Derde divisie zaterdag 2016/2017

Status
Niet open voor verdere reacties.

Joost

Well-known member
Je doet net alsof het een probleem is dat de zaterdagtak minstens gelijkwaardig werd aan de zondagtak.
En jouw conclusie dat dit komt omdat er in Nederland een scheiding is tussen betaald voetbal en amateurvoetbal waag ik ook te betwijfelen.
Ik denk dat groei naar " gelijkwaardigheid" andere oorzaken heeft.

Oorzaak.

Geld.
 

de waan

Well-known member
Je doet net alsof het een probleem is dat de zaterdagtak minstens gelijkwaardig werd aan de zondagtak.

Feitelijk is dat ook zo, want het vormt nu wel een praktische belemmering voor het weer aaneensmeden van prof- en amateurvoetbal.

Het voorrecht dat zaterdagclubs hebben gaat vroeg of laat een keer voor onoverkomelijke problemen zorgen. Ik hoop nog altijd dat er een keer een zondagclub naar de rechter stapt, ik denk dat die gehakt maakt van een oud voorrecht dat sinds 1940 niet meer is veranderd, maar door de tijd ingehaald ?n dat zorgt voor ongelijke rechten.

Even los van alle sentimenten en machtsverhoudingen is de oplossing simpel. Vanaf divisieniveau (de huidige hoofdklasse) bepaalt de thuisclub wanneer er gespeeld wordt. De principi?le zaterdagclubs staan dan voor de keuze: principes of presteren.
 
Laatst bewerkt:

noordooster

Well-known member
Als je al van een fout wilt spreken dan ligt het anders. Ten tijde van de fusie van de verschillende regionale bonden en de KNVB is de CNVB altijd als aparte entiteit blijven bestaan binnen de nieuwe KNVB. De verwachting destijds was dat de Christelijke voetballers zich later weer zouden afsplitsen maar dat is er nooit van gekomen.

In plaats van de Christelijke voetballers een uitzonderingspositie te geven en de kans te geven hun eigen tak te laten opbloeien hadden de clubs direct moeten worden geintegreerd in de bestaande opzet in de jaren 40/50. Dan was het nog steeds mogelijk geweest om die clubs het recht te geven om vanwege geloofsovertuiging niet op zondag te hoeven spelen maar zaten we nu niet opgescheept met die kolder.

Zestig jaar te laat zijn we eindelijk die weeffout van destijds aan het herstellen.

Voor zover ik weet is Nederland het enige land met een gelovige stroming die de Bijbel op een dusdanige manier uitlegt zodat er op zondag niet gesport mag worden. Die situatie is onvergelijkbaar met andere landen.

"In plaats van de Christelijke voetballers een uitzonderingspositie te geven en de kans te geven hun eigen tak te laten opbloeien hadden de clubs direct moeten worden geintegreerd in de bestaande opzet in de jaren 40/50"
Dat was toch niet re?el ? Het zou betekenen dat je toen al gemixte competities had waarbij zondagverenigingen een deel van de wedstrijden op zaterdag moesten afwerken. Ik vermoed dat de animo daar indertijd niet groot voor was.
Bovendien vraag ik me af of met dat idee de bonden indertijd wel zouden zijn samengesmolten.

Het valt me op dat tot een jaar of 15 geleden in de 80 jaar dat er onder de vlag van de (K)NVB zaterdagvoetbal is niemand uit de hoek van het zondagvoetbal zich druk maakte over vermeende weeffouten of over dat er gemixte competities moesten komen.
Sterker nog, lange tijd werd er met een zeker dedain neergekeken op het zaterdagvoetbal en vonden velen het prima dat de hoogst te bereiken klasse in het zaterdagvoetbal lager was dan die in het zondagvoetbal.
Sinds een behoorlijk aantal jaren is dat laatste niet meer het geval. Vele verenigingen maakten deels of helemaal de overstap naar het zaterdagvoetbal.
En ook veel spelers maakten die stap. Zeker in de top van het zaterdagvoetbal wordt het aantal toeschouwers , de sfeer, de vergoedingen en de beleving tijdens wedstrijden door spelers ook als prettiger ervaren. Terwijl juist in de top van het zondagamateurvoetbal ( ook bij de zondagtopklasse ) over het gebrek eraan geklaagd werd.
Ook in het lagere amateurvoetbal heeft een upgrading van het zaterdagvoetbal plaatsgevonden.
Ik denk dat je wel kunt zeggen dat gemiddeld gesproken per district het niveau van de lagere amateurklassen op za en zo gelijk ligt. ( Je ziet overigens op nos teletekst dat sinds dat upgraden de uitslagen van de 4e klasse zondag in noord bv wel vermeld worden en die van de 4e klasse zaterdag niet )
Deze ontwikkelingen, maar vooral die in de hoogste amateurniveau's zijn sommige mensen een doorn in het oog.
En juist daarom hoor je de laatste jaren steeds vaker de roep om gemengde competities, iets waar je tot 15 a 20 jaar geleden niemand over hoorde, waarbij velen het ook logisch zouden vinden dat zaterdagclubs verplicht worden op zondag te voetballen.
Maar omdat ook wel ingezien wordt dat dat laatste niet haalbaar is, neemt men, om maar te kunnen mixen, ook met gemak genoegen met het spelen van de helft van de wedstrijden op een niet gewenste wedstrijddag. En tot voor enkele jaren geleden heb ik ook nooit iemand gehoord over weeffouten.
 
Laatst bewerkt:

de waan

Well-known member
Is toch ook niet zo gek. Er was ook geen probleem zolang er een strikte scheiding van prof- en amateurvoetbal was. Nu dit wordt 'gerepareerd' (en daar zal geen enkele neutrale voetballiefhebber tegen zijn) komen dit soort problemen aan de oppervlakte. Zoals ook "contractweigeraars" een gevolg zijn van de decennialange scheiding tussen prof- en amateurvoetbal, waardoor het dna van prof- en amateurclubs volledig een eigen kant op zijn gegaan.

Op regionaal niveau is het prima om met een dubbele piramide te werken, of clubs nu om praktische of principi?le redenen hun keuzes daarin maken.

Alle door emotie gedreven ballast die je er weer bijsleept is allemaal niet relevant.
 
Laatst bewerkt:

noordooster

Well-known member
Oorzaak.

Geld.

Dat is 1 van de oorzaken.
Andere zijn dat steeds meer voetballers om allerlei redenen de zaterdag als een prettiger speeldag ervaren. Bijvoorbeeld vanwege uitgaan op zaterdagavond, vanwege de voorkeur van " het gezin" en niet onbelangrijk vanwege zaken als niveau, sfeer, toeschouwers, beleving enz.
Anderzijds is het dan ook weer zo dat juist die zaken wellicht maken dat er vaak meer geld voorhanden is.
 

Satyr

Administrator
Forumleiding
Ik heb het volgens mij al eens eerder gezegd, maar zaterdagmiddag is en blijft zonder twijfel de meest logische keus voor amateurvoetbal. Je kunt dan vrijwel altijd gewoon naar je favoriete BVO kijken (stadion/tv). Het argument 'het kan niet ivm de jeugd, dat is te vol' is flauwekul, je laat de ene week de jeugd thuis spelen en de andere week de senioren.

Misschien ben ik wel de enige die niet op basis van geloof tegen zondagvoetbal is :rumcolaa: Ik bedoel, de gemiddelde man heeft een gezin en dan heb je ook andere dingen te doen. Ik wel iig. Als je vrouw het goed vind dat je zaterdag en zondag weg bent naar het voetbal, dan zou ik eens stiekem eerder thuiskomen...
 

de waan

Well-known member
Ik heb het volgens mij al eens eerder gezegd, maar zaterdagmiddag is en blijft zonder twijfel de meest logische keus voor amateurvoetbal. Je kunt dan vrijwel altijd gewoon naar je favoriete BVO kijken (stadion/tv). Het argument 'het kan niet ivm de jeugd, dat is te vol' is flauwekul, je laat de ene week de jeugd thuis spelen en de andere week de senioren.

Dat is leuk, maar je snapt toch zelf ook wel dat een mening die jij als particulier persoon hebt niet zo heel erg relevant is?
 

Satyr

Administrator
Forumleiding
Dat is leuk, maar je snapt toch zelf ook wel dat een mening die jij als particulier persoon hebt niet zo heel erg relevant is?

Het geldt toch voor 'iedereen' als voetbal fan? Ik ga er vanuit dat je naar je BVO wilt kijken en je amateurclub wilt zien. Nou, dan is zondagmiddag driewerf kut in de gloria. Weet je hoe vaak wij bij Groene Ster 5 te weinig man hadden omdat Roda/Feyenoord moest spelen? Of dat spelers in de rust weg gingen om op tijd te zijn? Dat zal in Twente toch niet anders zijn?
 

Joost

Well-known member
"In plaats van de Christelijke voetballers een uitzonderingspositie te geven en de kans te geven hun eigen tak te laten opbloeien hadden de clubs direct moeten worden geintegreerd in de bestaande opzet in de jaren 40/50"
Dat was toch niet re?el ? Het zou betekenen dat je toen al gemixte competities had waarbij zondagverenigingen een deel van de wedstrijden op zaterdag moesten afwerken. Ik vermoed dat de animo daar indertijd niet groot voor was.
Bovendien vraag ik me af of met dat idee de bonden indertijd wel zouden zijn samengesmolten.

Het valt me op dat tot een jaar of 15 geleden in de 80 jaar dat er onder de vlag van de (K)NVB zaterdagvoetbal is niemand uit de hoek van het zondagvoetbal zich druk maakte over vermeende weeffouten of over dat er gemixte competities moesten komen.
Sterker nog, lange tijd werd er met een zeker dedain neergekeken op het zaterdagvoetbal en vonden velen het prima dat de hoogst te bereiken klasse in het zaterdagvoetbal lager was dan die in het zondagvoetbal.
Sinds een behoorlijk aantal jaren is dat laatste niet meer het geval. Vele verenigingen maakten deels of helemaal de overstap naar het zaterdagvoetbal.
En ook veel spelers maakten die stap. Zeker in de top van het zaterdagvoetbal wordt het aantal toeschouwers , de sfeer, de vergoedingen en de beleving tijdens wedstrijden door spelers ook als prettiger ervaren. Terwijl juist in de top van het zondagamateurvoetbal ( ook bij de zondagtopklasse ) over het gebrek eraan geklaagd werd.
Ook in het lagere amateurvoetbal heeft een upgrading van het zaterdagvoetbal plaatsgevonden.
Ik denk dat je wel kunt zeggen dat gemiddeld gesproken per district het niveau van de lagere amateurklassen op za en zo gelijk ligt. ( Je ziet overigens op nos teletekst dat sinds dat upgraden de uitslagen van de 4e klasse zondag in noord bv wel vermeld worden en die van de 4e klasse zaterdag niet )
Deze ontwikkelingen, maar vooral die in de hoogste amateurniveau's zijn sommige mensen een doorn in het oog.
En juist daarom hoor je de laatste jaren steeds vaker de roep om gemengde competities, iets waar je tot 15 a 20 jaar geleden niemand over hoorde, waarbij velen het ook logisch zouden vinden dat zaterdagclubs verplicht worden op zondag te voetballen.
Maar omdat ook wel ingezien wordt dat dat laatste niet haalbaar is, neemt men, om maar te kunnen mixen, ook met gemak genoegen met het spelen van de helft van de wedstrijden op een niet gewenste wedstrijddag. En tot voor enkele jaren geleden heb ik ook nooit iemand gehoord over weeffouten.

Waarom kom je altijd weer terug op de zogenaamde jaloezie van zondagverenigingen op zaterdagverenigingen? Die is er niet waardoor je je de hele lap tekst had kunnen besparen.

Sfeer, entourage die op zaterdag beter zijn, allemaal argumenten die werkelijk niets van doen hebben met de discussie. Voor de volledigheid; de enige reden dat de sportieve top van het zaterdagvoetbal gelijkwaardig of zelfs beter is geworden aan het zondagvoetbal is geld. Dat toeschouwersaantallen op zaterdag beter zijn heeft aanwijsbare, andere redenen en daar valt over te discusieren. Als je de paar kolossen van clubs uit de gemiddelden weg zou strepen zou het verschil minimaal zijn, zondag clubs hebben daarnaast niet het voordeel dat hun sportpark nog vol met jeugdspelers en ouders zit op zondag en hebben in toenemende mate last van andere invloeden zoals voetbal op TV.

Het aantal verenigingen dat de overstap van zaterdag naar zondag heeft gemaakt is verwaarloosbaar en ook niet zo heel relevant. Zaterdagclubs willen sportief het allerhoogste. Die top heet de Eredivisie, niet de Hoofdklasse. dat staat in geen enkele verhouding meer met de situatie in de jaren 40/50 toen het zaterdagvoetbal een louter Christelijke achtergrond had.

Het is uitstekend mogelijk om clubs die liever op zaterdag voetballen dan op zondag te faciliteren. Enkel; wil je prestatief voetbal op het hoogste niveau dan zul je mee moeten in de rechtlijnige piramide waarbij er geen enkele structurele belemmering mag zijn wat betreft het moment van spelen.

Niet op zaterdag willen voetballen moet een keuze zijn van de speler, niet van de club.
 

Joost

Well-known member
Het geldt toch voor 'iedereen' als voetbal fan? Ik ga er vanuit dat je naar je BVO wilt kijken en je amateurclub wilt zien. Nou, dan is zondagmiddag driewerf kut in de gloria. Weet je hoe vaak wij bij Groene Ster 5 te weinig man hadden omdat Roda/Feyenoord moest spelen? Of dat spelers in de rust weg gingen om op tijd te zijn? Dat zal in Twente toch niet anders zijn?

Vandaar dat Roda decennialang op zaterdagavond speelde, waren er nooit problemen.
 

de waan

Well-known member
Het geldt toch voor 'iedereen' als voetbal fan? Ik ga er vanuit dat je naar je BVO wilt kijken en je amateurclub wilt zien. Nou, dan is zondagmiddag driewerf kut in de gloria. Weet je hoe vaak wij bij Groene Ster 5 te weinig man hadden omdat Roda/Feyenoord moest spelen? Of dat spelers in de rust weg gingen om op tijd te zijn? Dat zal in Twente toch niet anders zijn?

Dan lijkt het probleem mij meer te liggen in het feit dat er in Zuid II geen mogelijkheid is om op zaterdag recreatief seniorenvoetbal te spelen.

Ik durf er wel om te wedden dat HSC'21 op zaterdagmiddag veel minder publiek zou trekken dan op zondagmiddag. Ik zie ook weinig verschil meer als er tegelijk met Twente thuis gespeeld wordt. Mensen die naar Twente gaan komen sowieso nauwelijks meer, ook als het niet gelijktijdig is. Waarschijnlijk omdat de keuze voor veel mensen niet EN is, maar OF.
 

noordooster

Well-known member
Is toch ook niet zo gek. Er was ook geen probleem zolang er een strikte scheiding van prof- en amateurvoetbal was. Nu dit wordt 'gerepareerd' (en daar zal geen enkele neutrale voetballiefhebber tegen zijn) komen dit soort problemen aan de oppervlakte. Zoals ook "contractweigeraars" een gevolg zijn van de decennialange scheiding tussen prof- en amateurvoetbal, waardoor het dna van prof- en amateurclubs volledig een eigen kant op zijn gegaan.

Op regionaal niveau is het prima om met een dubbele piramide te werken, of clubs nu om praktische of principi?le redenen hun keuzes daarin maken.

Alle door emotie gedreven ballast die je er weer bijsleept is allemaal niet relevant.

Het weghalen van de scheiding tussen betaald en amateurvoetbal is wat mij betreft helemaal niet nodig.
Die scheiding heeft jarenlang bestaan en is ook jarenlang voor bijna niemand een probleem geweest.
Dat er vanuit de 1e divisie niet werd gedegradeerd was wellicht een smetje, waar maar weinig clubs zich druk om maakten.
Ik denk dat KNVB, UEFA enz. zich daar drukker om maakten.
En dat de amateurkampioen niet verplicht hoefde te promoveren naar de 1e divisie vonden de meeste topamateurs juist prima.

De KNVB heeft met een bepaalde druk ( met betwiste argumenten ) erdoor gekregen dat promotie/ degradatie verplicht wordt.
Maar dat kan ook gerealiseerd worden in de oude situatie. Daarvoor is geen tweede divisie nodig, geen mixte klassen en geen toegevoegde beloftenteams.
Die roep vanuit het zondagvoetbal om gemixte klassen was er ook al voor het besluit van die doorstroming en die had zijn oorzaak veel meer in de zaken die ik noem . Ik ben ervan overtuigd dat velen blij zijn met al hetgeen gedaan wordt om de populariteit van het topamateurvoetbal op zaterdag te verminderen, helemaal als daardoor de neerwaartse spiraal van het zondagvoetbal wordt doorbroken.
 

Satyr

Administrator
Forumleiding
Uiteraard ben ik wel een voorstander van 'verplicht' voetballen op zondag. Dat gezever van die biblebelt bolwerken moet maar klaar zijn. Graag of niet. Dan gaan ze maar net zo voetballen als ze kinderen maken: Onderling.
 

noordooster

Well-known member
Ik heb het volgens mij al eens eerder gezegd, maar zaterdagmiddag is en blijft zonder twijfel de meest logische keus voor amateurvoetbal. Je kunt dan vrijwel altijd gewoon naar je favoriete BVO kijken (stadion/tv). Het argument 'het kan niet ivm de jeugd, dat is te vol' is flauwekul, je laat de ene week de jeugd thuis spelen en de andere week de senioren.
Misschien ben ik wel de enige die niet op basis van geloof tegen zondagvoetbal is :rumcolaa: thuiskomen...

Je bent in ieder geval lang niet de enige die om andere redenen dan geloof liever op zaterdag dan op zondag voetbalt.
En overigens denk ik dat er helemaal niet zoveel zaterdagvoetballers, ook de principi?le niet, zijn die er moeite mee hebben dat er ook zondagvoetbalverenigingen zijn
 

de waan

Well-known member
Het weghalen van de scheiding tussen betaald en amateurvoetbal is wat mij betreft helemaal niet nodig.
Die scheiding heeft jarenlang bestaan en is ook jarenlang voor bijna niemand een probleem geweest.
Dat er vanuit de 1e divisie niet werd gedegradeerd was wellicht een smetje, waar maar weinig clubs zich druk om maakten.
Ik denk dat KNVB, UEFA enz. zich daar drukker om maakten.
En dat de amateurkampioen niet verplicht hoefde te promoveren naar de 1e divisie vonden de meeste topamateurs juist prima.

De KNVB heeft met een bepaalde druk ( met betwiste argumenten ) erdoor gekregen dat promotie/ degradatie verplicht wordt.
Maar dat kan ook gerealiseerd worden in de oude situatie. Daarvoor is geen tweede divisie nodig, geen mixte klassen en geen toegevoegde beloftenteams.
Die roep vanuit het zondagvoetbal om gemixte klassen was er ook al voor het besluit van die doorstroming en die had zijn oorzaak veel meer in de zaken die ik noem . Ik ben ervan overtuigd dat velen blij zijn met al hetgeen gedaan wordt om de populariteit van het topamateurvoetbal op zaterdag te verminderen, helemaal als daardoor de neerwaartse spiraal van het zondagvoetbal wordt doorbroken.

Dat jij de strikte scheiding tussen profs en amateurs geen probleem vindt is bekend. Dat ligt voor de overgrote meerderheid denk ik anders, nog even los van alle sportieve argumenten voor doorstroming. Los daarvan, die situatie is er nu eenmaal, dus dat is een gepasseerd station. Het gaat nu vooral om de vraag hoe dat het beste en meest eerlijk ingevuld kan worden. Dit jaar of volgend jaar gaat er een keer een zaterdagclub promoveren naar de Jupiler League, misschien ooit wel naar de Eredivisie. Dan ook maar verwachten dat ze niet op zondag hoeven te spelen? Dat is toch niet vol te houden?

Voor de rest blijf je toch enkel volharden in je eigen veronderstellingen van wat ik en anderen vinden, het is een zinloze welles-nietes discussie om daar verder nog op in te gaan.
 
Laatst bewerkt:

noordooster

Well-known member
Dan lijkt het probleem mij meer te liggen in het feit dat er in Zuid II geen mogelijkheid is om op zaterdag recreatief seniorenvoetbal te spelen.

In de andere 5 districten heeft een grote meerderheid van de zondagamateurs in de hogere klassen ook enkele ( vaak ook standaard- )elftallen in de zaterdagcompetities. Dat is in Zuid II niet het geval omdat ze daar geen zaterdagvoetbal hebben.
Maar de noodzaak zal daar ook minder aanwezig zijn , omdat de spelers daar toch niet overstappen naar een andere vereniging omdat die wel zaterdagvoetbal zou hebben.
 

de waan

Well-known member
Clubs met twee eerste elftallen vind ik ook een rare uitwas, maar laten we die discussie er voor het gemak maar even buiten laten. ;)
 

Joost

Well-known member
In de andere 5 districten heeft een grote meerderheid van de zondagamateurs in de hogere klassen ook enkele ( vaak ook standaard- )elftallen in de zaterdagcompetities. Dat is in Zuid II niet het geval omdat ze daar geen zaterdagvoetbal hebben.
Maar de noodzaak zal daar ook minder aanwezig zijn , omdat de spelers daar toch niet overstappen naar een andere vereniging omdat die wel zaterdagvoetbal zou hebben.

Er is wel degelijk zaterdagvoetbal in Zuid II geweest. Dat is echter een stille dood gestorven een jaar of 20 geleden.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan