Derde Divisie zaterdag 2017/18

Status
Niet open voor verdere reacties.

SanMark.

Well-known member
En dan heb je nog wel een aantal bolwerken die op termijn de concurrentie aan kunnen gaan met de eerste divisie clubs.

noordooster

Well-known member
Spakenburg ondanks de winst tegen ASWH nog geen kampioen.
Ze hebben nog 1 puntje nodig als Scheveningen blijft winnen.

ACV wint bij Magreb en staat nu nog 1 puntje achter de p/d plek van Spijkenisse.
jong Groningen levert ACV een vriendendienst door Spijkenisse met 6-0 te kloppen.

ONS speelt gelijk bij Odin '59 en heeft daarmee 5 punten voorsprong op de p/d plek van Capelle.

Unregistere

Well-known member
Ik spreek nergens tegen, dat Spakenburg zijn spelers kennelijk goed kan betalen.
Ik vraag me slechts af hoe hoog hun budget voor spelers en staf is. Ook vergeleken met andere amateurclubs.

En ik geef aan, dat , wanneer Spakenburg zijn spelers en staf goed kan betalen, zij kennelijk nogal veel inkomsten hebben.
Vanwege hun spelers, hun toeschouwersaantallen en hun historie vind ik daarom ook dat de club thuishoort op het hoogste amateurniveau.

Ik vind dit ergens toch wel een aparte reactie. Uit je bijdragen hier meen ik op te maken dat je niet meer zo heel jong bent en al langer meeloopt op en rond de velden, al kan ik dat natuurlijk verkeerd inschatten. Maar als dat zo is, dan komt het op mij bijna gespeeld na?ef over. Je zult toch ook wel eens spelers, trainers en bestuursleden spreken? Dan kun je vrij eenvoudig bepalen dat de vergoedingen bij Spakenburg (zeer) hoog zijn, zelfs als spelers er in hun eigen voordeel in verhalen nog wat bij zouden liegen. De begroting is ook al jaren torenhoog, qua budget zit Spakenburg bij de bovenste drie van alle divisieploegen. Doen ze zelf ook niet heel geheimzinnig over trouwens. Ze halen overal spelers vandaan, kijken niet eens meer naar afstand en woonplaats. Dat zegt wel genoeg.

In die zin vind ik het dus weinig verrassend dat ze kampioen worden. Je moet de derde divisie zaterdag eigenlijk zien als de Giro. Spakenburg doet echter mee met een motorfiets. Quick Boys is op de brommer, de overige teams rijden met een fiets. Sommige met een snelle racefiets, anderen met een opoefiets. Magreb '90 is met de skelter en ODIN '59, naar eigen zeggen, met de step. Dat de motorfiets dan als eerste de finish haalt is logisch.

Maar terug naar het voetbal. ASWH is er vandaag in elk geval niet in geslaagd om Spakenburg te verrassen. Ze speelden extreem aanvallend, was wel te merken dat ze kampioen wilden worden, hoewel het qua publieke belangstelling nog licht tegenviel. Toch hoefden we ondanks die druk niet heel veel grote kansen weg te geven. Scheidsrechter Koekoek gaf Spakenburg wel een cadeautje met een zeer makkelijk gegeven strafschop. Doelman Stef Doed?e, heel het jaar al in topvorm, pakte de inzet van Kees Tol echter klemvast! Na rust een eerste kans voor ASWH, daarna nam Spakenburg het weer over. Grote kansen? Nee, die kregen ze niet, maar twee momenten van onachtzaamheid leverden wel twee goals op via Tol. Tussen de dubbelslag van 'Pier' door had ASWH misschien ook wel een strafschop moeten krijgen voor een vergelijkbaar geval als voor rust, maar nu vond Koekoek het niets. Jammer. Na de 2-0 was het wel klaar, Spakenburg gooide het dicht en ASWH kon niet echt gevaarlijk meer worden. Alleen een vrije trap van Mels van Driel, die zijn 250e wedstrijd voor ons speelde, was dreigend. In de slotfase schoot Peter Verhoeve echter uit het niets nog de 2-1 binnen. Een inhaalrace kwam er niet meer en eerlijk gezegd was dat ook wel wat te veel van het goede geweest.

Omdat Scheveningen ook gewoon won, bleef een titelfeest na afloop gelukkig uit. Verder blijft het spannend om de derde periode. Jong FC Volendam won bij Quick Boys en blijft dus koploper, maar DVS '33 Ermelo won ook (van DOVO) en doet met twee punten achterstand dus zeker nog mee. Zij zijn nog de enige twee kanshebbers om de derde periode te winnen en zich te plaatsen voor de nacompetitie.

Onderin dus een remise voor ONS Sneek en Capelle. De Slotbewoners hopen echter nog steeds dat het restant tegen Magreb '90 moet worden overgespeeld en dus zijn zij ondanks de vijf punten achterstand nog niet definitief veroordeeld tot de nacompetitie. Spijkenisse werd geslacht door Jong FC Groningen - maar wel lekker aangevallen, zal coach Wubben zeggen - en zag ACV dichterbij komen na een doelpuntrijke zege bij Magreb. Opvallend, bij Magreb kwam trainer Stanley Tailor wederom als invaller in het veld en hij scoorde ook nog!

Joost

Well-known member
Dat spelers van de tweede divisie , de derde divisie en de hoofdklassen betaald krijgen voor hun diensten is algemeen bekend.
Ook bij flink wat eerste klassers schijn je een aardig zakcentje te kunnen verdienen.
En zolang alles financieel verantwoord en volgens de regels gebeurt is dat ook prima.
Ik denk ook wel dat spelers in de tweede divisie gemiddeld wat meer vergoed krijgen dan in de derde divisie en dat zij gemiddeld weer wat meer vergoed krijgen dan in de hoofdklasse.
Wat er aan vergoedingen betaald wordt, hangt natuurlijk grotendeels samen met wat een club aan inkomsten via sponsoring, recette enz. binnen krijgt.

Dat zie je bij BVO's ook. Clubs als Ajax en PSV genereren veel inkomsten en kunnen daarom spelers het beste betalen.
Vrij logisch allemaal.

Logisch dus ook dat je met een dusdanig budget ook ambitie moet hebben die hoger ligt dan de de 2e Divisie.

noordooster

Well-known member
Ik vind dit ergens toch wel een aparte reactie.

Misschien dat je het wat minder apart vindt , als je nog eens goed leest.
Ik trek nergens in twijfel dat Spakenburg zijn spelers goed kan betalen en dat het prima spelers heeft op derde divisie niveau.
Mede daarom, maar ook vanwege hun traditie, de toeschouwersaantallen en hun grote inkomsten vind ik deze club een aanwinst voor de tweede divisie. Daar horen ze m.i. in thuis.
Ik vraag slechts hoe hoog het budget is wat Spakenburg kan uitgeven aan spelers en staf ( en hoeveel inkomsten zo'n club heeft) en hoe dat gesteld is met andere verenigingen.
Daar heb ik nog nooit een overzicht van gezien.

Deathprod

Well-known member
Begroting is 2,9 miljoen. De meeste BVO's geven ongeveer de helft uit aan salarissen. Dat zal bij Spakenburg niet veel anders zijn.

noordooster

Well-known member
Begroting is 2,9 miljoen. De meeste BVO's geven ongeveer de helft uit aan salarissen. Dat zal bij Spakenburg niet veel anders zijn.

Ok, Deathproth, dat is in ieder geval wat concreets. Dank je.
Dat zo'n club elk jaar zoveel inkomsten weet te genereren. Dat is wel bijzonder knap.
En dan te weten, dat ze in dat dorp 2 voetbalclubs van dat niveau hebben en waarschijnlijk binnenkort ook nog 1 in de derde divisie. Dus het sponsorgeld moet ook nog verdeeld worden.
Het kan haast niet anders of het bedrijfsleven heeft daar veel voor die clubs over.

Heb jij ook een overzicht van hoe het zit met andere topamateurs ?
Ik denk, dat Spakenburg wel 1 van de grootverdieners is binnen het amateurvoetbal.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Nederlands_amateurvoetbal

JMD

Well-known member

de Kok

Member
Formeel heeft NO natuurlijk gelijk door alles onder de 1e divisie als amateurvoetbal te bestempelen.

Maar in de top van het amateurvoetbal spelen veel clubs die je feitelijk niet meer als amateurclub kunt benoemen als het de 1e selectie betreft.
Eigenlijk is er formeel ook geen sprake meer van een scheiding in betaald en amateurvoetbal, sinds de zgn. amateurbepaling is geschrapt bij de invoering van de topklasse.
Clubs hoeven geen stichtingen meer te hebben om die bepaling te omzeilen.
Clubs mogen nu spelers via de verenigingsbegroting betalen, mits ze dat keurig arbeidsrechtelijk (contract) en fiscaal regelen.
Er is in die gevallen sprake van een arbeidsverhouding en aangezien bij een groot aantal van die top-amateurclubs maandsalarissen worden betaald van fulltime minimumloon en hoger is er in die gevallen gewoon sprake van profvoetballers.
Clubs die dan een vrijwel hele selectie zoveel betalen kun je gerust profclubs noemen en juist die clubs zijn een oneerlijke concurrent voor de 1e divisieclubs.

Oplossing?
Voeg 2e divisie toe aan het BV.
Of?
Een voorstel wat vanuit BQ 1887 ooit is voorgesteld.
Maak 2e 1e divisies zodat deze laat ik zeggen semi profclubs kunnen worden ingebracht.
Financieel horen ze op het 2e niveau in Nederland.
Maak daaronder 4 klassen waarin het vrij staat wel of niet te betalen, maar altijd wel transparant etc.

Unregistere

Well-known member
Misschien dat je het wat minder apart vindt , als je nog eens goed leest.
Ik trek nergens in twijfel dat Spakenburg zijn spelers goed kan betalen en dat het prima spelers heeft op derde divisie niveau.
Mede daarom, maar ook vanwege hun traditie, de toeschouwersaantallen en hun grote inkomsten vind ik deze club een aanwinst voor de tweede divisie. Daar horen ze m.i. in thuis.
Ik vraag slechts hoe hoog het budget is wat Spakenburg kan uitgeven aan spelers en staf ( en hoeveel inkomsten zo'n club heeft) en hoe dat gesteld is met andere verenigingen.
Daar heb ik nog nooit een overzicht van gezien.

Ja, maar die vraag stellen vind ik eerlijk gezegd nogal - gespeeld? - na?ef. Lijkt ook juist wel te suggereren dat je er twijfels over hebt of het zo is, maar dat zal dan wel ongelukkig opgeschreven zijn. Ik kan me gewoon niet voorstellen dat iemand die al een tijd meeloopt rond het amateurvoetbal en die regelmatig over allerlei onderwerpen 'wel eens iets hoort zeggen' dan geen enkel idee heeft bij de bedragen die in Spakenburg rond gaan. Ook bij HHC loopt er bijvoorbeeld iemand die je daar prima over kan informeren. Maar goed, maakt verder ook niet uit. Wellicht had ik ook net je verkeerde reactie geciteerd en had dat die eerste moeten zijn.

Dat je Spakenburg in de tweede divisie vindt horen, is natuurlijk prima. Passen ze ook zeker tussen. Persoonlijk vind ik het naderende kampioenschap echter niet zo'n bijzondere prestatie, juist gezien de budgetten. Denk dat er ook niemand is die bij aanvang van het seizoen Spakenburg niet als kampioen zou hebben getipt. Vrijwel gratis punten in de toto. Maar daar mag iedereen natuurlijk anders over denken.

JMD

Well-known member
Oplossing?
Voeg 2e divisie toe aan het BV.
Of?
Een voorstel wat vanuit BQ 1887 ooit is voorgesteld.
Maak 2e 1e divisies zodat deze laat ik zeggen semi profclubs kunnen worden ingebracht.
Financieel horen ze op het 2e niveau in Nederland.
Maak daaronder 4 klassen waarin het vrij staat wel of niet te betalen, maar altijd wel transparant etc.
Twee 1e divisies lijkt me niet handig. Het open gooien van de P/D tussen JL en 2e divisie lost dit probleem wel op, want dan komende beste clubs vanzelf te spelen op het niveau waar ze horen. Zoals gisteren hier al gezegd, ploegen als Spakenburg, IJsselmeervogels, Katwijk zijn gewoon een aanwinst voor de JL.

Unregistere

Well-known member
ASWH kan titelkandidaat Spakenburg niet verrassen

ASWH is er vanmiddag niet in geslaagd om titelkandidaat Spakenburg punten afhandig te maken. De Ambachters verloren op de Westmaat met 2-1 van de koploper, die daardoor officieel nog ??n punt nodig heeft uit de komende twee duels om het kampioenschap te mogen vieren. Een zeer aanvallend spelend Spakenburg dwong ASWH in de verdediging, maar cre?erde niet veel uitgespeelde kansen. ASWH-doelman Stef Doed?e onderscheidde zich bovendien door een strafschop te stoppen. Na rust werden twee momenten van onachtzaamheid ASWH fataal, waardoor de ploeg op een 2-0 achterstand kwam. De aansluitingstreffer van Peter Verhoeve viel vervolgens te laat om nog een inhaalrace te starten. Dat zou wellicht ook te veel van het goede zijn geweest voor ASWH, want Spakenburg was over heel de wedstrijd gezien de betere ploeg. Voor de Ambachters heeft het resultaat geen gevolgen, zij blijven twaalfde op de ranglijst.

Trainer Cesco Agterberg kon tegen de lijstaanvoerder niet beschikken over de wegens priv?omstandigheden afwezige David Almeida. Hij loste dat op door de veldbezetting iets aan te passen, waarbij Lars Bosscha na zijn schorsing terugkeerde op het middenveld. De overige tien spelers waren dezelfde als een week eerder tegen ODIN '59. Spits Peter de Lange ontbrak wegens een blessure nog altijd in de wedstrijdselectie, waardoor de ontmoeting met zijn oude club aan zijn neus voorbij ging. Ook Jeremy Hubregtse was nog niet inzetbaar op de behoorlijk bezette Westmaat, waar al volop voorbereidingen voor een eventueel kampioensfeest getroffen waren.

Spakenburg wist vooraf dat een kampioenschap alleen mogelijk zou zijn bij puntverlies van concurrent Scheveningen. Daar had de koploper geen invloed op, maar natuurlijk wel op het eigen resultaat. De 'Blauwen' hadden zelf in ieder geval een overwinning nodig en gingen daar vanaf het eerste fluitsignaal nadrukkelijk naar op zoek. Spakenburg speelde zeer aanvallend, waardoor er voor ASWH eigenlijk weinig anders mogelijk was dan verdedigen. Natuurlijk probeerden de Ambachters wel te profiteren van de ruimte die de gastheren door de offensieve aanpak weggaven, maar gevaarlijk werd ASWH in de eerste helft nooit. Schoten van Kyle Doesburg en Nick Slotboom waren niet krachtig genoeg om doelman Leon ter Wielen, de minst gepasseerde goalie van de afdeling, te verontrusten.

Aan de andere kant was Spakenburg dus wel dreigend, maar omdat ASWH de zaken verdedigend behoorlijk op orde had, waren het toch vooral schoten van grotere afstand waarmee de thuisploeg probeerde het gewenste doelpunt te maken. Mike Vreekamp zocht het doel een keer te hoog, een schot van Jasper Waalkens werd door Stef Doed?e onschadelijk gemaakt. Rond het half uur deelde scheidsrechter Koekoek echter een cadeautje uit aan de kampioenskandidaat. Na een goede aanval van Spakenburg, waarbij Stef Doed?e eerst goed uit zijn doel kwam en redding bracht, bleef de thuisploeg in balbezit. De scheidsrechter was vervolgens van mening dat jubilaris Mels van Driel - hij speelde zijn 250e offici?le wedstrijd in ASWH 1 - bij een sliding hands zou hebben gemaakt. Een merkwaardige beslissing. Kees 'Pier' Tol pakte de bal en kreeg een uitgelezen mogelijkheid om Spakenburg op voorsprong te schieten. De toekomstig spits van Spijkenisse vond echter Stef Doed?e op zijn weg. De doelman, bezig aan een zeer sterk seizoen, liet andermaal zijn kwaliteiten zien en stopte de strafschop. Doed?e had de bal zelfs klemvast. Na de gemiste kans was Spakenburg nog ??n keer heel gevaarlijk, maar de opgekomen rechtsback Nathaniel Will kwam bij de tweede paal net te laat om na een scherpe voorzet te scoren. Het bleef na de eerste 45 minuten dus 0-0.

Na rust, toen ASWH de veldbezetting iets had gewijzigd, was de eerste kans voor de Ambachters. Een vrije trap van Mels van Driel werd door Ter Wielen wel gestopt, maar de goalie van de thuisploeg moest een rebound weggeven. Peter Verhoeve schoot helaas over. Niet veel later moest Verhoeve verdedigend aan de bak na een gevaarlijke aanval met Olivier Pilon. Dat deed hij prima, want hij blokte de poging van de vleugelspits. Toch zou ASWH kort voor het uur op achterstand komen. Na een Spakenburgse aanval kreeg Kees 'Pier' Tol te veel ruimte. De topscorer van de gastheren vond de vrije hoek en schoot de 1-0 binnen. Een tegenvaller voor ASWH, dat echter kort daarna zelf de aanval zocht. Gilmaro van de Werp schoot op doel en raakte daarbij een arm van een Spakenburger. Scheidsrechter Koekoek zag er nu jammer genoeg geen strafschop in. Bij de daaropvolgende aanval besliste Spakenburg de wedstrijd. Een voorzet kon door de defensie net niet goed genoeg worden verwerkt, waarna de bal ongelukkig bij Kees 'Pier' Tol belandde. Die bedacht zich niet en schoot de 2-0 binnen. Zo werd de wedstrijd eigenlijk in een minuut of vijf beslist.

ASWH gaf zich zeker nog niet gewonnen, maar Spakenburg liet zien niet voor niets over een moeilijk te passeren defensie te beschikken. De ploeg verdedigde de voorsprong, in de wetenschap dat een titelfeest er nog niet in zat door een zege van concurrent Scheveningen. Zelf geen schade meer oplopen was dus het devies voor Spakenburg, dat geen onnodige risico's meer nam. In het laatste kwartier rook ASWH aan de aansluitingstreffer toen een schot van Ismail Yildirim werd gestopt en een vrije trap van Mels van Driel, verkregen na een overtreding op Kyle Doesburg, rakelings over de kruising zeilde. In de slotminuut probeerde Peter Verhoeve te combineren met een medespeler, maar in plaats daarvan kreeg hij de bal na zijn pass onbedoeld terug van een Spakenburger. Het leverde hem de ruimte op om met zijn linkerbeen uit te halen en zo viel de 2-1 alsnog. Het doelpunt kwam echter te laat, mede doordat scheidsrechter Koekoek na amper anderhalve minuut extra tijd al voor het einde floot.

Moet wel gezegd dat een gelijkspel geen recht had gedaan aan de verhoudingen, want ondanks al de door ASWH geleverde arbeid was Spakenburg de sterkere ploeg. De 'Blauwen' namen door de zege een voorschot op de titel en hebben uit de komende twee duels nog ??n punt nodig. ASWH bleef de nummer twaalf van de ranglijst. Volgende week spelen de Ambachters de laatste thuiswedstrijd van het seizoen tegen de geplaagde hekkensluiter Magreb '90. Ongetwijfeld zal ASWH de trouwe supporters dan nog ??n keer een mooie wedstrijd willen voorschotelen.

Spakenburg - ASWH 2-1 (0-0)
58. 1-0 Kees 'Pier' Tol 62. 2-0 Kees 'Pier' Tol 90. 2-1 Peter Verhoeve
Scheidsrechter: T. Koekoek

Spakenburg: Leon ter Wielen; Nathaniel Will (66. Sten Vreekamp), Barry Beijer, Tom van der Neut, Christian Supusepa; Jasper Waalkens (80. Tom Oostinjen), Mike Vreekamp, Tom Menting, Olivier Pilon (85. Youri Koelewijn); Philip Ties, Kees 'Pier' Tol

ASWH: Stef Doed?e; Jerry Tieleman, Stanley Husen, Peter Verhoeve, Gilmaro van de Werp; Nick Slotboom, Lars Bosscha, Ismail Yildirim, Mels van Driel; Jesper van den Bosch (83. Akin Arslan), Kyle Doesburg

DSC_2817.jpg

Dat is even lachen! Scheidsrechter Koekoek geeft Spakenburg een strafschop tot ongeloof van de ASWH'ers. Gelukkig zou doelman Stef Doed?e de strafschop stoppen

Laatst bewerkt:

noordooster

Well-known member
Formeel heeft NO natuurlijk gelijk door alles onder de 1e divisie als amateurvoetbal te bestempelen.

Zo is het ook gewoon. Zolang de KNVB het voetbal van de tweede divisie t.e.m. de vijfde klasse rangschikt onder het amateurvoetbal doe ik dat natuurlijk ook.
Wanneer ze in de toekomst enkele niveaus daar onder semi-profvoetbal willen noemen, dat is mij om het even.
Maar de grens zal dan altijd discutabel zijn.

Ik las, dat iemand alleen de tweede divisie tot het (semi) profvoetbal wil rekenen.
Daaruit concludeer ik dan dat Spakenburg het afgelopen seizoen geen (semi) profclub was, maar het komend seizoen wel.
Een beetje gekunsteld allemaal.
Maar whatever, sommigen maken zich hier kennelijk erg druk om dat onderscheid.

Feit is, dat er op alle niveaus bij de amateurs betaald wordt, en logischerwijs bij de een meer dan bij de ander.
En dat gemiddeld genomen de vergoedingen lager worden naarmate het niveau lager is.
En er zijn ook amateurs die gewoon contributie betalen en geen vergoedingen krijgen.

Joost

Well-known member
Echt ongelooflijk inderdaad.
Kan geen recentere cijfers vinden maar als je dit artikel zo leest (http://www.sportnext.nl/berichten/alle_cijfers_en_sponsors_van_de_jupiler_league_clubs) zijn er dus een hoop JL-clubs die rond dat bedrag zitten. Totaal belachelijk dus om Spakenburg (en andere clubs die daar qua begroting rond zitten) nog amateurs te noemen.

Die cijfers zijn echt moeilijk te vinden, zeker cijfers over het afgelopen seizoen.

Dit is wat ik vluchtig heb kunnen vinden.
FC Oss 2.1
FC Emmen 2.6
NEC 6.5 (hoogste)
Volendam 4.9
Graafschap 5.4
Cambuur 5.6
Fortuna Sittard 2.5
Go Ahead Eagles 5.5
Telstar 2.6
Eindhoven 2.6
Helmond Sport 2.1
FC Dordrecht 2

Kozakken Boys heeft een begroting van 9 ton. Daarvan is 350.000 voor het spelersbudget. FC Dordrecht heeft een spelersbegroting van 450.000

Boeiend en treffend artikel:
https://www.ad.nl/dordrecht/de-boys-zitten-fc-dordrecht-op-de-hielen~a22ce289/

Joost

Well-known member

Zo is het ook gewoon. Zolang de KNVB het voetbal van de tweede divisie t.e.m. de vijfde klasse rangschikt onder het amateurvoetbal doe ik dat natuurlijk ook.
Wanneer ze in de toekomst enkele niveaus daar onder semi-profvoetbal willen noemen, dat is mij om het even.
Maar de grens zal dan altijd discutabel zijn.

Ik las, dat iemand alleen de tweede divisie tot het (semi) profvoetbal wil rekenen.
Daaruit concludeer ik dan dat Spakenburg het afgelopen seizoen geen (semi) profclub was, maar het komend seizoen wel.
Een beetje gekunsteld allemaal.
Maar whatever, sommigen maken zich hier kennelijk erg druk om dat onderscheid.

Feit is, dat er op alle niveaus bij de amateurs betaald wordt, en logischerwijs bij de een meer dan bij de ander.
En dat gemiddeld genomen de vergoedingen lager worden naarmate het niveau lager is.
En er zijn ook amateurs die gewoon contributie betalen en geen vergoedingen krijgen.

Dat het bij de KNVB onder de kop amateurvoetbal valt is toch geen enkele reden om te ontkennen dat clubs in de 2e en 3e Divisie Semi-prof voetbal bedrijven?

SanMark.

Well-known member
Er is ook al meerdere malen gemeld dat je het beste alle divisies onder de proftak kan zetten. Het is maar welke opmerking je er tussen uit wil pikken No.

JMD

Well-known member
Precies.

Schetst ook tevens de oneerlijkheid voor de JL-clubs (verplicht personeel in dienst, verplicht aantal contractspelers) en is tevesn natuurlijk d? reden dat ploegen als Katwijk onder deze voorwaarden no-way gaan promoveren naar de JL, dat zou de ondergang van de club kunnen betekenen.
KNVB moet gewoon al die eisen loslaten, als een club met vrijwilligers hoog wil gaan spelen dan is dat toch hun zaak?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan