Als je al van een fout wilt spreken dan ligt het anders. Ten tijde van de fusie van de verschillende regionale bonden en de KNVB is de CNVB altijd als aparte entiteit blijven bestaan binnen de nieuwe KNVB. De verwachting destijds was dat de Christelijke voetballers zich later weer zouden afsplitsen maar dat is er nooit van gekomen.
In plaats van de Christelijke voetballers een uitzonderingspositie te geven en de kans te geven hun eigen tak te laten opbloeien hadden de clubs direct moeten worden geintegreerd in de bestaande opzet in de jaren 40/50. Dan was het nog steeds mogelijk geweest om die clubs het recht te geven om vanwege geloofsovertuiging niet op zondag te hoeven spelen maar zaten we nu niet opgescheept met die kolder.
Zestig jaar te laat zijn we eindelijk die weeffout van destijds aan het herstellen.
Voor zover ik weet is Nederland het enige land met een gelovige stroming die de Bijbel op een dusdanige manier uitlegt zodat er op zondag niet gesport mag worden. Die situatie is onvergelijkbaar met andere landen.
"In plaats van de Christelijke voetballers een uitzonderingspositie te geven en de kans te geven hun eigen tak te laten opbloeien hadden de clubs direct moeten worden geintegreerd in de bestaande opzet in de jaren 40/50"
Dat was toch niet re?el ? Het zou betekenen dat je toen al gemixte competities had waarbij zondagverenigingen een deel van de wedstrijden op zaterdag moesten afwerken. Ik vermoed dat de animo daar indertijd niet groot voor was.
Bovendien vraag ik me af of met dat idee de bonden indertijd wel zouden zijn samengesmolten.
Het valt me op dat tot een jaar of 15 geleden in de 80 jaar dat er onder de vlag van de (K)NVB zaterdagvoetbal is niemand uit de hoek van het zondagvoetbal zich druk maakte over vermeende weeffouten of over dat er gemixte competities moesten komen.
Sterker nog, lange tijd werd er met een zeker dedain neergekeken op het zaterdagvoetbal en vonden velen het prima dat de hoogst te bereiken klasse in het zaterdagvoetbal lager was dan die in het zondagvoetbal.
Sinds een behoorlijk aantal jaren is dat laatste niet meer het geval. Vele verenigingen maakten deels of helemaal de overstap naar het zaterdagvoetbal.
En ook veel spelers maakten die stap. Zeker in de top van het zaterdagvoetbal wordt het aantal toeschouwers , de sfeer, de vergoedingen en de beleving tijdens wedstrijden door spelers ook als prettiger ervaren. Terwijl juist in de top van het zondagamateurvoetbal ( ook bij de zondagtopklasse ) over het gebrek eraan geklaagd werd.
Ook in het lagere amateurvoetbal heeft een upgrading van het zaterdagvoetbal plaatsgevonden.
Ik denk dat je wel kunt zeggen dat gemiddeld gesproken per district het niveau van de lagere amateurklassen op za en zo gelijk ligt. ( Je ziet overigens op nos teletekst dat sinds dat upgraden de uitslagen van de 4e klasse zondag in noord bv wel vermeld worden en die van de 4e klasse zaterdag niet )
Deze ontwikkelingen, maar vooral die in de hoogste amateurniveau's zijn sommige mensen een doorn in het oog.
En juist daarom hoor je de laatste jaren steeds vaker de roep om gemengde competities, iets waar je tot 15 a 20 jaar geleden niemand over hoorde, waarbij velen het ook logisch zouden vinden dat zaterdagclubs verplicht worden op zondag te voetballen.
Maar omdat ook wel ingezien wordt dat dat laatste niet haalbaar is, neemt men, om maar te kunnen mixen, ook met gemak genoegen met het spelen van de helft van de wedstrijden op een niet gewenste wedstrijddag. En tot voor enkele jaren geleden heb ik ook nooit iemand gehoord over weeffouten.