De Tour op tv

Eef de Kip

Well-known member
Die op zijn beurt weer ontslagen was bij Eurosport, waardoor we nu met Jos? Been opgescheept zitten.

Haha, ja dat is nog het ergste van alles. Kunnen we die er niet bij lappen nav een pilletje?

Boogerd zat toch tot een paar jaar geleden ook bij Eurosport?
 

Jamel

Administrator
Forumleiding
Haha, ja dat is nog het ergste van alles. Kunnen we die er niet bij lappen nav een pilletje?

Boogerd zat toch tot een paar jaar geleden ook bij Eurosport?

Moet niet zo moeilijk zijn. Als bewijs laten we gewoon haar commentaar bij de ritoverwinning van Dumoulin in de Vuelta horen.

Kan me inderdaad ook herinneren dat Boogerd commentaar heeft gegeven bij Eurosport.
 

JMD

Well-known member
Voor zover ik weet wel vermoedens bij 1988, maar niet bij 1984 toch?
Die vermoedens van 1988 zijn wel meer dan vermoedens.

En ook over 1984 zijn flinke verdachtmakingen (zo ongeveer de hele Santa Monica Track Club (waar Lewis deel van uit maakte) is verdacht), met Lewis als grootste exponent.
Alleen heel toevallig zijn de dopingtests van Lewis ineens verdwenen bij de Spelen van 1984. Handig h???
(Leestip: 'The dirtiest race in history' van Richard Moore)
Tsja, spelen in Amerika, Amerikaanse held, groot verhaal, NBC blij.
(Eigenlijk hetzelfde als wat gebeurde in Sochi, waar ook Russische 'stalen' ineens verdwenen)
 

erka

Well-known member
Die vermoedens van 1988 zijn wel meer dan vermoedens.

En ook over 1984 zijn flinke verdachtmakingen (zo ongeveer de hele Santa Monica Track Club (waar Lewis deel van uit maakte) is verdacht), met Lewis als grootste exponent.
Alleen heel toevallig zijn de dopingtests van Lewis ineens verdwenen bij de Spelen van 1984. Handig h???
(Leestip: 'The dirtiest race in history' van Richard Moore)
Tsja, spelen in Amerika, Amerikaanse held, groot verhaal, NBC blij.
(Eigenlijk hetzelfde als wat gebeurde in Sochi, waar ook Russische 'stalen' ineens verdwenen)

O ja, is ook zo. Calvin Smith was de enige uit die race die altijd clean is geweest in zijn carriere, bij elke test. Die had een hoop gouden medailles kunnen halen in de 80s.
 

gevegt

Well-known member
In die tijd zaten alle Amerikanen aan de dope zoals nu in Rusland.

Wat me opvalt is dat de verslaggevers Kittel al benoemen als halve Nederlander. Ze lijken de Belgen wel.
 

erka

Well-known member
Andere tijden sport...over de discussie hierboven over doping.

Echt, ik word in alles bevestigd in mijn mening. Het lag allemaal aan de anderen, met name de Fransen, behalve aan de Rabo's zelf.
 

JMD

Well-known member
Andere tijden sport...over de discussie hierboven over doping.

Echt, ik word in alles bevestigd in mijn mening. Het lag allemaal aan de anderen, met name de Fransen, behalve aan de Rabo's zelf.
Is al een oude aflevering hoor... ;)

Dan kan je beter de Andere Tijden Sport zien over het TVM-dopingschandaal. Daar waren een aantal renners wel heel openhartig.

Overigens geloof ik er ook wel in dat het in die tijd was: valsspelen of kansloos achterin rijden. Rabo was die Tour zo sterk (reden regelmatig voorop het peloton in bergetappes met Thomas Dekker, Michael Boogerd, Denis Menchov en Michael Rasmussen in slagorde vooraan) dat je je toen die vragen al kon stellen. (net zoals nu met Sky)
 

Maasveld

Well-known member
Andere tijden sport...over de discussie hierboven over doping.

Echt, ik word in alles bevestigd in mijn mening. Het lag allemaal aan de anderen, met name de Fransen, behalve aan de Rabo's zelf.

De discussie ging erover of dopingzondaars al dan niet wat zinnigs te melden hebben op tv.
 

SanMark.

Well-known member
Andere tijden sport...over de discussie hierboven over doping.

Echt, ik word in alles bevestigd in mijn mening. Het lag allemaal aan de anderen, met name de Fransen, behalve aan de Rabo's zelf.

Wat is je punt?

We zijn het er toch over eens dat je zonder EPO in de jaren 90 en 00 niet kon winnen ?

Een Eddy Bouwmans word 13 in de Tour en winnaar van het jongerenklassement en een jaar later word hij door 80% van het peloton voorbij gereden.

Iedereen gebruikte die wedstrijden heeft gewonnen in die tijd.
 

erka

Well-known member
Mijn punt is dat ik die kop van Boogerd (en ook van o.a. Erik Dekker, Thomas Dekker) niet meer hoef te zien op TV. D?t is mijn punt. Al doet hij het nog zo goed voor de camera.
 

JMD

Well-known member
Hebben jullie het boek van Thomas Dekker niet gelezen?
Zeker. Mooi openhartig boek.

Nog een leestip: 'Acht seconden, De Tour van 1989' van Herman Chevrolet. Gaat grotendeels over die beroemde Tour van 1989. In de slotparagraaf gaat het over de opkomst van EPO. Men neemt aan dat de Tour van 1989 de laatste Tour is waarin niemand EPO gebruikte. Daarna kwam het langzaam op, om rond 1993 de wielerwereld echt in de greep te nemen. LeMond vertelt in die laatste paragraaf een mooi verhaal hoe hij steeds moeilijker kon bijblijven, en dat het zelfs in trainingen (LeMond woonde in Vlaanderen tijdens het wielerseizoen, dat zich in die tijd grotendeels zich in Europa afspeelde) steeds sneller en sneller ging.

Nou durf ik geen geld te zetten op brandschone Tourrijders in de zeventiger en tachtiger jaren (Zoetemelk werd een paar keer betrapt, Theunisse/Delgado, Rooks e.d.), maar vanaf begin jaren 90 was het inderdaad spuiten en slikken of afhaken. Het mag niet natuurlijk, maar als wielrennen je lust en je leven is en je er rijk mee kan worden omdat je talent hebt (want alle profrenners, aan de epo of niet, hebben talent. Ik kan nog zoveel EPO of wat dan ook slikken, ik hou het peloton echt niet bij, ook als zij niks slikken), dan is de keus toch wel verdomd moeilijk. Voetballers belazeren de kluit toch ook met schwalbes, gefakete blessures enz..

Dus om dat valsspelen nu als reden te zien om iemand niet meer voor de microfoon te zetten. De analyticus/verslaggever moet een goed en relevant verhaal hebben. Liever iemand 'met een krasje' die top kan vertellen dan een maagdelijk iemand die doodsaai vertelt.
 

JMD

Well-known member
Mijn punt is dat ik die kop van Boogerd (en ook van o.a. Erik Dekker, Thomas Dekker) niet meer hoef te zien op TV. D?t is mijn punt. Al doet hij het nog zo goed voor de camera.

En wil je wel Theunisse, Zoetemelk, Rooks, Ducrot, Koerts, Nelissen, Voskamp, Blijlevens zien?
 

erka

Well-known member
Dat boek, ook zoiets inderdaad. Dan brengt Thomas Dekker dat boek uit, grotendeels geschreven door Thijs Zonneveld. Nou ??n ding: ik heb 100x meer vertrouwen in Thijs Zonneveld dan in het hele wielerpeloton bij elkaar. En vervolgens reageren mensen zoals Boogerd totaal ontkennend, als een wesp gestoken, op dat boek. Thomas Dekker is een fantast en dat soort kreten. Blijkbaar is er nog steeds een taboe.

Ieder zijn ding, maar dit soort mensen hebben voor mij afgedaan.
 
Bovenaan