speelt....

We trekken spelers aan die zo hoog mogelijk willen voetballen. Denk dat de aanwinsten stuk voor stuk blij zijn dat het tweede divisie zal worden. En dat er nu al duidelijkheid is, lijkt mij zelfs een voordeel. Nu was je de gesprekken aangegaan met het verhaal dat er een grote kans is dat het derde divisie zou worden, nu weet je al zeker dat het tweede divisie is. Mogelijk maakt dat je juist aantrekkelijker voor spelers met sportieve ambities. Bovendien hebben we nu meer tijd. Vorig jaar was er een week om te bepalen hoe, waar en met wie we ons wilden versterken richting de tweede divisie. De selectie was toen al wel samengesteld op de derde divisie. Nu is die tijd veel langer.

En dan is het ook nog eens zo dat we totaal niets te verliezen hebben. We waren nu al voor 90% gedegradeerd, dan kan het dus nooit minder, maar alleen maar beter gaan. Dit seizoen geeft geen indicatie voor het komende seizoen, want selecties veranderen. Ploegen die nu bovenin speelden, kunnen volgend seizoen stukken minder zijn. Of andersom. Dus er is echt geen enkele logische reden te bedenken om terug te stappen. Niet voor ons, maar in mijn ogen voor geen enkele club op dit niveau.
 

Fregge

Well-known member
Is ook weer zo. Ik kan wel teams voorstellen dat die lager willen als ze met slechts 2 punten onderaan staan.
 

Unregistere

Well-known member
Inderdaad! :duim:

En ik zie Dongen echt als een speer naderen. Die waren nog langs OSS '20 gedaan met deze trend. :D
 
Bovenaan